Rimdalens Kennels forum
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Varg i Stockholm

3 posters

Gå ner

Varg i Stockholm Empty Varg i Stockholm

Inlägg  Lone Rimdal ons mar 17, 2010 9:46 pm

WTF
Vargobservation Munsö
Händelse: Såg vargen ifrån bilen, ca 10-15 meter ifrån, då den precis hade korsat vägen och strövade vidare över åkern och hästhagar.
Plats: Munsö, Söderby
Observationstid: 2010-03-16 18:40
Inrapporteringstid: 2010-03-17 18:31

mars 17th, 2010 | Kategori: Ekerö, Stockholms Län |
Dett är tagit från jakt och jägares vargobservationer.

Undrar om inte det är en jämthund som är på vift igen.
När Stina smet från oss, och speciellt på vintern var det många som ringde både polis, tv och radio och berättade att de hade sett varg! Men det var bara vår söta lilla Stina Very Happy
Anners blir det spännande och leta spår, vi har jo snö så det räcker för att se på spåren om det är varg!
Lone Rimdal
Lone Rimdal

Antal inlägg : 95
Join date : 10-03-02
Age : 59
Ort : Adelsö. Sweden

http://www.rimdalens.se

Till överst på sidan Gå ner

Varg i Stockholm Empty Sv: Varg i Stockholm

Inlägg  daniel tor mar 18, 2010 12:13 pm

Som sagt kan vara varg det kan vara hund,men länsstyrelsen är mycket duktiga på att mörka saker och ting när det gäller varg och lo.
Vet vi har haft en lohane här sen i sommras som jag set 3gånger vet 5-6personer till som set den men ändå säjer dom det finns ingen lo på södertörn???
Så även om derras experter säjer det är en hund kan det mycket väl va en varg för dom ska mörka ner det hela.
mvh daniel och sigge
daniel
daniel

Antal inlägg : 67
Join date : 10-03-04
Age : 54
Ort : sorunda

Till överst på sidan Gå ner

Varg i Stockholm Empty Sv: Varg i Stockholm

Inlägg  Lone Rimdal fre mar 19, 2010 11:13 am

Jag har nu pratat med flera av mina kompisar här på Ekerö, många av dem är jägare och jagar här, men ingen av dem har sett varg eller spår efter varg här heller. Dock finns det på jakt och jägare mindst tre varg observationer på Munsö och Helgö.
Lone Rimdal
Lone Rimdal

Antal inlägg : 95
Join date : 10-03-02
Age : 59
Ort : Adelsö. Sweden

http://www.rimdalens.se

Till överst på sidan Gå ner

Varg i Stockholm Empty Varg i Stockholm

Inlägg  Henrik fre mar 19, 2010 11:31 pm

Hej alla.
Om det var en varg eller inte får vi aldrig veta med säkerhet.

Det jag beskriver nedan är inte 100 procentiga tecken på att det är varg, men det kan ge indikationer på att det verkligen är varg. Naturligtvis måste alltid spårning ske för att få det bekräftat, detta utförs av respektive länsstyrelses spårare.

Vår sk skandinaviska vargstam har en mörk svansfläck ca 1 dm ner från svansroten.
Ser man huvudet så har man det ljusa partiet runt munnen, det går alldrig upp över ögonen på våra vargar.
Vargar har steglängden på mellan 120-160cm från tex höger fram till nästa höger fram när de transporterar sig i trav och i skritt från ca 90cm och längre.
Dessutom går aldrig vuxna vargarna uppe i snövallarna när de förflyttar sig på väg, de har alltid ett mål. Vargarna går i varandras spår man kan alltså inte vara helt säker hur många det är.
OBS!! Spåra varg själv får man bara göra i samband med jakt.
Rapportera alltid spår och synobservationer till er länsstyrelse.

Jag skickar några bilder till Lone på spår av både varg och Lo som jag har tagit själv vid inventering, spårning eller jakt. Skickar även en bild tagen vid skyddsjakten i Hasselforsreviret -08 där svansfläcken och det ljusa området runt vargens mun syns.
Eventuellt lägger hon bilderna i galleriet om hon anser det lämpligt.
Henrik
Henrik

Antal inlägg : 70
Join date : 10-03-06
Age : 57
Ort : Degerfors

Till överst på sidan Gå ner

Varg i Stockholm Empty Sv: Varg i Stockholm

Inlägg  daniel lör mar 20, 2010 12:25 pm

klart hon ska lägga upp dom är alltid matnyttigt för folk som inte vet hur spåren ser ut eller hur dom ser ut i färgerna.
Upp med dom nu lone så folk kan kolla Nicethread
daniel
daniel

Antal inlägg : 67
Join date : 10-03-04
Age : 54
Ort : sorunda

Till överst på sidan Gå ner

Varg i Stockholm Empty Sv: Varg i Stockholm

Inlägg  Lone Rimdal lör mar 20, 2010 4:38 pm

Jag har redan gjort det Razz
Och flera jag fick av Henrik idag!
Lone Rimdal
Lone Rimdal

Antal inlägg : 95
Join date : 10-03-02
Age : 59
Ort : Adelsö. Sweden

http://www.rimdalens.se

Till överst på sidan Gå ner

Varg i Stockholm Empty Sv: Varg i Stockholm

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet