Rimdalens Kennels forum
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Lite info om Lesný

2 posters

Gå ner

Lite info om Lesný Empty Lite info om Lesný

Inlägg  Leif K mån dec 26, 2011 6:36 pm

Jag har med intresse följt L-hundarna och övrigas eskapader på forumet så här är lite info om hur det har gått för Lesný.

För 2 säsonger sedan hade jag möjlighet att släppa Lesný på gris 3 - 4 ggr i veckan och till en början
var han väldigt hårdskallad, först i början på nov fattade han att man ska skälla på grisarna och när han väl fattat det
så ökade skallintensiteten för varje tillfälle och tillslut drev han grisarna med mycket tätt skall. Sen i slutet av nov fick han tag i en ensam stor gris som han drev med tätt och bra skall efter ett tag blev det ståndskall men den grisen var väl lite för tuff för Lesný, han kom tillbaka till mig och sen var det slut med att skälla på grisar. Vi hann med ett par jakter till innan snödjupet satte stopp då for han runt bland grisarna men utan att skälla på dom.

Förra säsongen var jag lite risig så det blev inte många jakttillfällen innan snön blev för djup, men vi hann med att skjuta 6 älgar och 2 kronhjortar för Lesný dock vart det inte mer än något enstaka skall när han "drev" dom i pass.

I år har vi kört hårt på älg och han har kommit igång och skallar riktigt bra på dom, både på drev och stånd, trots ca ett 15-tal bra möjligheter att skjuta så har det bara blivit 2 älgar för Lesný än, pga en massa restriktioner av vilka djur som är skjutbara.

Han jobbar med älgarna i ca 30 - 45 min någon enstaka gång har han hållit i ca 1 timme, söket är lite ojämt oftast ligger han på sökrundor på 300 till 400 m ibland längre men kan även ligga på 50 till 100 m stundtals.

För en dryg vecka sedan fick jag äntligen möjlighet att jaga på marker med gris, det vart ett snabbt upptag och drev på grisar som så småningom gick ut på grannmarken efter 1 timme hamnade Lesný och grisarna i en stor vass 2,5 km bort, kändes väl inte helt bra då han är rätt orutinerad, men efter en halvtimme fick han loss dom och drevet kom tillbaka och snurrade runt gränsen där vi stod, vi var nära att komma till skott flera ggr med dom klarade sig. Totalt höll han i drygt 2,5 tim med betydligt mer tryck än han brukar ha på älgarna, gris var tydligen mycket roligare att jobba med.

Leif K

Antal inlägg : 5
Join date : 10-05-14

Till överst på sidan Gå ner

Lite info om Lesný Empty Sv: Lite info om Lesný

Inlägg  Andreas/Laska ons dec 28, 2011 11:16 pm

Va roligt att det gått så bra för er. Då tyckte han verkligen det va roligt när han höll i 2,5 timmar Very Happy
Lycka till i fortsättningen.

Andreas
Andreas/Laska
Andreas/Laska

Antal inlägg : 110
Join date : 10-05-18
Ort : Vetlanda

Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet