Rimdalens Kennels forum
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Lydnadsträning

2 posters

Gå ner

Lydnadsträning Empty Lydnadsträning

Inlägg  Henrik lör jan 29, 2011 10:52 am

Hej alla kopovägare.
Nu är säsongen för hundjakter snart slut, då vill jag slå ett slag för lydnadsträning.
Ni som jagat med era hundar har säkert märkt att kontakten mellan dig och din hund har minskat något under jaktsäsongen.
Ni andra som inte har jagat så mycket med er hund har säkert märkt detsamma om ni inte som jag brukar säga har tjuvtränat.
Det dags att börja på ny kula och bättra på lydnaden inför kommande spårprov eller hägnträning.
Jag vill slå ett slag för gruppträning, det ger ökad störning och kräver därför lite mer av er som förare att läsa er hund.
Gå ihop några stycken och träna tillsammans där ni bor, men glöm för den delen inte vardagsträningen vid promenader och rastningar.
Förhoppningsvis kan vi ta omtag med övningen vi hade tänkt i höstas, träningen hos Lone som inte blev av.
Tjuvträna på nu, så fixar vi till en träff där ni kan visa upp era framsteg för varandra vid en vårträff hos Lone framöver.

Hälsningar
Henrik
Henrik
Henrik

Antal inlägg : 70
Join date : 10-03-06
Age : 57
Ort : Degerfors

Till överst på sidan Gå ner

Lydnadsträning Empty Doftdiskriminering

Inlägg  Emilia Magnfält ons feb 02, 2011 1:04 am

Hej Henrik

Vi tänkte faktiskt försöka gå lite kurser med Lovit i vår, förhoppningsvis både viltspår och lydnad.
Hemma har vi åter börjat ta upp det här med doftdiskriminering som du introducerade oss till på kennelträffen.
Och självklart har det väckt en del frågor:
När man väl kommit så långt så hunden lärt sig att markera rätt vilt och diskriminera "fel" vilt, hur går man vidare?
Vad blir resultatet i skogen? Kommer hunden så fort den stöter på rätt viltdoft stanna och markera? Och hur skall man då gå till väga för att få den att fortsätta i detta spår?
Om den söker ut och stöter på doften och matte eller husse inte befinner sig inom synhåll, vad händer då?
Ska man lägga till något komando? Och så fall när, vad och hur?

Lite rörigt men du förstår säkert hur mina tankar går, och du känner säkert igen frågeställningen, hoppas du har tid att ge oss lite guidening tack! Smile och att tränings tillfället hos Lone kan bli av i vår, vore jätte trevligt och kul!

Emilia

Emilia Magnfält

Antal inlägg : 6
Join date : 10-04-21

Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet