Rimdalens Kennels forum
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Information om hägntest

Gå ner

Information om hägntest Empty Information om hägntest

Inlägg  Charles tis mar 16, 2010 3:15 pm

Jag har läst det du har skrivit om rasansvar, och jag må säga att det var oerhört bra och välformulerat.
Jag letar själv efter en kopovvalp, och har pratat med olika människor om att deras hundar har gått på hägntest, och att vissa använder det som merit, vilket jag tycker är väldigt luddigt.
Skulle du, eller kanske någon annan, kunna berätta lite om vad ett hägntest innebär och hur mycket är det värt ur ett meritperspektiv?
Jag skulle även gärna vilja veta lite mer om övriga prov också, om någon har koll på det.

Och så vill jag tillägga att din hemsida är oerhört bra upplagd. Jag använder den ofta för information om rasen.

MvH
Charles Karlsson

Charles
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Information om hägntest Empty Sv: Information om hägntest

Inlägg  Lone Rimdal ons mar 17, 2010 3:18 pm

Hej Charles.
Ett hägntest visa om hunden har mod och skärpa att jobba med vildsvin.
På ett svensk hägntest skall hunden jobba självständigt med vildsvinet/vildsvinen i min. 5 minuter. (rätta mig någon om jag har fel)
I slovakien är det sedan två år tillbaka så att hunden skall jobba självständigt med vildsvinen i min. 10 minuter och får under de 10 minuter inte söka stöd hos föraren eller bara för en kort tid lämna vildsvinen.
Man kan även se om det går att kalla hunden tillbaka när den jobber. JAg tror att man vill ha det så här i Sverige, i Slovakien är det inte så viktigt, där lägger man mera vikt på hundens lust att jobba med vildsvinen.

Jaktmässigt säger ett hägntest inte så mycket, det finns jo inget annat vilt som hunden kan jaga. Du ser tex. inte om hunden skulle föredra rådjur, älg, hjort eller annat vildt under en normal jakt.
Du kan inte se söket, då det lugter gris över allt i ett vildsvinshägn.

Hur man bedömer skärpan på hunden är olika från hägn till hägn.
Men jobbar hunden för långt från vildsvinen har den inte tillräckligt med skärpa, jobber den för nära är den för skarp. Sen är det upp till domaren/hägnsägaren/hägnstesterare att difinera detta.

Till jaktprovsdelen.
I Sverige finns i dag ett meriterande jakt prov för drivande vildsvinshundar, det är wachtelhunds- och tjt klubbens jaktprov för vildsvin.
SSKK har försökt att ta fram ett prov, men lyckades inte, så SKK har tagit över och har nu bildat en paraplyklubb för drivande vildsvinshundar. Förhoppningen är att den nya klubb skall ta fram ett jaktprov för drivande vildsvinshundar och att det skall vara klart under detta år.

I slovakien, Tjeckien och Polen, de länder jag själv har gått jaktprov med mina hundar. Bedömas: Jaktlust, drevtid, söket, spårning, hägntest och i vissa tillfällen lydnaden. Om det är många hundar med som skall gå till jaktprov fördelas jaktprovet på två dagar.

Om de finns någon som har något att lägga till ser jag fram emot det, men Charles, det är det bästa svaret jag kan ge dig för nu.
Vänliga hälsingar Lone/ Rimdalens kennel
Lone Rimdal
Lone Rimdal

Antal inlägg : 95
Join date : 10-03-02
Age : 59
Ort : Adelsö. Sweden

http://www.rimdalens.se

Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet