Rimdalens Kennels forum
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Novina i hägn

3 posters

Gå ner

Novina i hägn Empty Novina i hägn

Inlägg  Henrik ons jun 16, 2010 12:24 am

Idag var jag till Sparreholm och släppte Novina i grishägnet.
Vi var inne hos de grisarna som är i den mindre delen av hägnet, de som är så gott som tama.
När vi kom dit var grisarna framme vid staketet varpå Novina troligtvis ansåg att de var som djuren i hagen hemma. "Inget man får jaga".
Väl inne i hägnet stack hon iväg direkt, hon spårade lite och undersökte lukterna där inne.
Efter någon minut närmade hon sig platsen där grisarna var och började snart även skälla på dem.
Till en början var hennes skallgivning något försiktig men efterhand ökade hennes intensitet.
Hon försökte trycka igång grisarna men hennes mod var i dagsläget inte tillräckligt.
När en av de yngre grisarna utmanade henne frontade hon grisen så gott hon kunde.
I hela taget en lyckad övning med bara positiva inslag och troligtvis en hel del fotogen på hennes jaktlust.
Nur är dax att öka på lydnadskraven så att man behåller greppet, och naturligtvis mer spårträning.
Nästa gång blir det troligtvis mer intensitet och driv från hennes sida.
[img]Novina i hägn Dsc00110[/img]

Länk till film. https://www.youtube.com/watch?v=HZNzfJ6uYMQ
Henrik
Henrik

Antal inlägg : 70
Join date : 10-03-06
Age : 57
Ort : Degerfors

Till överst på sidan Gå ner

Novina i hägn Empty Novina i hägn, denna gång vid Boda

Inlägg  Henrik tis aug 17, 2010 9:09 pm

I fredags den 13 augusti var jag till Mamima Jakt vid Boda för att släppa Novina på gris.
Novinas andra griskontakt, som befarat blev det mer fart och fläkt än det var vid första tillfället.
Första släppet för dagen blev i sumpen, ett mindre hägn med ganska tät vegetation.
Hon var liksom förra gången försiktig, hon var mest intresserad av markvittringen men eftersom det luktar gris överallt så manade jag på henne lite grann.
Efter lite rotande och påmanande så fann vi grisarna som stod och tryckte i slyn.
Det blev försiktig jakt som ökade efter några sekunder, hennes intresse för grisarna var större än viljan att komma till mig när jag kallade på henne första gången.
Ny inkallning åtföljdes av lydnad och hon bröt och kom till mig, som belöning fick hon jaga någon minut till innan jag kopplade och gick ut.
Efter någon timmes vila blev det så Novinas tur igen.
Nytt hägn, hon letade sig iväg och var mer frimodig i sitt sök denna gång. Jag såg när hon stötte grisarna ur legan med sådant tryck att de två galtarna delade på sig åt varsitt håll det var ingen tvekan om att hon ville få fart på dem.
Hon jagade den ena med sådan fart att de inte hade en chans att gå ihop igen.
Efter några minuter, vet inte hur lång tid faktiskt skulle tro 5-6 minuter så kallade jag in henne när hon var på andra sidan berget under full jakt och tro det eller ej hon bröt direkt och kom till mig direkt, beröm och ny frihet direkt. Nytt upptag och full fart under någon minut sedan inkallning igen.
Släppte iväg henne igen och bröt jakten ytterligare en gång i fullt drev, kopplade och gick ut ur hägnet.
En lyckad dag med bra jakt och en lydig hund, vad mer kan man begära.
Nu blir det mer lydnad, fritt följ vid svamppromenader och mer spårträning.
Sedan häller vi på mer bränsle på (brasan) Novinas jaktlust framöver.
Till våren tar vi nya tag med grisarna igen, vi får säkert fullt upp med eftersök under hösten ändå.
Henrik
Henrik

Antal inlägg : 70
Join date : 10-03-06
Age : 57
Ort : Degerfors

Till överst på sidan Gå ner

Novina i hägn Empty Sv: Novina i hägn

Inlägg  Lone Rimdal ons aug 18, 2010 10:55 am

Det är jätte roligt att höra att det går så bra! Grattis till en lyckad dag!
Lone Rimdal
Lone Rimdal

Antal inlägg : 95
Join date : 10-03-02
Age : 59
Ort : Adelsö. Sweden

http://www.rimdalens.se

Till överst på sidan Gå ner

Novina i hägn Empty Sv: Novina i hägn

Inlägg  Henrik fre maj 27, 2011 6:11 pm

Idag fredag 27 maj var jag till Mamima jakt med Novina och testade på grisarna igen.
Novina behövde mycket förarstöd, hon gjorde korta arbeten med grisarna.
Skallar på stånd och i drev, bryter och kommer till mig för att sedan få köra på igen.
Vi var i tre hägn och hade mycket kul med grisarna tillsammans.
Jag har anmält mig till koppovklubbens träff den 11 juni.
Det blir intressant att se om hom söker ut lite mer självständigt då.
Hennes korta grisarbeten hänger dels ihop med hennes mod och självständighet.
Det är inget som kan provoceras fram utan det är bara att ge henne tid att ha roligt.
Hennes grad av mod (dådkraft) gör också att hon inte kommer att blir för hård mot grisarna framöver.
Självständigheten hänger ihop med lydnadsnivån och hon är medveten om att vi jagar tilsammans.
I sommar blir det att släpa grisskinn där huvudet sitter kvar, och släppa henne fri i spåret för att på egen hand leta upp slutet.

Även denna dag var en trevlig upplevelse med Novina hos grisarna.
Henrik
Henrik

Antal inlägg : 70
Join date : 10-03-06
Age : 57
Ort : Degerfors

Till överst på sidan Gå ner

Novina i hägn Empty Sv: Novina i hägn

Inlägg  Håkan fre maj 27, 2011 7:28 pm

Hej igen Henrik

Fan va kul att det löste sig med spårkursen som du hade samma datum,11/6

Då ses vi där Very Happy

"Bertan"(äger Rimdalens Ich) och jag och Emir åker ner till Norrköping på fredagen där vi bokat rum för natten för lite "försnack och peppning" till morgondagens aktiviteter Wink

Sen har vi bara c:a 2 mil kvar, på lördagsmorgonen till Boda.

Måste peppa på Emir lite med lite eftersök till Boda, då de två senaste vintrarna betydligt förkortat hundjakten. pirat

Vi ses i Boda!!

Håkan

Antal inlägg : 208
Join date : 10-03-03
Age : 60
Ort : Gimo

Till överst på sidan Gå ner

Novina i hägn Empty Sv: Novina i hägn

Inlägg  Henrik mån jun 13, 2011 8:40 pm

En liten rapport från helgens hägnträning ihop med Kopovklubben.
Novina var mer frimodig än senast, första släppet körde hon på i korta drev med grisarna.
De var svåra att finna, de låg och tryckte under en rishög, hon skallade och gjorde korta stötar mot dem för att få fart på dem.
Andra släpp stack hon iväg och tog upp grisarna direkt utan förarstöd.
Korta drev och påstick + att hon återvände för att se var jag var med jämna mellanrum.
Efter en stund kallade jag in och släppte på igen några gånger innan vi bröt och gick ur hägnet.
Eftermiddan fick hon ligga i bilen, så fort jag närmade mig bilen gjorde hon allt för att få mig att förstå att hon ville på´t igen.
F.n va lyckat.

Tycker synd om Håkan och Emir att han var lite för taggad för dagen.
Men så kan det bli om man dessutom får genomföra diplomtestet sist av alla.
Kan likställas med att vara bänkad och får komma in i matchen sista kvarten, då vill man verkligen visa att man ska vara med från start nästa gång.
Henrik
Henrik

Antal inlägg : 70
Join date : 10-03-06
Age : 57
Ort : Degerfors

Till överst på sidan Gå ner

Novina i hägn Empty Sv: Novina i hägn

Inlägg  Håkan tor jun 16, 2011 10:13 pm

Hej Henrik
Kul att träffas igen Very Happy

Och jag såg att du hade fullt på träffen om frågor och tips om lydnad,spårträning,etc etc.

Kul att Novina kommer mer och mer!! Och att ditt förarstöd behövs mindre i takt med att hennes självsäkerhet ökar och att jaktinstinkten blir mer och mer utdragen i de olika momenten.

Dessa större prövningar som hon utsätts för kommer att stärka henne!

Och jag vet att du har koll på henne och det vore löjligt att ens nämna något Rolling Eyes







Håkan

Antal inlägg : 208
Join date : 10-03-03
Age : 60
Ort : Gimo

Till överst på sidan Gå ner

Novina i hägn Empty Sv: Novina i hägn

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet