Rimdalens Kennels forum
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

För snabba hundar packhundar

3 posters

Gå ner

För snabba hundar packhundar Empty För snabba hundar packhundar

Inlägg  Lone Rimdal tor okt 07, 2010 12:50 pm




http://www.jaktojagare.se/gral-om-drivande-vildsvinshundar

Läste denna artikel.
Jag undra vart Sverige och gamla svenska jägare är på väg.
Har tidigare haft en diskussion med flera styrelsemedlemmar i SSKK om hur en jakthund skall vara och hur jakt bedrivas i Sverige. Och deras enbara svar var på SVENSKT viss!!!!!
Det måste vara någon i Sverige som har varit utomlands och sett hur dessa hundar jagar och tyckt att det är ett bra sätt och att det passar dem och därför importerat dem till Sverige, så var det i allafall för mitt ex och jag när vi tog in Slovenský kopov till Sverige.

Både i Frankrike och Slovakien/ Tjeckien har man jagat med respektive hundar, och jag har svårt att tro att man skulle fortsätta om det var för många skador. Jag tror inte heller att vildsvinen är mycket annorlunda i vara sid Frankrike eller Slovakien än i Sverige

Jag har svårt att tro att de herrar som nu uttalar sig om för snabba hundar och pack hundar har varit i respektive länder för att ta reda på hur skall hunden jaga, man gör ett prov som passar den stock konservativa svenka jägaren och slänger om sig med termar som packhundar och för snabba hundar när den faktiska erfarenheten av jakt med hundar begränsar sig till jämte, laika, wachtel, smålandsstövare och tax!

Jag tycker det skulle vara krav på de människor som sitter och skall göra prov för nya raser att de SKALL ha deltagit som domare i de länder som raserna kommer i från minimum två till tre gånga och lära sig hur man bedömer hundarna där, i stället för att göra prov som inte passar hundarnas jaktsätt men den Svenska storbror mentalitet. Censor

Kan bara säga igen att i Slovakien kan en Slovenský kopov INTE gå prov ensam, då man inte kan se om den har packhunds tendens, den SKALL kunna jaga självständigt och en kopov som tjuvjagar går inte till pris. Något de Herrar inte verkar förstå....




Lone Rimdal
Lone Rimdal

Antal inlägg : 95
Join date : 10-03-02
Age : 59
Ort : Adelsö. Sweden

http://www.rimdalens.se

Till överst på sidan Gå ner

För snabba hundar packhundar Empty Sv: För snabba hundar packhundar

Inlägg  daniel fre okt 08, 2010 10:26 am

läste den oxå och den handlar i synerhet om nervanis och bretange men även att kopov skulle va snabbsprugna??
Och med den erfarenhet dom har av 30år som dom säjer så borde dom ju veta att det är inte rasen det handlar om utan hunden som indevid,och dömma ut en ras efter 2hundar av som gjort test i ett hägn ger inte mig allt för mycket ståpäls av dessa herrar och sen ska dom även va domare på dessa prov så vi får hoppas dom kanske ändrar uppfattning,så är det dom du ska ha håkan lär du bli underkänd på grisprovet för dom har redan dömt ut kopov nervanis och bretange som grishundar.
Dom säjer även att vi ska annama våra svenska raser finns ingen svensk ras som är drivande för gris ja ställande hundar finns som jämte och gråhund men dom representerar ju oxå dom flesta skadorna av gris.
Mvh daniel och sigge

daniel
daniel

Antal inlägg : 67
Join date : 10-03-04
Age : 53
Ort : sorunda

Till överst på sidan Gå ner

För snabba hundar packhundar Empty Sv: För snabba hundar packhundar

Inlägg  Håkan fre okt 08, 2010 7:50 pm

Nja vi får se hur det utvecklar sig Daniel Wink

De uttalanden som auktoriserade domare från SKK gör ang Slovensky Kopov,Griffon Nivernais samt

Griffon fauve de bretagne är mycket beklagligt anser jag. anyone

Men kan komma att underminera deras bedömningar på jaktproven gällande dessa raser.

Dessutom oproffsigt då vi har något som SKK utbildat dem i:


DOMARETISKA REGLER OCH ANVISNINGAR
FÖR
PROVDOMARE VID VILDSVINSPROV

( Fastställda av SKKs JhK 2009-0X-0X )


( Reglerna gäller även i tillämpliga delar övriga funktionärer på ett prov).

En auktoriserad domare har en förtroendepost inom arrangerande klubb och inom SKK.
Därför ska Domarens uppträdande i alla sammanhang vara sådant att opartiskhet och förmåga att fullgöra domarvärvet inte kan ifrågasättas.

Skulle det bli uppenbart att domaren brister i dessa för domarvärvet grundläggande egenskaper, bör domarens fortsatta auktorisation omedelbart omprövas av vederbörlig instans inom SKK.

Domares rätt att delta vid prov där denne också tjänstgör är reglerade i
provbestämmelsernas § 2.

När en domare deltar med hund på annat prov där denne inte tjänstgör vid prov ska denne vara ytterst noga med att inte uttala sig om någon av de övriga deltagande hundar/förare vid det aktuella provet, framför allt inte i negativ riktning.

Mot domarkollegor skall en domare alltid uppträda med absolut lojalitet. Som deltagare eller åskådare vid prov får därför domare, aldrig tala nedsättande om annan domare även om oenighet råder om bedömning eller prissättning.


Enligt ovan:


Därför ska Domarens uppträdande i alla sammanhang vara sådant att opartiskhet och förmåga att fullgöra domarvärvet inte kan ifrågasättas

Rolling Eyes Rolling Eyes

Väldigt olyckligt tycker i alla fall jag

Håkan

Antal inlägg : 208
Join date : 10-03-03
Age : 60
Ort : Gimo

Till överst på sidan Gå ner

För snabba hundar packhundar Empty Sv: För snabba hundar packhundar

Inlägg  daniel lör okt 09, 2010 12:00 am

Men som sagt ju fler hundar dom dömer ju mer erfarenhet får dom och ju mer kommer dom se,men som sagt tycker det är lite dumt att gå ut och tala i en tidning om vad man tycker om olika raser och sen ska gå och döma dessa raser då är ju frågan dömer dom på rätt sätt eller ej??
Så tror det är risk det blir chafs vid prov om dom är domare risken finns att folk tycker dom blir feldömda.
Eftersom domare ska va neutrala så blir det att dom är inte neutrala när dom faktist går ut i en tidning och säjer dessa hundraser är inte bra drivande hundar på gris så då är frågan ska dom då få döma och få fortsätta inom provverksamhet?
Där blir jag skeptisk faktist,risken blir ju då att provverksamheten blir som på utställning man går efter vilken domare man får och dit hoppas jag verkligen det inte går.
Så är ju en fråga för SKK att ställa sig till hur dom ska göra med det.

daniel
daniel

Antal inlägg : 67
Join date : 10-03-04
Age : 53
Ort : sorunda

Till överst på sidan Gå ner

För snabba hundar packhundar Empty Sv: För snabba hundar packhundar

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet