Rimdalens Kennels forum
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Gristräning med Netvo

3 posters

Gå ner

Gristräning med Netvo Empty Gristräning med Netvo

Inlägg  Kent Hytinkoski tor apr 01, 2010 7:47 pm

Hej igår var vi i fredskogs vilthäng för andra gången .Denna gång var det Anders själv som var med han tyckte det gick bra och att jag hade bra kontakt med hunden han kom till mig när jag kallade på honom. Netvo var lite ivrigare denna gång han ville in i hängnet med engång när han såg grisarna. Tycker också att han var mer allert denna gång . Efter ca 20 minuter jagande av grisar var netvo ganska trött han sov hela vägen hem till Vislanda troligtvis drömde han att han var en duktig grishund .Anders sa att han hade jaktinstinkt och att det säkert skulle funka bra till hösten bara han får träna och ta det i sin egen takt han sa även att Lone säljer bara bra jakthundar vilket jag också tror. Ni kan kolla på youtube under Rimdalens Netvo del 2 och se hur det gick MVH Kent.H

Kent Hytinkoski

Antal inlägg : 4
Join date : 10-03-06
Age : 68
Ort : Vislanda

Till överst på sidan Gå ner

Gristräning med Netvo Empty Gristräning med Netvo

Inlägg  Henrik tor apr 01, 2010 9:47 pm

Hej Kent.
Bra film, Netvos intensitet var också bra (lagom) tycker jag.
Vi måste ha i åtanke att våra hundar ur N-kullen är unga.
Behåll greppet i lydnaden, han kommer att ta för sig mer nästa gång.
Grattis och lycka till.
Henrik
Henrik

Antal inlägg : 70
Join date : 10-03-06
Age : 57
Ort : Degerfors

Till överst på sidan Gå ner

Gristräning med Netvo Empty Sv: Gristräning med Netvo

Inlägg  Håkan tor apr 08, 2010 9:02 pm

Kör på Kent!

Inkallning,inkallning, inkallning,

Alla moment när han är som allra hetast och har den största energin då!! Kallar du in han. Smile

Om han tar kontakt med dig, låt han då gå med dig en stund för att sedan berömma han med ett släpp igen!!

Och för att sedan kalla in han igen.Inkallning i koppel på den vardagliga promenaden är nog så viktig,samt ligg,sitt.

När du har koll på han i ligg momentet, så lämna han och ta större och större cirklar runt han.Vänd dig bort och ignorera han i momentet.För att sedan berömma han/henne på plats.

Ett tips när du går på en vinterväg med ett uppkört bilspår.Passa på då att träna kommandot: fot/bakom!!

Håll hunden hela tiden bakom dig i spåret med detta kommando.Jobbigt för hunden att springa förbi dig pga snön ligger djup Smile Och det blir lite gratis!

Sedan träna skottfasthet!!??? Eller vad man nukan kalla det.

Jag gick så ofta jag kunde med valpen i skogen med studsaren.Jag gav kommandot:sitt med lugn i rösten.

Jag lyfte studsaren och sköt på ett säkert mål.Varefter jag lugnt axlade studsaren och med riktigt utstuderat
lugn stod kvar på skottplatsen.För att sedan med hunden i fot promenera vidare som om inget hade hänt!!

Gick aldrig fram till målet utan gick som om inget hade hänt Cool

Jag tror att det är viktigt för hundens skottfasthet att det inte ligger ett byte varje gång det smäller.Då kanske du får en hund som lämnar din jaktmark varje gång det smäller på grannmarken och det är ju det värsta som kan hända dig som hundförare.

Håkan

Antal inlägg : 208
Join date : 10-03-03
Age : 60
Ort : Gimo

Till överst på sidan Gå ner

Gristräning med Netvo Empty Gristräning med Netvo

Inlägg  Henrik tor apr 08, 2010 9:50 pm

Många bra och tänkvärda övningar i Håkans meddelande.
Att föraren alltid är lugn i skott och retningar ger bra signaler till hunden.
Engagerar sig inte husse/matte så gör inte hunden det.
Uppträd så som du vill att din hund ska reagera och bekräfta om hunden gör rätt.
Ju hetare hund desto coolare förare.
Henrik
Henrik

Antal inlägg : 70
Join date : 10-03-06
Age : 57
Ort : Degerfors

Till överst på sidan Gå ner

Gristräning med Netvo Empty Sv: Gristräning med Netvo

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet