Rimdalens Kennels forum
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Spårträning

3 posters

Gå ner

Spårträning Empty Spårträning

Inlägg  Kent Hytinkoski fre mar 26, 2010 9:25 pm

Hej på er alla Kopovvänner jag skulle gärna vilja ha lite tips och råd hur jag lägger spår och hur man tränar sin hund bäst. Jag har varit ett par gånger i veckan och gått i skogen med Netvo sedan jag fick hem honom och låtit honom lukta på gris och älg spår jag har även spårat i lina med honom på färska älgslag då var han väldigt het och ville inte sluta .Vi har även varit i Freskogs häng och provat en gång vi ska dit nu på onsdag igen för att testa. Har tänkt mig att släppa där 6-7 gånger innan höstjakten börjar.Jag vill ha tips på både gris och älg träning då tanken är att han ska driva detta vilt MVH Jakthälsningar Kent.H PS: detta är min första jakthund har aldrig sysslat med detta innan.

Kent Hytinkoski

Antal inlägg : 4
Join date : 10-03-06
Age : 68
Ort : Vislanda

Till överst på sidan Gå ner

Spårträning Empty Sv: Spårträning

Inlägg  Håkan lör mar 27, 2010 12:18 am

Hej Kent

När jag fick hem min valp så var jag hemma med han i 6 veckor.Varje dag så åkte vi till en bra grannmarks (Hargs bruk) åtlar.Samtidigt så spårade jag på hemmamarken, samtliga älgspår samt gris och gick då med han i koppel efter dessa.Han kom ju till oss i Oktober och det vart ju en hel del spårande i snö om man säjer som så Smile .Ibland två timmars pulsande i skoteroverall efter hunden.Har jag inte varit så vältränad så vet jag inte hur det gått.(Div 2 fotboll med kval till 1:an.) Shocked Har ju hört efter det, att det är ett mycket bra träningssätt.

Hur som helst så var det mycket jakt i han och han undersökte varje snöglopp från träden eller tass,klöv avtryck i snön.Stack på älg vid 5 månader och höll i i c:a 5min.

Detta intresse gjorde ju att mitt engagemang blev om möjligt ännu större.

Brorsan har ju varit hundförare inom polisen och dom kör ju inkallning i koppel som början på sammarbetet med hunden.Små direktiv som etsas fast i förlängningen i ditt arbete med valpen.

Det här du säjer med att låta Netvo spåra i lina är kanon.Släpp 5:m,s linan och låt den släpa nära dina fötter när du spårar!!Och framför allt när du går med han i skogen och du tränar inkallning!
Då kan valpen ta avstick på sidan om dig och även framför dig utan att du tappar kontrollen över han.

Om han tar viltslag så trampa på linan och du har kontroll på han innan han okontrollerat jagar på egen hand.

Det här med spårträning är ju en sak för sig men jag började med att släpa klöv utan blod på mycket korta av stånd.För att sedan öka på längden samt vinklar.Hade ju en mycket erfaren spårdomare sedan 50-talet(Taxdomare) som undervisade mig att lägga spår.

Fäst klöv i lina på högersidan på byxorna och borra sedan ett 3mm borrhål i kork på 33 cl flaska.Stänk vid vartannat steg.Sätt klädnypor med plastband i varje förändring av ditt spår.Återgångar,vinklar,spår utan blod!

Mitt fel var ju att börja jaga med valpen innan spårproven var avklarat!!!

Vart för mycket jakt i han och han undersökte även allt annat under spårproven.
Bättre att valpen inte vet något annat än själva spårningen i unga år!!!

Och Kent det här skitsnacket om att "BRA grishundar bara skall jaga gris och inget annat" är väl vid det här laget ganska förlegat eller vad skall man då säja om Emir!!!"???

Tar man ett 1:a pris på Tjeckiens högsta jaktprov där inte Tyskland ansåg sig inte ha en hund att deltaga med och tydligen inte Sverige.Så får man vara ganska nöjd och jag ser ifram emor nästa års deltagade från Sverige i Tjeckien Smile

Den hunden kommer att bekänna färg uppe i bergen i Tjeckien. Smile

Håkan

Antal inlägg : 208
Join date : 10-03-03
Age : 60
Ort : Gimo

Till överst på sidan Gå ner

Spårträning Empty Spårträning

Inlägg  Henrik lör mar 27, 2010 12:43 pm

Hej Kent.
Det är jätte bra att du har provat spåra färska slag och att han antagligen visade sitt rätta jag vid det tillfället.
Då har du också fått en första signal hur Netvo ev kan bli i viltkontakt i framtiden.
Genom att du låter honom nosa i olika spår präglar du Netvo vilka spår som han ska visa intresse för.
På samma sätt fungerar doftmarkeringsträningen.
Lone har en instruktion jag har skrivit som beskriver hur doftmarkeringsträningen går till, den finns på hennes hemsida under fliken Råd & tips / aktivitet för hunden / inomhus.
Det kommer en instruktion om spårträning som även den skickas till Lone, så den blir tillgänglig för alla.
Jaktträning (dressyr) nedan.
Hägnträning i all ära, men det kan också finnas en fara med det.
Missförstå mig inte nu, Jag ska förklara hur jag menar.
Det är inte hägnträningen i sig som är faran utan antalet tillfällen.
Varje gång du är till ett hägn eller för all del spårar, så tillför du Netvo en mängd jaktlust.
Om man inte ligger i nivå med dressyrträningen så tar jaktlusten över och hunden blir mindre kontaktbenägen på grund av ökad stress.
Så mitt råd till dig är att träna mycket kontaktövningar, linförighet och inkallning.
Jag antar att din önskan är, du och Netvo ska jaga tillsammans och att du kan kalla in honom när det är dax att avbryta jakten. Pga byta såt, hemfärd, eftersök eller dylikt.
En paralell nedan.
Jag har sedan -01 varit med som instuktör och jakttränat stående fågelhundar.
De ska söka stort, stå för fågel och sedan respektera och vara lugna i uppflog.
Egenskapen att stå är medfött, medan resten är ren lydnad.
När hunden väl funnit fågel och står, så säger vi "ta fågeln" när fågeln flyger upp så blir det kontra order "sätt dig ned" allt detta när hunden är som högst i stress.
Jag har sett så många unghundar som vid dess första kontakt inte ens står (egenskapen har inte vaknat hos individen) utan hunden hålls i sträckt koppel och är helt hysteriska när vi släpper den första duvan och att få hunden att sitta blir en kamp.
Då säger vi i regel till ägaren, denna övning räcker för idag åk hem och träna linförighet sitt eller ligg och inkallning i någon månad.
När de sedan kommer tillbaks står hunden i regel, är kontollerbar i uppflog om än inte helt lugn men går att få att sätta sig när duvan släpps. Vi det tillfället kan man släppa i regel tre till fem duvor så att ägaren får en chans att dressera i jaktlig teräng, sedan hem och träna lydnad igen osv.

Kvallitet är bättre en kvantitet.
Lycka till med hägnträningen Very Happy .
Henrik
Henrik

Antal inlägg : 70
Join date : 10-03-06
Age : 57
Ort : Degerfors

Till överst på sidan Gå ner

Spårträning Empty Sv: Spårträning

Inlägg  Håkan lör mar 27, 2010 10:24 pm

Som sagt:
kan väl inte säjas så mycket bättre än det Henrik påpekar Smile

Håkan

Antal inlägg : 208
Join date : 10-03-03
Age : 60
Ort : Gimo

Till överst på sidan Gå ner

Spårträning Empty Spårträning

Inlägg  Henrik sön mar 28, 2010 6:47 pm

Hej Kent.
Lite tips hur du gör i början med spårträningen.
De första två till tre gångerna du spårtränar Netvo lägger du två spår enligt följande.
Lägga alltid de första spåren i medvind.
Ta en snörstump eller koppel och två älg eller grisklövar och en flaska med lite blod.
Snöret eller kopplet binder du fast på den ena av klövarna.
Håkan beskrev ett enkelt sätt att få till en bra droppflaska i sitt tidigast inlägg i denna tråd.
Du behöver tre snitslar till varje spår i början.
I spårstarten gör du ett uppspark, dvs sparka bort markförnan så att ny fuktig mark kommer fram så fäster vittringen bättre. Sätt en snitsel i spårstarten.
Gnid sedan den ena klöven (som du har snöret bundet runt) mot marken i uppskarket den andra klöven tar du också med dig.
Dra fram klöven så att du kan stänka/droppa lite blod i uppsparket.
Håll snöret i ena handen och flaskan i den andra, bloda vid varje steg i början.
Efter ca 10m sätter du en snitsel som markerar vart spåret går och fortsätter ytterligare ca10m och lämna den andra klöven och sätt en snitsel även där. Detta blir spårslutet för spår nr1.
Lyft nu klöven som du har i snöret och gå fram ca 30m och gör ett nytt spår med spårstart på samma sätt som beskrevs tidigare. Spårländen för spår nr2 lägger du knappt dubbla längden 25-30m räcker, vid detta spår blodar du varannat steg. Glöm inte att sätta snitslar vid spårstart, på mitten av spåret och i slutet.
Lämna den andra klöven i spårslutet för spår nr2.
Låt nu spåret vila ca 2 timmar innan du spårar med Netvo.
Spårning:
Ta med Netvo Dog till spår nr1, sätt på honom halsband eller sele och koppel eller lina i anslutning till spåret. Det ska vara tydliga signaler i början.
Kan hunden sitt stanna kvar är det bra, om inte kan en medhjälpare vara bra att ha med som håller honom. Sätt honom några meter före spårstart. Låt Netvo sitta och titta på när du går fram till uppsparket, gör platsen lite intressant. Var noga med att Netvo ser vad som händer. Gå sedan tillbaks och hämta din hund, låt han nosa av platsen och när han sedan ev. vill ge sig iväg i spåret då ger du spårkommando ”spår” eller liknande.
Tar inte Netvo sig på egen hand från spårstarten så lirka med dig honom försiktigt genom att göra spåret intressant. När ni når spårslut ge honom lugnande beröm och ev. en godisbit. Visar han inte något intresse för klöven alls så engagera dig i klöven istället för i din Netvo. När han svarar på din invit att klöven är intressant ge honom lugnande beröm och ev. lite godis.
Lämna kvar klöven, koppla nu om till vanligt halsband, men du kan låta spårselen eller spårhalsbandet sitta kvar. Bege dig sedan med hunden mot spår nr2.
Gör precis som vid förra spåret.
Glöm inte koppla om till spårselen eller spårhalsbandet.
Sätt Netvo före spåret, gå fram och gör platsen intressant, hämta honom och du kommer troligtvis få se din hund ta an och följa spåret på ett helt annat sätt en han gjorde vid förra spåret.
Det första spåret är vad vi kallar ett motivationsspår och är bara en anvisning till vad vi vill att hunden ska göra.
Det är spår nr två som är det egentliga spåret.
Använd dig av motivationsspår de första gångerna du tränar och om det du tycker att Netvo tappar i koncentrationen, öka spårlängden på spår två eftersom.
I början är det ditt engagemang i bytet (klöven) som ger honom lust att följa spåret.

Lycka till med spårningen.
Henrik
Henrik

Antal inlägg : 70
Join date : 10-03-06
Age : 57
Ort : Degerfors

Till överst på sidan Gå ner

Spårträning Empty Spårträning

Inlägg  Henrik fre maj 07, 2010 8:59 pm

Hej alla.
Nu har Lone lagt ut mina tips hur man börjar spårträning.
De finns under fliken, råd&tips/aktiviteter för hunden/ute.
Där ligger också ett dokument som behandlar valp, vardagslydnad.
Försök att ge hunden en arbetsuppgift i vardagen, skapa kravbild.

Lycka till med träningen.
Henrik
Henrik

Antal inlägg : 70
Join date : 10-03-06
Age : 57
Ort : Degerfors

Till överst på sidan Gå ner

Spårträning Empty Sv: Spårträning

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet