Rimdalens Kennels forum
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Lite jakt med Laska, Lesnik och Ozzy

3 posters

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Gå ner

Lite jakt med Laska, Lesnik och Ozzy Empty Lite jakt med Laska, Lesnik och Ozzy

Inlägg  Andreas/Laska sön okt 23, 2011 10:28 pm

Hej på er. Dags att skriva innan man glömmer bort det. Idag har det varit jakt på ett ställe där jag går som hundförare. Hade inte så höga förväntningar idag eftersom jag haft lite otur i början av denna säsongen när hundarna fick tonsillinflammation med penicilin kur som följd. Efter detta har det gått lite knackigt för dom. Men när jag fick reda på såtarna på morgonen och såg att vi skulle 4 stycken varav såt 2 var ett mycket gristätt område. Så beslöt att gå med Wachteln Ozzy i såt ett där det brukar va mycket dov och kron. Mycket riktigt. Efter 2 minuters sök så såg jag på gpsen att det drog iväg och skallen lät inte vänta. Han drev jätte fint ett varv i såten och sedan ut över ett blött kärr förbi en passkytt men det gick tyvärr för långt in i såten och det var björk sly ivägen så det blev inget av det mer än att det konstaterat dov. När han nästan var tillbaka hos mig hörde jag hur han tog upp igen. Nu gick det vida svängar inne i såten och andra i drevet ropade på radion att det va kron. Han drev det i över 40 minuter innan det gick förbi en passkytt och jag hörde smällen. Very Happy Han håller i lite för länge på dov och kron mot vad en wachtel ska göra... Efter lite luggande så vände han in igen och det blev ett drev till efter kron dock så skadesköt passkytten det och jag fick hjälp av en annan hunförare att ropa in Ozzy så kronen fick söka sårlega innan eftersökshundar sattes in. En helt fantastisk såt och helt imponerande arbeta av Ozzy!

Nu såt 2. Kopplade både Laska och Lesnik och gick in i såten en bit. Såg efter en liten stund att Laska markerade åt ett håll så jag stannade och inväntade att få släppa. När klartecken givits så lossades koppel på Laska. Tog inte 15 sekunder innan det va drev. Men tyckte det lät lite konstigt inte alls så aggresivt som det brukar låta på gris. Det gick en liten runda men blev sen gång stånd och sen återigen drev. Ja lite ringrostig är han tänkte jag. Hann bara tänka att det va på väg mot ett av passen inne i såten innan det small. Såg sen att Laska fortsatte förbi passkytten. Nervöst väntade jag på rapportering. En stor kron skjuten som en smålandstövare kom med... Laughing Hunden försvann efter kronen för den la sig inte. Ropade han igen. Såg sen att Laska gick ca 150meter till innan han vände tillbaka. (Det visade sig sen att han varit framme vid den Luggat ett par gånger och sedan återgått till mig) Nu släppte jag Lesnik i stället. Han hade faktiskt lite trångt sök idag. passade på att Släppa Laska igen när väl Lesnik sökte iväg och han va ju taggad så han drog som en avlöning. Tog cirka 10 min innan jag hörde att han tog upp. Nu va det gris! En drevkarl ropade på radion att det va en flock med gris som han höll på med. När Lesnik kom åt det hållet så hängde han på där och det gick loss. halvägs igenom såten delade dom på sig så det ca 100-150 meter mellan dom. Dom fortsatte jobba med grisarna och det small igen åt det hållet som dom va. Passkytten rapporterade att en gris ligger och att en Kopov hade drivit fram den och den stod nu och drog i grisen. Gött tänkte jag men viste inte vem av dom det va dom skjutit för. Detta va 1,4 kilometer från mig och jag va bara nöjd att det va skjutet och att han såg att det va en Kopov Very Happy Båda hundarna fortsatte arbeta neråt såten med diverse glapp i uppdateringarna i gpsen till följd. Ropade på radion och frågade om någon av hundförarna såg eller hörde nått. Dom körde för full fick jag till svar. Efter en stund så sköt en gris till dock så va det en löske gris efter att mina hundar sprängt flocken igen. Nu vände det upp i såten igen och hundarna delade på sig. Laska envisades med en ensam stor gris som vägrade springa trots uppmaningar från Laska. Nu får han snart en smäll som vanligt tänkte jag... Men det blev ömsom drev ömsom ståndskall. Han fick även hjälp av en annan hund att skälla på grisen. En hundförare fick till uppgift att gå in och skjuta den då dom trodde att det kunde vara en påskjuten gris eftersom han tog sån strid med hundarna. Hundföraren sköt grisen och konstaterade att den va frisk. Men det brydde inte jag mig om! Han hade ju skjutit den för Laska när Laska gjorde ett super jobb med grisen utan att fått stryk. Och jag var även glad att inte Laska släppte grisen som han ofta gör när andra hundar ansluter. Under tiden som detta pågick så följde jag med en annan hundförare och skulle försöka få loss några grisar som hans hund och en annan unghund hade ståndskall på i en vass/kärr Det här va mycket spännande! När vi kom så när att vi såg hunden 2 meter bort och såg att hunden skällde rakt mot oss förstod vi att det nog skulle gå mot oss om det gick loss men vi stod kvar för att fösöka mota in grisarna mot mitten i såten igen. Ett par grisar gjorde som vi ville men hunden fortsatte att skälla. Men va fan är han dum tänkte vi det är ju ingen kvar. Vi gick ännu lite närmare. Då såg jag hu hunden skällde in under en större grästuva. Sa till den andra killen att där kan det inte ligga nån större gris om det ens ligger nått och vi stod nu på en meters håll och manade på hunden. Hunden flyger in vid grästuvan och hugger till och upp ur vattnet flyger en gris på över hundra kilio som snuddar vid benen på den andra killen och får honom att tappa balansen när han står med fötterna nersjunkna i kärret. Grisen försvinner iväg med Laikan efter sig och jag ser att den är dyig ända upp i nacken. Frågade sen om det gått bra och det hade det sen skrattade jag så jag trodde jag skulle dö när han står där lite smått skitnödig Twisted Evil Det visade sig att det va en djup grop i kärret där grisen låg och endast huvudet hade stuckit upp över ytan. Helt omöjlig att se för oss trotts att vi kollade från varsit håll. Fan vad jag gillar sån spänning! Twisted Evil Det va en passkytt som sköt grisen lite senare på ståndskall för Laikan. Sen började sig såten närma sig slutet och jag väntade in Laska medans han korsat mina spår och han tagit dom. Lesnik fick Jag gå och vissla in en bit bort. Han hade oxå släppt men hade lite svårt att gå tillbaka till mig när det låg massa döda djur överalt som han var tvungen att stanna och lukta på. Va så jäkla nöjd över den här såten och den tråkiga starten på säsongen va som bortblåst!

Såt 3. Nu skulle det köras med lite mer kortdrivare så jag tog wachteln igen. Det rapporterades av passkyttar på väg ut att dom sett dov på två olika ställen. Hoppas att det är åt mitt håll tänkte jag när jag väntade på att få släppa. Såg efter bara ett par minuter färska slag efter dov och förhoppningarna steg. Wachteln va nu ute på fin sök och då kom upptagget. Han illskrek så jag förstod att det va ett synupptag och att det skulle gå undan i början. Han körde på som fasen. Tyvärr lite väl bra för han försvann snabbt utanför hör håll då andra hundar drev djur närmare mig. Han drev strax över 30 min men tog tid på sig att komma tillbaka och det gick knackigt. Förstod att han va helt slut och jag ropade och bad en annan hundförare som befann sig i andra änden på såten att ropa in honom. Vet ej om det va honom eller någon av dom andra hundarna som det sköts för då jag va för långt bort.

Såt 4. Nu skulle jag gå med Laska och Lesnik igen. Laska söker ju ut bra så jag fick ett större sido område att gå vilket jag inte gillade Så det kan även va en nackdel att hundarna har för stort sök tongue Släppte Lesnik först men det hände inte så mycket så jag kopplade honom och släppte Laska. Hen gick iväg i nattslag efter gris men kom inte ifatt. När han va iväg nästa gång släppte jag även Lesnik. Laska traglade på en stund i spåret men vände tillbaka igen. Lesnik sprang mest runt benen. Efter ett tag så gick båda iväg och jag hoppades att dom skulle peppa varandra att fortsätta. Men efter en fin sökrunda så va det fortfarande inget upptag. Såg på dom att dom va trötta så gick mest tjoade i såten för att sköta min del av denna såt. Fick däremot höra ett fint ståndskall av samma Laika som jagade grisen tidigare. Fast denna gången sköts em älg för den. En väldigt duktig Laika med bra sök, skall och jaktlust. Sen va den väldigt kelen och tillgiven oxå när fikade Very Happy

Nått jag är väldigt nöjd med är att Laska väldigt sällan jagar ihop med andra hundar samt inte springer på skall från andra hundar som många andra hundar gör vid stora jakter med flera hundar igång samtidigt.

Det här va en liten samanfattning av denna jakt dag
Andreas
Andreas/Laska
Andreas/Laska

Antal inlägg : 110
Join date : 10-05-18
Ort : Vetlanda

Till överst på sidan Gå ner

Lite jakt med Laska, Lesnik och Ozzy Empty Idag låg det gris på marken

Inlägg  Andreas/Laska ons okt 26, 2011 9:10 pm

Va nere på min jaktmark utanför Högsby idag. Skulle gå och tjära på lite och släppte Laska i nattslagen efter gris under tiden. Han spårade runt ca 5min innan det drog iväg. Fan tänkte jag för det gick rätt in på grannens precis som det brukar. Men efter ett tag så hörde jag att Laska började skälla. Tog upp gpsen och såg att det gått en runda på grannens och sedan in på marken igen. Han hade då gått 2,1 km i spåret innan han kom på dom. Då va han bara 360 meter ifrån mig. Hoppades att han inte bytt till älg för det brukar gå ko med kalv där han tog upp. Gick åt hållet han skällde och hörde att det va hans aggresiva skall och att det va rätt säker på att det va gris. Kom ner till kanten på en blötmark och såg att jag hade 110 meter kvar. Väntade en stund så han fick jobba lite med grisen/grisarna Men det va korta drev och sen ståndskall igen. Började sakta smyga ut i en blandning av högt gräs, vass och buskar. Kom in på 30 meters håll och då såg jag till och från reflexen på Laska när han skällde. Efter ca 30 sekunder så kom ett utfall av grisen. Såg då att Laska åter igen hade ett Lagom avstånd till grisen så han hann undan i den täta vegitationen. Sen blev det lite gångstånd ca 40 meter. Smög sakta efter men förstod att grisen snart skulle känna mig då jag fick vinden i ryggen. Kom in på ca 20 meters håll nu. Efter en liten stund så gick det loss och jag såg ryggen på grisen samtidigt som jag svingade med och hoppades att den skulle passera där jag kunde skjuta samtidigt som jag såg var Laska var. Men det gick inte vägen den här gången utan grisen fick springa sin väg med Laska efter. Efter ca 20 min så kom Laska tillbaka och jag kopplade honom så han inte störde dom andra grisarna om det fanns några kvar.

Nu har jag tjärat på 15 ställen och slängt ut mat så jag kan se vilka områden dom är mäst i och förssöka få dom till att lägga sig på marken framöver. Blev även 3 st saltstenar uppsatta.. Det är ju ollon år i år så det är dålig aktivitet på åtlarna just nu. Men hoppas all tjära och lockmedel övertygar dom att stanna. Vore väldigt kul om ni vill komma ner och jaga en helg och det fanns gott om gris. Ska ut på lördag igen utan att släppa hundarna för att se om och vart grisarna är.

Andreas
Andreas/Laska
Andreas/Laska

Antal inlägg : 110
Join date : 10-05-18
Ort : Vetlanda

Till överst på sidan Gå ner

Lite jakt med Laska, Lesnik och Ozzy Empty Sv: Lite jakt med Laska, Lesnik och Ozzy

Inlägg  Håkan ons okt 26, 2011 11:54 pm

Kul att höra Andreas Måste säja att du ligger i allafall inte på latsidan när det gäller vare sig jakt,hundträning eller allt jobb med grisåtlarna Very Happy Det krävs mycket engagemang vare sig det gäller det ena eller det andra.Man får den åtel man förtjänar som sagt.Och då är det desto roligare när man kan bilda sin egna lilla grisförvaltning på hemmamarken.Jag har ju några åtlar som jag sköter om.Vi har ju delat upp marken lite och var och en får sköta sin egen åtel.Och även skjuta som man vill på den åteln.Matar du inte så blir du ju helt enkelt utan gris. Jag/jaktledaren har nu snart skickat ut 1.3 ton ärtor sedan juni och vi har gris varje natt.Finns inte en ärta kvar på morgonen och jag ser på åtelkameran att de är där före 18.00 och är kvar till morgonen. Jag har inte skjutit en gris där och har heller inget torn där än.Men nu har vi haft grisjakt i tätningarna varje helg med längre drev upp mot grannmarken.C:a 1.5 kms drev. Men på morgonen efter är det soprent på åteln!! Förut så gick ju alla drev upp mot Hargs marker men nu snurrar det runt på vår mark hela tiden.Så jag vågar nog påstå att nu äntligen har vi en egen uppfödd stam och grisarna vill absolut inte lämna "sitt" territorium. Jag skickar ut 10 kg ärtor/åtel varje dag på en omkrets av 40*10 m och detta håller dom på med hela natten. Kostnad 10*1.75 kr=17.50 öre /dygn Inga stora summor för att få en egen grisförvaltning. Cool Det man kan säja om Hargs Bruk är att där vi jagade idag blir det ingen mer jakt i år!!En gång/år alltså max två, men de har ju ganska stora områden. Du ser, det är inte lätt att jämnföra med min mark på 1287 hektar mot dessa marker!! Kul att du sett Hargs Bruk och allt runt omkring där Very Happy De har ju egna avelsgaltar i hägn där man aldrig jagar, och föder ju upp sina egna släppgrisar Grisar är störningskänsliga och vill man ha en bra grismark så måste de få lugn och ro.

Håkan

Antal inlägg : 208
Join date : 10-03-03
Age : 60
Ort : Gimo

Till överst på sidan Gå ner

Lite jakt med Laska, Lesnik och Ozzy Empty Sv: Lite jakt med Laska, Lesnik och Ozzy

Inlägg  Andreas/Laska tor okt 27, 2011 11:28 am

Ja det är ett slit med allt men ett roligt slit Very Happy Jag har 6mil enkel resa till den större jaktmarken så vi har kommit överens att 3 stycken som bor vid marken ska sköta åtlarna så betalar vi andra lite mer istället. Men trots att dom har tillgång till jaktledarens maskiner för att köra ut majs/ärtor och tjära så blir det inte riktigt bra. Dom förstår inte att det inte får va slut ett par dagar innan man fyller på igen om man ska hålla grisarna kvar. Så det har blivit att jag åker ner hela tiden för att kolla upp åtlarna. Funderar på att bygga några vindskydd som djuren kan använda i vinter men det är mycket som ska hinnas med och inte får en så mycket hjälp av dom andra. Men det bästa med den här marken är att det är jag och en till som har bra hundar så dom andra jagar sällan om inte vi är med vilket bidrar till ett lågt jakt tryck. Laughing

Det visste jag faktiskt inte att Hargs bruk hade avels grisar Very Happy Jag går ju på ett annat gods som hundförare och det är ju helt galet vad vilt det finns! Men har man så stora marker och total kontroll på vilket djur som skjuts på vilket ställe och lägger massor med pengar på viltet så blir det fina stammar. Det enda är att man inte ska gå för mycket på sådana jakter då söket på hundarna minskar drastiskt... Så jag brukar med jämna mellanrum åka ut på några marker här hemma och luta mig mot ett träd några timmar och ha en hund lös under tiden så den kommer ihåg att man kan få springa en bit för att få upp nått.

Andreas



Andreas/Laska
Andreas/Laska

Antal inlägg : 110
Join date : 10-05-18
Ort : Vetlanda

Till överst på sidan Gå ner

Lite jakt med Laska, Lesnik och Ozzy Empty Sv: Lite jakt med Laska, Lesnik och Ozzy

Inlägg  Andreas/Laska lör okt 29, 2011 2:15 pm

Idag har jag varit ner till jaktmarken igen. Tjärade ju på ett antal träd och slängde ut lite gott på flertalet ställen på marken i onsdags. Nu va det inspektion för att se i vilka områden grisen rör sig i och om det går att få in grisen längre in på marken. Jäklar vilken aktivitet det varit! Utav 13 områden jag tjärat hade det varit gris på 9 stycken Very Happy Dom det inte varit gris på ligger åt mitten på marken och förhoppningen är att lyckas få in dom åt det hållet. Men på dom ställena det varit gris på va det precis sönder bökat på 7 stycken! Och detta på bara 3 nätter. Men maten är dom inte jätte intresserad av då det låg lite rester kvar. Men det är så mycket ollon där så dom äter hellre det. Men tjäran gillade dom. Jaktledaren hade aldrig sett sådan aktivitet på marken innan och va helt förväldigad att det fanns så mycket gris. Men det är på speciellt 2 områden som dom håller till. Men mer mat och tjära är fixat idag och även 2 kameror upsatta. Sen väntar vi även på 15 ton sockerbetor samt några storsäckar med majs. Sen ska det matas Laughing Tänk vad lite engagemang kan göra med viltstammen... Är nog bättre jag åker dom där tolv milen och sköter det här istället för att några ska betala mindre med viltvårds pengar och ändå inte sköta det.


Är det någon som är intresserad av att komma ner och jaga? Vi har just nu minst 3 älg kalvar kvar att skjuta och sen så förhoppningsvis gris då. Älgar är det gott om och även att vi inte har fler stora kvar att skjuta så går det ändå att låta hundarna motionera dom Very Happy Finns även rådjur på gott och ont så är det någon som har rådjurs hund också så kan vi jaga det med.
Ska höra med jaktledaren om det går att ordna boende intill marken för den som vill.

Andreas
Andreas/Laska
Andreas/Laska

Antal inlägg : 110
Join date : 10-05-18
Ort : Vetlanda

Till överst på sidan Gå ner

Lite jakt med Laska, Lesnik och Ozzy Empty Sv: Lite jakt med Laska, Lesnik och Ozzy

Inlägg  Daniel Lindgren lör okt 29, 2011 9:29 pm

Jag och Millan kommer gärna nästa helg och släpper på lördagen. Åker ner fredag eftermiddag. Vad kostar boendet om det går att lösa?

Daniel Millan

Daniel Lindgren

Antal inlägg : 30
Join date : 11-07-21
Age : 39
Ort : Täby

Till överst på sidan Gå ner

Lite jakt med Laska, Lesnik och Ozzy Empty Sv: Lite jakt med Laska, Lesnik och Ozzy

Inlägg  Andreas/Laska mån okt 31, 2011 3:26 am

Är rådjurs jakt på marken nästa helg. Så får ta det lite längre fram.

Andreas
Andreas/Laska
Andreas/Laska

Antal inlägg : 110
Join date : 10-05-18
Ort : Vetlanda

Till överst på sidan Gå ner

Lite jakt med Laska, Lesnik och Ozzy Empty Sv: Lite jakt med Laska, Lesnik och Ozzy

Inlägg  Andreas/Laska mån okt 31, 2011 4:27 am

Jaha då va man hemma igen efter både en jakt och ett besök på djursjukuset.

Va utanför Västervik och jagade idag igen. Började inte så bra i första såten. Passkyttarna hade stött ut en flock med ca 20 dov ur såten när dom va på väg ut på pass. Laska jobbar på bra som vanligt när han blir släppt. Dock så blir det synupptag en gång på ett rådjur... Hade lite otur idag att djuren klumpade ihop sig lite med följd att flera hundar drev på väldigt litet område. Så svårt att veta vilken hund som drev vad och vem det sköts för. Träffade även på en kopov från G-kullen idag. Sen till det tråkiga. Min wachtel Ozzy tog upp ett gäng grisar i ett kärr och jag såg när det bar iväg att ett par va riktigt stora. Men han brukar sköta sig och det gjorde han. Det gick runt ett varv och sedan ner i ett riktigt tätt blött kärr. Han jobbade länge där men dom flyttade bara en litenbit och sedan ståndskall igen. Efter ett tag ansöt en hund till men inte heller då fick dom loss grisarna och en hunförare försökte vada ut för att sparka loss dom. Men det gick loss 100-150 meter innan hundföraren kommit fram och sedan fast igen. Ytterligare en hund anslöt men det va ena tjuriga grisar. Dom höll sig kvar i kärret och flyttade sig bara lite runt där. Jag stod altsså inte i närheten utan 700 meter bort. Men passkyttarna ropade på radion att det skällde för fullt men att det till slut gick utanför såten. Efter ett tag va bara Ozzy kvar hos grisen/grisarna och jakten bröts då alla andra drev folk var ute. Men han ger sig inte utan jag säger till passkytten att jag åker dit och hämtar honom. när jag hämtat bilen och är på väg ser jag att han släpper och börjar gå tillbaka så stannar jag på ett ställe där han passerat en väg. Efter en stund så kommer han och jag kollar igenom honom. Han va ju blöt och skitig men ser inget. Lyfter i han i bilen och sen åker vi ner och avslutar jakten. Kommer hem och han hoppar ur bilen. Ser att han haltar och tar in honom i huset. Då forsar blodet och jag ser att han blivit sprättad rakt igenom låret. ca 7cm på utsidan och 2 cm på insidan. Även pungen har fått sig en rispa då beten kommit ut vid den. Fattar inte att jag inget såg när jag tittade på honom och att det inte blödde då. För jackan jag hade på mig när jag löft in honom i bilen är inte blodig. In i duschen med honom och spolade av all lera och kladd från kärret och jag ser att det är ännu värre än jag först trodde. Så ringde till djursjukhuset som ligger 13-14 mil bort och förvarnade att vi va på väg. Full gas med bilen och dom tog in han diret när jag kom fram. Dom skulle se hur pass skadad muskeln va när dom hade sövt honom. Men behövde ta prover och sånt först för att se om han behövde få blod. Sen skulle dom operera honom i natt och jag hoppas han blir återställd. Men det är en stark jävel den där hunden. Inte ett pip eller gny ifrån honom under hela tiden och han envisas att han ska gå själv. Han gick ju en bra bit bara i skogen på väg tillbaka och jag vet ju inte när han blev skadad. Så är oturen framme så är den. Första gången han blivit allvarligt skadad. Innan har det bara varit små skråmor. Bara hoppas han inte blir borta för länge från skogen bara. För man vet ju inte om det trillar ner 2 meter snö och jaktsäsongen är över.

Andreas
Andreas/Laska
Andreas/Laska

Antal inlägg : 110
Join date : 10-05-18
Ort : Vetlanda

Till överst på sidan Gå ner

Lite jakt med Laska, Lesnik och Ozzy Empty Sv: Lite jakt med Laska, Lesnik och Ozzy

Inlägg  Håkan mån okt 31, 2011 6:19 pm

Jobbigt Andreas!Men skönt att allt gick bra!!Jag hoppas att jaktlaget där du var och jagade tar sitt ansvar mot hundförarna och deras hundar

Och hjälper till med självrisken.Det är ju kutym nu för tiden att laget tar sin del.Och på det flesta godsjakterna.

Vi brukar ju bli inbjudna till svågrarnas jaktmark,Christineholm.Och där har de i alla år löst en försäkring till inbjudna hundförares jakthundar.

Ordning och reda och all heders till det jaktlaget!!De betal c:a 300-400/medlem för den försäkringen.Kommer inte ihåg exakt men någonstans där.Och tar sitt ansvar för hundarna!!

Vart uppringd igår om grisjakt på grannmarken,de har så mycket gris att det går inte att släppa älghundarna!!

Jakt 12/11 samt 17/12 och kul med förutseende jaktlag som ligger en bra tid före i sin planering. Very Happy


Håkan

Antal inlägg : 208
Join date : 10-03-03
Age : 60
Ort : Gimo

Till överst på sidan Gå ner

Lite jakt med Laska, Lesnik och Ozzy Empty Sv: Lite jakt med Laska, Lesnik och Ozzy

Inlägg  Andreas/Laska tis nov 01, 2011 12:07 am

Ja det gick faktiskt rätt bra muskeln i benet klarade sig med bara ett litet litet snitt. Men sårskadan va värre en vad det såg ut. Fast dom fick stopp på blödandet i tid så dom behövde aldrig ge honom blod. Men efter massa dropp, proteiner, många stygn och annat så är han på benen igen och bryr sig inte ett skit om skadan. Så det blir in till veterinären varje dag denna veckan för rengöring och kontroll så inget går fel och han läker på bästa sätt. Känner jag Ozzy rätt så är han snart ute i skogen igen och vallar runt djuren.

Det här lilla veterinär besöket kostade 16590:- Skönt att ha en bra försäkring vid dessa lägen. Betalar endast 3500:- i självrisk. Och den står godset där vi jagde på för. Det finns ett maxbelopp dom betalar ut och det brukar räcka.

Andreas
Andreas/Laska
Andreas/Laska

Antal inlägg : 110
Join date : 10-05-18
Ort : Vetlanda

Till överst på sidan Gå ner

Lite jakt med Laska, Lesnik och Ozzy Empty Sv: Lite jakt med Laska, Lesnik och Ozzy

Inlägg  Andreas/Laska lör nov 05, 2011 5:24 pm

Idag har jag varit nere på jaktmarken igen. Det var rådjur och älg kalv som skulle jagas. Eftersom min wachtel är skadad och jag absolut inte vill sitta på pass så va jag bara med vid samlingen och sedan ägnade jag förmiddagen åt att tjära träd och mata grisar samt att kolla runt lite om man såg nya ställen som grisarna varit på. Nu har grisarna börjat sprida ut sig på marken Very Happy För det var bökat och skrubbat på dom flesta ställena. Men tyvärr så hade blixten på min kamera gått sönder så det va många bilder tagna men över hälften var svarta. Dom andra va det gris på. dom går både morgon och kväll där kameran suttit uppe i veckan. Och på ett ställe har det varit en galt med rejäla betar. Han har fullständigt massakerat trädet. Stigen som går från det trädet går ut i ett tätt kärr så där kommer hundarna få något att bita i... Annars så verkar det vara mer lagoma grisar som rör sig på marken. På flera ställen låg lite majs kvar och dom äter mäst ekollon. En tysk jakterrier var med och jagade idag. Hon släppte nått skall ibland nere i ett riktigt blött område men det hände aldrig nått och när hundföraren gick dit för att få fart på hunden såg han att det va mycket nytt bök samt flera legor. Men hunden vågade inte in i det riktigt blöta och täta med hundförarens stöd så troligtvis så stod grisarna och tröck där. Så det lär bli spånnande när vi ska jaga ordentligt där.

Min bror som har nytagen jägarexamen var med och satt på pass idag. Han hade fått låna min nya bössa och lyckades skjuta en räv. Det va hans första vilt och han va jätteglad när han ropade på radion och berättade Very Happy Så det va bara att grattulera och nu har han verkligen fått blodad tand av detta Laughing Blev även en hel drös med bilder som han visade för mig och alla andra. Länge sen jag såg någon så stolt som han va idag Very Happy

Jag hade gärnat velat ha ner lite kopov jägare hit ner när det ska jagas gris. Jag ordnar boende så alla får plats. Även massa passkyttar finns. Det enda som kostar är ju bränsle hit och lite mat så anmäl gärna intresse så vi kan boka in något om ni vill.

Andreas

Andreas/Laska
Andreas/Laska

Antal inlägg : 110
Join date : 10-05-18
Ort : Vetlanda

Till överst på sidan Gå ner

Lite jakt med Laska, Lesnik och Ozzy Empty Sv: Lite jakt med Laska, Lesnik och Ozzy

Inlägg  Andreas/Laska sön nov 06, 2011 9:23 pm

Har nu försökt hitta en lucka i kalendern. Antingen så blir det gris jakt nästa helg den 12 November eller så blir det den 4 December. Är det någon som är sugen på att komma ner och släppa hund?

Andreas
Andreas/Laska
Andreas/Laska

Antal inlägg : 110
Join date : 10-05-18
Ort : Vetlanda

Till överst på sidan Gå ner

Lite jakt med Laska, Lesnik och Ozzy Empty Sv: Lite jakt med Laska, Lesnik och Ozzy

Inlägg  Daniel Lindgren sön nov 06, 2011 9:43 pm

Vill jätte gärna men både 12 och 4 är tvärkört. Hoppas på nya datum Smile

Daniel Lindgren

Antal inlägg : 30
Join date : 11-07-21
Age : 39
Ort : Täby

Till överst på sidan Gå ner

Lite jakt med Laska, Lesnik och Ozzy Empty Sv: Lite jakt med Laska, Lesnik och Ozzy

Inlägg  Andreas/Laska mån nov 07, 2011 11:34 pm

Är uppbokad varje helgdag förutom dessa 2 dagar... Ska försöka få in något i januari om det går... Men det skulle behövas jagas där snart...
Andreas/Laska
Andreas/Laska

Antal inlägg : 110
Join date : 10-05-18
Ort : Vetlanda

Till överst på sidan Gå ner

Lite jakt med Laska, Lesnik och Ozzy Empty Sv: Lite jakt med Laska, Lesnik och Ozzy

Inlägg  Andreas/Laska ons nov 09, 2011 12:00 am

Idag va det grisjakt i västervik. Laska va taggad som fasen och jagade hur bra som helst första timmen men sen fick han sig en smäll av en gris och blev lite väl försiktig. Han fick spåra upp en död gris som skjutits och skälla lite på och så va han på gång igen. Men han var inte riktigt rätta jag men han kan ha haft lite ont eller nått. Trots detta så kämpade han på och jagade tills vi blåste av för dagen. Har börjat tröttna på Lesniks bristande jaktlust men idag blixtrade han till och körde 2 långa gris drev i samma såt! Visserligen så va det mindre grisar men han hängde på och körde för fullt. Tyvärr gick det första drevet mellan 2 passkyttar och ut ur såten. Han va över 2 km utanför såten innan det stannade i ett kärr. Där höll han på ca 15min innan han släppte. Detta är hans absolut bästa arbete med gris så här långt. Sen sökte han kontakt med mig i såten och efter ett litet tag sprang det upp en liten gris framför honom och det bara tjöt i honom Very Happy Det gick förbi några andra hundar och en av dom hängde på. Denna grisen sköts av passkytt. Men det va ju minst 2 hundar efter denna och vet inte om han var framme vid grisen eller om han blev bortkörd av någon av hundarna. Men det är ena sura grisar där. Idag fick 2 hundar åka och sy och 3 hundar fick stryk utan att behöva söka veterinär... Och detta efter bara 2 såtar... Grisarna vet att dom är hyfsat säkra i dom täta kärren och går gärna dit när dom har hund efter sig. Så det har varit mycket gris att sparka loss idag.
Totalt fälldes 2 älg, 1 dov, 4 kron, 2 mufflon, 2 rådjur, 13 grisar så totalt blev det 24 vilt. Kunde blivit mycket mer med tanke på att skyttarna var mycket duktiga men lite otur med att djur gick ut i förbjuden skjutriktning och att djur smet ut mellan passkyttar samt att flera älgar älgtjurar varav en stor fin 12 taggare visade sig för passkyttar men va tyvärr inte skjutbara.

Så nu är hundarna lite små trötta och sover gott.

Andreas
Andreas/Laska
Andreas/Laska

Antal inlägg : 110
Join date : 10-05-18
Ort : Vetlanda

Till överst på sidan Gå ner

Lite jakt med Laska, Lesnik och Ozzy Empty Sv: Lite jakt med Laska, Lesnik och Ozzy

Inlägg  Håkan ons nov 09, 2011 1:23 am

Låter bra det där Andreas.Och kul att det lossnade för Lesnik!

Alltid kul att kunna sammanfatta en bra jaktdag med bra med vilt och duktiga jakthundar som levererar Very Happy

Tur att inte Laska vart illa skadad fysiskt men det tar på psyket att på en tryckare av gris.Även om det bara är en mulning mot marken eller en stöt så är det både kilo samt fart i träffen på hund.

Och det är väldigt olika hur lång tid det tar för en hund att smälta det som hänt.

Det är bara att komma igen och hoppas på det bästa.

Håkan

Antal inlägg : 208
Join date : 10-03-03
Age : 60
Ort : Gimo

Till överst på sidan Gå ner

Lite jakt med Laska, Lesnik och Ozzy Empty Sv: Lite jakt med Laska, Lesnik och Ozzy

Inlägg  Andreas/Laska tor nov 10, 2011 12:16 am

Ja jag hade nästan gett upp hoppet för Lesnik. Får hoppas att det lossnat lite för honom nu. Vi får se den 16 för det blir nästa jakt för oss. I helgen har våran skytteklubb en tävling och jag är ju tävlings ansvarig så är tvungen att vara där hela helgen och se till så allt fungerar Crying or Very sad Körde ju tre såtar i rad med mycket gris i med Laska igår så han har varit lite stel och öm idag. Öm blev han efter torpedering/brottning med grisen och han jagade ju och sprang mycket så klart han är trött. Lille Lesnik körde jag två såtar med men kunde gott jagat mer då han var lös för han låg t.o.m och gnagde på ben när vi kom hem... Inte alls så stor jaktlust som husse där inte Evil or Very Mad Blir era hundar väldigt trötta då ni jagat gris? För tycker att Laska blir oerhört trött av det. Jag vet att jag har höga krav på hundarna och har börjat fundera på om jag har orimliga krav på mina hundar ??? Så här är några frågor som ni gärna får svara på. 1.Hur mycket jagar ni med hundarna? 2.Hur mycket kontakt med gris har ni? 3.Hur långt springer dom på en dag? 4.Hur länge håller dom i på gris?

Här är mina svar på frågorna: 1. 1 gång i veckan om det är riktigt dåligt. Annars 2-3 gånger i veckan. 2. Finns det bara gris på eller i närheten av marken så brukar Laska hitta dom och köra på. Lesnik jagar hellre Älg och har även mot husses inrådan en förkärlek av Rådjur. Laska har kontakt med gris 3 av 4 gånger vi jagar i snitt. Försöker ju så gott man kan att släppa där det finns gris så han får chansen att jaga det. 3: Har grisarna tryckt mycke så springer dom mindre och har grisarna gått loss så springer dom ju mer. Springer dom lite så brukar det ligga runt 2,5 - 3 mil och springer dom mycke så är det runt 6-7 mil på en dag. Laska springer alltid mycket mer än Lesnik. 4. Beror lite på grisarna men Laska håller i allt mellan 20 min till 1 timme. Har även varit några gånger då han hållt i längre. Lesnik är lite försiktigare och håller i mellan 5 min och 15min. Han har hållt i några gånger varav en gång i tisdags längre än 20 min men är inte så vanligt.

Andreas
Andreas/Laska
Andreas/Laska

Antal inlägg : 110
Join date : 10-05-18
Ort : Vetlanda

Till överst på sidan Gå ner

Lite jakt med Laska, Lesnik och Ozzy Empty Sv: Lite jakt med Laska, Lesnik och Ozzy

Inlägg  Andreas/Laska mån nov 21, 2011 2:03 am

Ja den här veckan har hundarna fått springa av sig lite. I onsdags så var det jakt på Harg, i lördags jakt hos Daniel och Lovit och idag söndag i västervik. Blev nästan 200 mil i bilen för dessa jakter Very Happy Ja Harg va ett riktigt gris paradis. Det va ju hur kul som helst att hundarna gång på gång tog upp grisar. Hos Daniel låg inte grisarna där vi hoppades på utan det blev älg och även rådjursdrev istället...
I Västervik började dagen bra. Körde premiärsläppet med Ozzy efter hans skada i första såten. Släppte kopplet och efter en riktig sökrunda så blev det full jakt. Det visade sig vara älg. Det gick ett fint drev runt i såten men ville inte bryta ut till skyttarna. Efter en stund så anslöt hund efter hund. När det va 5 hundar efter samma älg så släppte Ozzy vilket jag tyckte va bra. Visslade in honom och tog med honom en bit och släppte på nytt. Han drog iväg på en ny sökrunda. Hörde att han tog upp något och det gick en vid sväng och sedan 2,5 km ut ur såten bakvägen. Såten bröts men Ozzy fortsatte jaga. Det vände runt och började gå in i såten igen och jag skyndade mig till bilen för att ha en chans att bryta honom. Det slumpade sig så bra att han korsade en väg 30 meter framför en bil med hundförare som stannade och ropade in honom.

I nästa såt så släppte jag Laska på sök. Efter ett tag så hade han korsat såten och sen gick han även ur såten. jag tappade han från gps:en. Under tiden fick Lesnik upp något som han drev fint. Men det va det om han hittade. Efter såten så fick jag tillbringa en bra stund med att leta efter Laska. Det visade sig att han fått tag i en gris och kört den 4 såtar längre bort. Försökte ropa in honom på 550 meter men totalt meningslöst. Kunde sedan köra runt och gen skjuta honom . Lyckades ropa av honom på 150 meter. Han gillar verkligen att jaga gris Laughing

Andreas
Andreas/Laska
Andreas/Laska

Antal inlägg : 110
Join date : 10-05-18
Ort : Vetlanda

Till överst på sidan Gå ner

Lite jakt med Laska, Lesnik och Ozzy Empty Sv: Lite jakt med Laska, Lesnik och Ozzy

Inlägg  Håkan mån nov 21, 2011 2:53 pm

Kul att det funkar så bra för alla hundarna.Och kanon att Ozzy är på benen igen Very Happy

Ibland så skulle man önska att de inte höll i så länge men utan den egenskapen så skulle det absolut inte skjutas lika många älgar och inte gris heller för den delen.Men det är nog bara en själv som vill på igen för snabbt när det finns gris i närheten. Wink

För jag skulle för allt i världen inte byta bort denna medfödda talang.Nu får väl hundarna dina vila lite eller!? Smile

Håkan

Antal inlägg : 208
Join date : 10-03-03
Age : 60
Ort : Gimo

Till överst på sidan Gå ner

Lite jakt med Laska, Lesnik och Ozzy Empty Sv: Lite jakt med Laska, Lesnik och Ozzy

Inlägg  Andreas/Laska mån nov 21, 2011 6:30 pm

Ja det är svårt för hundarna att veta hur stora såtarna är Very Happy Nä jag har hellre en hund som är jaktgalen än en som inte driver mer än 50 meter. Nu får dom vila tills fredag eller lördag. Blev uppringd av någon som har hand om jakter på 4 gods mellan nyköping och Stockholm som undrade om jag ville komma imorn men jag kan inte är tvungen att gå på ett möte. Men han frågade om jag ville komma längre fram och möjligtvis nästa säsong och det tackar man ju ja till Very Happy Så han skulle maila ställen och tider och se om dom hade någon jakt när jag inte redan är bokad Very Happy Måste nog skaffa fler hundar...

Andreas
Andreas/Laska
Andreas/Laska

Antal inlägg : 110
Join date : 10-05-18
Ort : Vetlanda

Till överst på sidan Gå ner

Lite jakt med Laska, Lesnik och Ozzy Empty Sv: Lite jakt med Laska, Lesnik och Ozzy

Inlägg  Andreas/Laska sön nov 27, 2011 1:57 am

Idag har det varit grisjakt. Det är ett gäng markägare som gått ihop och samordnar grisjakt en eller två gånger om året. Trots blåst och kuperad terräng med problem med comradion så har det gått över förväntan. Laska har ju fått snuva men prövade ända att släppa honom på morgonen. Det va inte alls samma fart i honom som det brukar. Trångt sök och dåliga drevtider... Men visste ju redan innan att han inte skulle prestera på topp. Så det är första gången Lesnik varit mer vidlyftig och hållt i längre ( ett par drev ) än Laska. Men trots att Laska inte va på topp så drev han en gris över skyttelinjen. ett skott föll och Laska stannade där ca 3-5 min innan han vände tillbaka. Fick aldrig klarhet i om han var ensam eller om fler hundar var efter. Sen till dagens höjdpunkt.
Det började dra ihop sig för lunch och jag hade bara en plantering kvar att gå innan jakten skulle brytas. Tar några steg in i planteringen och väntar in Lesnik om drivit dov och att Laska ska söka ut. Ställer ifrån mig bössan och slår en drill när jag plötsligt hör Laska ryta i väldigt grovt. Nu är det gris och inte långt från mig. Avslutar snabbt min pinke paus och lägger i en patron i loppet samt osäkrar. Hör att det går runt ett par svängar för att sedan stå still. Laska är riktigt grov i skallet och jag tror då han har en stor galt. Grisen gör utfall för att sedan bli uppvaktad av Laska igen. Hör att det är en riktigt sur gris. Det är så tätt där jag står så sikten är 2 meter på bästa stället. Fan tänkte jag. Hur ska man lyckas se nått här. Det går runt en liten sväng igen sen stannar det 40 meter från mig. Laska maler på för att plötsligt bli tyst. Hör hur grisen jagar honom och rätt vad det är kommer Laska farande dit där jag står med grisen hack i häl. Hinner inte få upp bössan trots att jag är beredd utan skjuter ändå så fort Laska passerat. Grisen är vid skottet ca 50cm-1m ifrån mina ben och den är riktigt stor! Grisen vinklar i skottet och jag känner hur den snuddar mitt ena ben. Hinner inte se vart Laska tagit vägen och vågar inte skjuta igen. Hör efter ett par sekunder Laska ösa på för fullt samt att han luggar grisen. Smyger sakta ut mot Laska och ser att grisen ligger och slår med huvudet samt försöker resa på sig. Vill inte skjuta när Laska är så nära utan skyndar mig fram och sticker i hjärtat. Grisen hade inte levt mer än 5-10 min men tog det säkra före det osäkra och skyndade på det hela. Grisen är helt still på en minut. Laska är så jävla nöjd och glad och tror fan det när jag inser hur stor grisen är. Runt 150kilo! Men det var ingen galt utan en riktig guld sugga Very Happy Berömmer Laska så mycket det bara går och han både skäller och luggar grisen för fullt. Då kommer Lesnik tillbaka och får oxå lugga och skälla lite. Dock så tycker han att det är hans gris rätt fort och jag bakcar honom så han endast får titta på när han inte sköter sig. Han fattar poängen rätt fort och får då gå fram och skälla lite igen. Så trots att Laska inte är på topp presterar han ändå! Vilken jäkla hund alltså! Är så nöjd med honom!

Idag sköts det 23 grisar Laughing Nä nu måste jag sätta grejerna på laddning för imorn ska vi tillbaka till samma område och gå där vi inte hann idag. Men Laska får nog vila. Såg att det tog på honom mer än vad jag trodde. Jävla skit snuva! Evil or Very Mad

Andreas
Andreas/Laska
Andreas/Laska

Antal inlägg : 110
Join date : 10-05-18
Ort : Vetlanda

Till överst på sidan Gå ner

Lite jakt med Laska, Lesnik och Ozzy Empty Sv: Lite jakt med Laska, Lesnik och Ozzy

Inlägg  Andreas/Laska sön nov 27, 2011 8:39 pm

Det va tråkigt att lämna sin bästa jaktkamrat hemma idag. Och han hade nog inte några höga tankar om mig när han förstod att han skulle vara kvar hemma. Har fått tag i en veterinär som är inriktad speciellt på jakthundar. Så det blir till att ta kontakt med honom imorn och hoppas det finns någon tid ledig. Vill ha ett snabbt slut på det här nu så Laska och jag kan göra skogen osäker för grisarna igen.

Idag var det en blåsig jaktdag. Tyvärr drabbades många av passkyttarna av dålig jaktlust. Endast 8 stycken dök upp idag... Så vi var 10 hundförare, 8 passkyttar och 1700 hektar Very Happy Så man kan säga att det slank ur många grisar ur såten då skyttarna satt glest. Vi fick nya stränga order att skjuta så mycket som möjligt själva i stället. Me det va inte det lättaste att komma in på stånden för spetsarna då vinden hela tiden snurrade och dom fick vittring av oss. Ozzy har inte jagat gris något vidare idag. Får nog göra ett besök i fredskog för att jobba bort senaste skadan... Dock så hade han 2 fina älg drev och flertalet rådjursdrev i stället.

Totalt sköts det 9 grisar idag. och för ovanlighetens skull sköts ingen för mina hundar... Nä nu ska jag dra något gammalt över mig och invänta telefontid hos veterinären för så här kan man ju inte ha det.

Andreas
Andreas/Laska
Andreas/Laska

Antal inlägg : 110
Join date : 10-05-18
Ort : Vetlanda

Till överst på sidan Gå ner

Lite jakt med Laska, Lesnik och Ozzy Empty Sv: Lite jakt med Laska, Lesnik och Ozzy

Inlägg  Håkan sön nov 27, 2011 9:08 pm

Tja igen

Satt först nu och läste det du skrivit, men vi har ju gått i genom allt /telefon Very Happy Jag hade ju en lite w-pinne innanför västen igår oxå Wink

Så det var bra att gå igenom jakten en gång till Very Happy

Men kanonjakt och riktigt roligt att läsa oxå.Hoppas att det blir bättring på snuvfronten och hundarna blir friska igen.

Det ringde en kille igår och ville ha Bertan och mig till Värlingsö,kanonmark med mycket vilt,älg och gris enligt hundförarna som var där förra helgen.

Kul!! Men efter samtal med min jaktledare så fick vi avsäja oss detta.Han ville "helst inte" utan vill jaga båda dagarna nästa helg då vi har en vuxen och två kalvar kalvar kvar på hemmamarken.Helt OK enligt mig.Jag har ju jobbat denna helg och 10-11/12 blir det ju som pass skytt på Harg,så helt förståeligt.

Men han fråga om han kunde ringa igen och då hoppas vi att det ordnar sig. Jag vet att du önskar att året hade flera dagar Andreas med tanke på de påringningar du får om jakt Wink

Vi kör hårt igen nästa helg eller hur!!




Håkan

Antal inlägg : 208
Join date : 10-03-03
Age : 60
Ort : Gimo

Till överst på sidan Gå ner

Lite jakt med Laska, Lesnik och Ozzy Empty Sv: Lite jakt med Laska, Lesnik och Ozzy

Inlägg  Andreas/Laska sön nov 27, 2011 9:34 pm

Va synd att dina jakter krockade. Det va så roligt att prata lite igår Very Happy
Men som sagt nästa helg är det bara på det igen. Tycker inte jag jagar så mycket men när man inser att man har en helgdag utan jakt inbokad på 2.5 månader och försöker hitta rum för mer jakt som man blir ringd om så kanske man är ute en del trots allt... Och den dagen som jag inte är bokad får nog tillbringas på hemma marken så egna jaktlaget blir nöjda Very Happy Sen så har det ju blivit en och annan vardag under säsongen som det varit jakt på också... Hmm har inget inbokat runt den 23, 24 och 25 december så vill någon ha hundförare så är jag på! Very Happy

Andreas
Andreas/Laska
Andreas/Laska

Antal inlägg : 110
Join date : 10-05-18
Ort : Vetlanda

Till överst på sidan Gå ner

Lite jakt med Laska, Lesnik och Ozzy Empty Sv: Lite jakt med Laska, Lesnik och Ozzy

Inlägg  Andreas/Laska ons nov 30, 2011 2:20 am

Idag hade jag tid med Laska hos veterinären. Så då passade jag även på att åka förbi fredskog för att Ozzy skulle jaga på som vanligt igen Very Happy Det började med att Ozzy fick tag i grisen för att efter 10 sekunder springa in i eltråden... Han blev lite skeptisk till att jaga men övertalade ändå honom att fortsätta att jaga. För att hjälpa honom så släppte jag in Lesnik och jävlar vilken fart det blev! Dom jobbade väldigt bra ihop och hjälpte varandra att styra av anfallande gris. Lesnik har lite fel arbetsätt för han är gärna framför grisen och jobbar. När dom jagat ordentligt i 30-40 minuter så gick jag in för att bryta dom. Men då blev Ozzy så jäkla stöddig när han kände att jag va nära så han gick på för hårt och grisen fick tag i honom över ryggen och vräkte omkull honom. Sen gick det inte få tag i Ozzy på en bra stund för han blev helt övertänd och körde på för fullt.
Till slut övertalade jag honom att komma men Lesnik vägrade. Idag var det väldigt roligt att jaga tydligen Very Happy Så bra som han jagade idag har han aldrig gjort tidigare så hoppas det sista lossnade nu så det blir riktig fart i skogen med honom också.
Tröttnade och tog in Laska och hade han till att skälla för att han skulle komma. Men icke han fortsatte utan minsta tendens till att vilja sluta. Till slut fick jag tag i Lesnik när han brottades med grisen i ett dike fullt med lera. Så nu ska det bli spännande att släppa honom på lördag Very Happy

Sen bar det av till veterinären för kontroll av Laska. Såg på honom att han var mycket bättre idag mot vad han varit innan. Dom kontrollerade nosen på honom. Det visade sig att han fått en pinne/gren rakt in i ena näsborren och han hade ett sår där samt va svullen. Dom spolade rent så att det skulle lägga sig fortare. Så nu är det ett par dagars vila så ska han vara med i matchen igen Very Happy Skönt att det inte va något allvarligt!

Andreas
Andreas/Laska
Andreas/Laska

Antal inlägg : 110
Join date : 10-05-18
Ort : Vetlanda

Till överst på sidan Gå ner

Lite jakt med Laska, Lesnik och Ozzy Empty Sv: Lite jakt med Laska, Lesnik och Ozzy

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet