Rimdalens Kennels forum
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Jakt träffar i SSKK:s regi

4 posters

Gå ner

Jakt träffar i SSKK:s regi Empty Jakt träffar i SSKK:s regi

Inlägg  Håkan mån maj 16, 2011 2:16 am

Vart ju uppringd av Ordf i Slovensky Kopov Klubben i torsd och blev inbjuden till Boda hägn 11/6.En träff i kopovklubbens regi med frukost samt lunch och man kommer att testa c:a 20 hundar under dagen.Han ville väldigt gärna se Emirs jobb med grisarna och det gläder mig väldigt mycket!

Och ser fram emot träffen och hoppas att alla som kan kommer!

Man skulle enligt mitt tycke kunna haft denna dag som en återkommande tävlingsdag, i kennlarnas

avelsutbyte!!

SSKK:s, underställda kennlar,tävlar mot varann i momentet "hägntest" som en del i avelsutbytet mellan kennlarna, denna dag i Boda.

Kan det vara något Calle!!

Håkan

Antal inlägg : 208
Join date : 10-03-03
Age : 60
Ort : Gimo

Till överst på sidan Gå ner

Jakt träffar i SSKK:s regi Empty Sv: Jakt träffar i SSKK:s regi

Inlägg  Håkan tis maj 17, 2011 12:18 am

Hej igen

Ville bara berätta att Emir kommer att gå diplomtestet i Boda, inte för att höja de 9300kr som försäkringsvärdet ökar med, utan att för att det kan vara kul att testa detta prov.

Emir har redan blivit värderad för jaktdelen efter Slovakiens och Tjeckiens jaktprov.Det enda som kan höja hans värde i dag är jaktchampionatet.Hans värde i dag är 48000 och han kan höjas till max 60000.Hans nuvarande värde hade Agrias Uppsala enhet inte befogenhet att värdera utan det fick Stockholms enheten avgöra.

Vi ses i Boda Very Happy

Håkan

Antal inlägg : 208
Join date : 10-03-03
Age : 60
Ort : Gimo

Till överst på sidan Gå ner

Jakt träffar i SSKK:s regi Empty Sv: Jakt träffar i SSKK:s regi

Inlägg  Henrik tor maj 19, 2011 8:05 am

Synd att det blir av den 11 juni, det krockar med en spårkurs som jag håller, går deltagarna med på att byta datum är jag på plats i Boda och tittar på hundarna som ska testas.

Själv ska jag till Boda och släppa Novina fredag den 27 maj, har senare i år för avsikt att göra diplomtestet.
Kan för övrigt meddela att Dennis Andersson Ökersbo Hundskola har ett nytt vildsvinshägn på gång och vad han meddelade igår när han dök upp vid Skogaholm jakt´s träff med hundklubbar var att hans nya hägn skulle bli godkänt som test hägn.

Kör på nu Håkan, jag hoppas verkligen att Emir har en bra dag på jobbet och får med beröm godkänt på testet.

Hälsningar Henrik
Henrik
Henrik

Antal inlägg : 70
Join date : 10-03-06
Age : 57
Ort : Degerfors

Till överst på sidan Gå ner

Jakt träffar i SSKK:s regi Empty Sv: Jakt träffar i SSKK:s regi

Inlägg  Håkan lör maj 21, 2011 6:46 pm

Hej Henrik

Hoppas att du kan komma den 11/6 skulle vara kul att träffas igen.
Och kör hårt med grisarna den 27/5 och Lycka till Wink

Bra spårhundar kontra bra jakthundar har oftast det där "lilla" extra!!De har en otroligt bra lägsta nivå helt enkelt för att dom älskar detta.Det finns inga dåliga dagar utan dom gör det roligaste dom vet.Helt enkelt att spåra eller jaga eller både och.Men där tror jag de flesta kan hålla med om att:

Det är svårt att ha en bra spårhund som du även kan släppa på viltet och eventuellt ställa grisen.

Det är lätt att jaktivern tar över när du spårar och du får det klart jobbigare som hundförare.

Det finns ju en anledning till att många eftersöksekipage har en spårhund och sedan en bra släpphund.

Emir har nog kan jag påstå, aldrig en dålig dag när det gäller jakt men jakten tar över när jag spårar i ett viltspårprov.Därför skulle jag ha gjort klart mina viltspår prov innan jag släppte på jakt.

Lätt att vara efterklok Embarassed

Jag har ju tränat han i Thoresta hägn i två år (90 hektar) och jagar ju på 1300 hektar så att släppa han på 5-7 hektar känns ju inte som ett problem Wink

Men sen kan det ju som med de flesta duktiga jakthundar bli ett problem med inkallningen.

Svårt att ta bort hunden från det han älskar mest!!!

Det tar jag!!

Slovakiska Jakt Champion Max tog det lång tid för Ivan att få tag i hägnet i Slovakien 2007.

Kommer du ihåg Lone? Han fick jaga hunden bra länge i hägnet och kom ut bra svettig Very Happy


Håkan

Antal inlägg : 208
Join date : 10-03-03
Age : 60
Ort : Gimo

Till överst på sidan Gå ner

Jakt träffar i SSKK:s regi Empty Sv: Jakt träffar i SSKK:s regi

Inlägg  Håkan lör maj 28, 2011 8:41 pm

Jaha Lone!

Du vet att jag kör hårt ibland när det gäller aveln och inte ens du Very Happy kommer undan Very Happy

Mötet med SSKK sker ju på avelsberättigande grunder och inget annat!!Även rättfärdigande ang Emirs: rykte! Twisted Evil

Ja Very Happy

Kanske ?! eller hoppas!!!

Kan vi övertyga dessa stollar i SSKK:s styrelse, men det tror jag Emir gjort tidigare genom sina jaktprov Wink

Men SSKK har ju "INTE" lyckats övertyga SKK om rasens förträfflighet när det gäller vildsvinsjakt!!

Hur som helst så hoppas jag Emir får möta "grisar med horn " och "INTE" betande tama grisar som inte levererar energi utan trötthet!!! Shocked

Calle för faaan, se till att grisarna är aggressiva och helst är idioter!!

Så Emir får känna att det är allvar!

Betande,Rohyphnol drogade grisar,ev menlösa grisar undanbedes!!!

Försök nu och få fram de värsta galtarna,kring 3-4 år så att man inte behöver känna att:

Va faaan!!

Dessa grisar kan vi ju ha i trägårn!!!

Emir ska inte ha som domare :HAGSTRÖM CAROLINE som godkänt 11 av 12 hundar!!

Utan: SCHEPLER LARS

Hoppas att det går att ordna för inget annat har någon betydelse!!!






Håkan

Antal inlägg : 208
Join date : 10-03-03
Age : 60
Ort : Gimo

Till överst på sidan Gå ner

Jakt träffar i SSKK:s regi Empty Sv: Jakt träffar i SSKK:s regi

Inlägg  Backe sön jun 12, 2011 5:38 pm

Hur gick det?

Backe
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Jakt träffar i SSKK:s regi Empty Sv: Jakt träffar i SSKK:s regi

Inlägg  Håkan mån jun 13, 2011 12:25 am

Tyvärr så var han alldeles för het och låg på alldeles för hårt på grisarna.Han tog upp direkt efter släpp och drev grisarna rätt igenom hägnet.Vet inte vad som hände sedan om han åkte på däng därnere men sen så tog han upp igen på södra sidan nere i vassen och Lennart Gustavsson hörde hur grisen tog han två gånger på kort tid.Han kommer med grisen upp mot mig och Lars Schepler och har ett avstånd på c:a 15m !!??Jag sa till Lars att va konstigt han brukar ju ligga mycket närmre.

Han sa direkt att han nog fått sig en omgång av grisen.Sen så tog han upp igen och stånda och drev grisarna genom hägnet men mycket korta intervaller.

Han var helt enkelt ganska tillmosad och inte lätt att jobba med gris när man fått 2-3 magpumpare.

Det är inte svårt att tänka sig själv hur man skulle springa efter denna omgång Very Happy

Lars tyckte direkt att jag skulle bryta med hunden men vi provade en stund till innan jag kallade in han.

Han sa:Du har ju en sån fin hund som du ska vara rädd om och "kör inte ner han psykiskt"

Han har en väldig motor och Dagens klart bästa skall.Ta och gör om provet en annan dag när det gick så illa direkt.

Han var helt enkelt för het idag och det är klart jaktåret tog ju slut redan i november för han.

Jag kände igenom han innan jag gick ur hägnet och fick inget blod.Men när jag kommer hem så ser jag ju att vänster baklår är kladdigt och tilltufsat.Jag ser då att han har ett stickhål på c:a 8-10mm.

Jag har idag skickat bilder till Lars Schepler då han ville se skadan och han kommer imorrn att få ett veterinär utlåtande hemskickat.

Så kan det gå ibland och det är bara att ta nya tag och framför allt så lever hunden och inget annat har någon betydelse tycker jag Dog

Håkan

Antal inlägg : 208
Join date : 10-03-03
Age : 60
Ort : Gimo

Till överst på sidan Gå ner

Jakt träffar i SSKK:s regi Empty Sv: Jakt träffar i SSKK:s regi

Inlägg  daniel mån jun 13, 2011 7:05 pm

inte bra det där hägn är till för att testa unghundar inte redan injagade hundar på risken är stor hunder får sig en törvel i hägnet och med det blir även jakten sämre i det fria sen.
Här är för bra och bjuds det då öppet med gris där det alltid finns gris som inte better sig som i det fria blir det han går på direkt är för lätt helt enkelt.
själv skulle jag aldrig gå in i ett hägn med en redan färdig injagad hund.
daniel
daniel

Antal inlägg : 67
Join date : 10-03-04
Age : 53
Ort : sorunda

Till överst på sidan Gå ner

Jakt träffar i SSKK:s regi Empty Sv: Jakt träffar i SSKK:s regi

Inlägg  Håkan mån jun 13, 2011 11:27 pm

Jag kan hålla med dig där Daniel ang erfarna hundar i ett så litet hägn.

5-7 hektar är väldigt lite, och hägnet vid sjön nedanför Boda Gård,är ett väldigt öppet hägn med lite äldre skog,ett berg och ett dike som rundar nästan hela hägnet.

Som jag såg det så fanns det väldigt lite skydd i hägnet.Inga tätningar där grisen kan ta skydd och väldigt lite vass.Det fanns heller inga högar av grenar eller något annat där de kunde krypa in.Och hunden kunde stånda.

Vilket ledde till att när hunden drev dessa grisar i full fart rakt emot stängslet så vart det ju tvärstopp!!Och va fan skulle grisarna ta i vägen?

Vi pratar om ett drev på 30-40 sek(400m till staket eller?) innan det vart tvärstopp mot diket och stängslet.

Emir sätter ett djävla tryck på grisarna när han driver dom och han ligger i arslet på grisen och detta gör ju att det blir konfrontation när det helt plötsligt tar stopp.

I Thorestas hägn på 90 hektar så var det ju i alla fall drev på över kilometern och det kunde gå runt hägnet flera varv i ett drev och det fanns plats för grisarna att byta riktning i dessa drev.Han drev dessa och stånda i c:a 1-1.5 timmar ibland!!!Sök på youtube och Rimdalens Emir så ser ni hur tätt han ligger och även drevtider.

Då förstår man ju att detta lilla hägn i Boda ställer till det.

Ok, det kan funka om du har en försiktig unghund som trippar en 15-20 m bredvid grisen och bjäbbar men inte med en erfaren hund som går på och sätter både tryck och fart på grisen.

Rätta mig, men är det inte så en grishund ska jaga!?

Nej detta prov gör jag inte om igen utan riktar in mig på jaktproven isåfall.

Att jag åkte dit var ju för att jag blev inbjuden och tyckte det skulle vara kul att visa upp hunden.

Men för Emirs bästa så finns det ingen anledning att göra om provet.Det är som du säjer ett prov på att hunden överhuvudtaget jagar gris och inget för erfarna hundar.

Kan väl nämna att i provet, så går du ju ut med din hund så att hunden får vind från hela hägnet och att det då ska ta 18 minuter av godkända 20 min för att hitta gris är ju inte vad man kan önska.

Det tog det i allafall för en av de godkända hundarna i diplomtestet.Så inte är jag imponerad av provet i den bemärkelsen.Och som provledaren sa:

Där hade det inte blivit många poäng i ett riktigt jaktprov!!!men man får i alla fall en indikering av vad hunden åstadkommer i hägnet.

Men som sagt de är unghundar och inte erfarna grishundar!!






Håkan

Antal inlägg : 208
Join date : 10-03-03
Age : 60
Ort : Gimo

Till överst på sidan Gå ner

Jakt träffar i SSKK:s regi Empty Sv: Jakt träffar i SSKK:s regi

Inlägg  daniel tis jun 14, 2011 2:39 am

Men är bra det finns hägn för att testa unghundar i under ordnade former så man kan se hur hunder är lite gran och som hägntestet är så är det mer anpassat för just unghundar som sen ska gå vidare till jaktproven och kan ju vara kul för ägaren innan jaktprovet veta hur hunden är lite gran iallafall.
Och springa förmycket i små hägn med injagade hundar blir ju att hunden konfronteras med grislukt direkt den kommer in och i det fria är det ju inte samma sak för ligger ju inte grisar på var 7hektar i skogen om man säjer så dom rör sig på en yta av 3000-6000hektar ungefär ibland mindre och dom rör sig inte inom hela det området varje natt heller så söket blir nog lite sämre oxå.

daniel
daniel

Antal inlägg : 67
Join date : 10-03-04
Age : 53
Ort : sorunda

Till överst på sidan Gå ner

Jakt träffar i SSKK:s regi Empty Sv: Jakt träffar i SSKK:s regi

Inlägg  Lone Rimdal tis jun 14, 2011 10:32 am

Emir ska inte ha som domare :HAGSTRÖM CAROLINE som godkänt 11 av 12 hundar!!

HeJ Håkan!
Skall jag förstå att Emir var den enda hund som inte ble godkänt?? confused confused

Vart kom denna Caroline Hagström ifrån?
Lone Rimdal
Lone Rimdal

Antal inlägg : 95
Join date : 10-03-02
Age : 59
Ort : Adelsö. Sweden

http://www.rimdalens.se

Till överst på sidan Gå ner

Jakt träffar i SSKK:s regi Empty Sv: Jakt träffar i SSKK:s regi

Inlägg  Håkan tis jun 14, 2011 1:08 pm

Hej Lone

Välkommen med i spelet Very Happy som man brukar säja Very Happy

Nej Lone, Emir vart inte den enda utan 2 av 5 vart godkända!!!Och jag har absolut inget emot C.H utan hon är säkert en jätteduktig tjej.

Det jag menade var att:

Jag vill ha en domare med stor erfarenhet och att han sedan är diplomerad under SKK och

SSDV.

Jag ville visa upp en kopov med ett 1:a pris från utlandet och hur han jagar,drevskall,kondition,sök,dådkraft mot vildsvin etc etc i dessa moment har han ju högsta poäng (4)

Inget annat!! Very Happy


Håkan

Antal inlägg : 208
Join date : 10-03-03
Age : 60
Ort : Gimo

Till överst på sidan Gå ner

Jakt träffar i SSKK:s regi Empty Sv: Jakt träffar i SSKK:s regi

Inlägg  daniel tis jun 14, 2011 2:55 pm

Inget att hänga läpp för att hunden inte blir godkänd i ett hägntest själv ger jag inte mycket för detta diplom faktist men är ju bra indikation för dom som ska gå vidare med jaktprov och veta unghunden funkar bra i hägnet iallafall och inte är livrädd för grisar men blir ju annat i det fria sen som man får jobba med som söket och lite sånt och det är ju nåt helt annat än det som görs i ett hägn.
Så va i hägn med unghund för att testa helt ok tycker jag springa i hägn med injagade hundar tycker jag inte är ok om man inte vill hundarna ska bli sämre i det fria visst nångång varje år innan jakten drar igång är ok men inte flera gånger varje månad.

daniel
daniel

Antal inlägg : 67
Join date : 10-03-04
Age : 53
Ort : sorunda

Till överst på sidan Gå ner

Jakt träffar i SSKK:s regi Empty Sv: Jakt träffar i SSKK:s regi

Inlägg  Håkan sön jun 19, 2011 9:04 am

Jaha som sagt jag skickade ju bilder på Emirs skada till Lars Schepler för han mådde ju inte bra av att höra, att Emir blivit skadad trots allt!!

Calle Berg ringde ju upp mig för att berätta det.

Och Lars ville ju ha bilder samt veterinär utlåtande.

Skickade bilder samma dag men ingen kommentar från "oroliga" Lars.

Men däremot så fick jag från Calle att kom ihåg att man kan ha datum på bilderna!

Ok jag kollade att det fanns med datum samt årtal och klockslag, och det fanns ju helt klart på bilderna.

Meddelade Calle det / sms och inget svar då Very Happy

Misstroende förklaring från dessa personer Stop Nääääääeee

Aldrig!!!

Stolpskott är bara förnamnet!

Nu har såret svällt upp och det blir trots allt veterinär i morgon Evil or Very Mad

Håkan

Antal inlägg : 208
Join date : 10-03-03
Age : 60
Ort : Gimo

Till överst på sidan Gå ner

Jakt träffar i SSKK:s regi Empty Sv: Jakt träffar i SSKK:s regi

Inlägg  daniel sön jun 19, 2011 2:40 pm

Tror det kan vara nåt för SKK eller JÄGAREFÖRBUNDET eftersom dom är inblandade i hägnet och hunden blir ju försäkrad genom jägareförbundet ihop med dig om hunden blir skadad under jakt eller träning inför jakt eller prov så hör med jägareförbundet oxå.
daniel
daniel

Antal inlägg : 67
Join date : 10-03-04
Age : 53
Ort : sorunda

Till överst på sidan Gå ner

Jakt träffar i SSKK:s regi Empty Sv: Jakt träffar i SSKK:s regi

Inlägg  Håkan mån jun 20, 2011 1:20 am

Ok Daniel Very Happy

Varför denna tystnad?!

Detta gör ju bara att man blir ännu mer förbannad och känner sig misstrodd.Försöker jag bara hitta en ursäkt!!??Så känner i varje fall jag.

Hoppas att jag får en tid i morrn med Emir hos veterinären.Kanske han får skära upp såret igen och tömma och sedan antiflammatoriskt?




Håkan

Antal inlägg : 208
Join date : 10-03-03
Age : 60
Ort : Gimo

Till överst på sidan Gå ner

Jakt träffar i SSKK:s regi Empty Sv: Jakt träffar i SSKK:s regi

Inlägg  daniel mån jun 20, 2011 11:38 am

Ja allt som uppstår inom jakt eller jaktträning som spårning och sånt så ska försäkringen i jägareförbundet gå in och gälla både dig och din hund.
Och eftersom jägareförbundet och skk är inblandat i bodahägnet så borde det ju vara så att dom bör ju titta på det om saker och ting inte sköts rätt men kan ju vara att lars har tagit kontakt med jägareförbundet för att göra en utredning i fallet men då borde man höra av sig så man inte behöver gå och undra Smile kallas för service.
Men förhoppningvis kommer det fler ställen nu som kommer bli godkända dels 1 i skåne sen 1 eller 2 här uppe dels hos dennis och dels på öster malma.
Men bäst tycker jag är allroundhundar funkar inte om varje människa ska ha grishundar vart ska dom jaga all denna gris??
daniel
daniel

Antal inlägg : 67
Join date : 10-03-04
Age : 53
Ort : sorunda

Till överst på sidan Gå ner

Jakt träffar i SSKK:s regi Empty Sv: Jakt träffar i SSKK:s regi

Inlägg  daniel mån jun 20, 2011 5:52 pm

Men som det står under paragraf 13 på SKK under bestämelser i vildsvinshägn arrangören fritar sig altt ansvar för skador och sånt som händer i hägnet så hägnet i sig betalar inget och går ju under hundägaransvar då ska du ju hålla hunden på ett sådant set att den inte skadar sig själv eller andra hundar eller människor så läg av med att spring i hägn med hundarna istället eftersom händer det hunden nåt får ni ingen ersättning då är det bättre det händer under jakt i skogen då får man ersättning så lägg ner hägnverkasmheten istället.
daniel
daniel

Antal inlägg : 67
Join date : 10-03-04
Age : 53
Ort : sorunda

Till överst på sidan Gå ner

Jakt träffar i SSKK:s regi Empty Sv: Jakt träffar i SSKK:s regi

Inlägg  Håkan fre jun 24, 2011 1:44 am

Ok:

Lars Schepler mejla mig och ville höra hur det var med Emir.Och vad veterinären sagt om skadan?.

Jag svarade:

att jag skickar journal kopian idag onsdag, men att såret blivit varfyllt med en omkrets på c:a 3-4 cm och därför detta veterinär besök ,

och att Emir går på "penicillin" just nu.

Kort på skadan samt veterinär utlåtande så är allt dokumenterat.




Håkan

Antal inlägg : 208
Join date : 10-03-03
Age : 60
Ort : Gimo

Till överst på sidan Gå ner

Jakt träffar i SSKK:s regi Empty Sv: Jakt träffar i SSKK:s regi

Inlägg  daniel lör jun 25, 2011 9:59 am

Ja test av unghundar går väl an och testa i ett hägn men färdiga hundar ska inte hållas på med tycker jag dels skaderisken och dels är risken stor hunden blir sämre på gris i det fria om det spring förmycket.
Och visst har man haft skada på hunden från det fria kan det ju vara bra och kolla hur hunden är mot gris efter konvalisenten och sånt.
Så är lite därför jag blir mörkrädd av alla dessa människor som ska ha grishund sen pratar om hur jäkla bra hundarna jagar i hägnen och det är ju som sagt inte det samma som i det fria.
Men som sagt alla gör vad dom vill med sina hundar.

daniel
daniel

Antal inlägg : 67
Join date : 10-03-04
Age : 53
Ort : sorunda

Till överst på sidan Gå ner

Jakt träffar i SSKK:s regi Empty Sv: Jakt träffar i SSKK:s regi

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet