Rimdalens Kennels forum
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Fredskog för Nocce

2 posters

Gå ner

Fredskog för Nocce Empty Fredskog för Nocce

Inlägg  Britta tis jun 15, 2010 7:41 pm

Jahapp, så har då Nocce (Nochný) debuterat i vildsvinshägn i Fredskog. Vi åkte dit i lördags fulla av förväntningar och vi had eingen aning om hur det hela skulle gå till. Anders (instruktören) tog emot oss och förklarade hur det hela skulle avlöpa och sedan bar det av till hägn nr 1, dvs det lätta hägnet. Det finns tydligen 3 svårighetsgrader i Fredskog.
Vi släppte Nocce och det tog inte många minuter innan han hittade grisarna och började nästan genast att skälla. Han var jätteduktig och höll koll på dem och aktade sig noga när de vände mot honom eller tittade på honom. Han drev dem självständigt genom en tät skogsdunge och över en mindre äng och sedan tog det stopp i ett hörn av hägnet där det nästan såg ut som om han vallade dem Very Happy Han tog en snabb paus och kom till oss och sa hej innan han återvände till grisarna. Svansen gick runt runt hela tiden och han såg verkligen ut som om han hade kul och han verkar vara gjord för det här. Anders gav honom betyg 9-10 av 10 och sa att det är sällan man ser en hund som jobbar så bra första gången, kanske en på hundra. Vi blev naturligtvis oerhört stolta och jag tror det blänkte till av en tår i husses ögon Laughing Nocce fick jobba aktivt i ca 15 min och sedan bröt Anders det hela då han tyckte det räckte. Anders sa också att med en sån hund som Nocce är det inga problem med att få honom att se ut som om han jagat gris i 10 år, men det finns ingen anledning att skynda på det hela. Dessutom tyckte han att Nocce var väldigt skarp och sa att vi inte skulle kampa med honom, vilket vi faktiskt aldrig gjort då han inte vill kampa med människor. Däremot kampar och leker han gärna med andra hundar.
Nu får han vila lite från det här ett par veckor innan vi åker dit igen. Då blir det hägn 2, så får vi se om han är lika duktig där.
Tyvärr kan vi inte delta i Rimdalens träff då vi har annat på schemat, annars hade det varit roligt. Vi hade haft planer på att göra mentaltestet på honom med Barbro Börjesson här nere i skåne i helgen som var, men hägn-träningen kom i första hand. Vi kommer istället att testa honom nästa år när Barbro är här igen. Vi har tidigare testat vår andra hund för henne och det var lärorikt.
Vi har skickat en film från hägntestet till Lone och hoppas att hon kan lägga upp den. Vårt internet funkar inte så bra så vi får inte ut den.
Hoppas nu på att få läsa om fler som testat sina hundar i hägn.

Mvh
Britta o Ola

Britta

Antal inlägg : 8
Join date : 10-03-11

Till överst på sidan Gå ner

Fredskog för Nocce Empty Fredskog 2.a gången

Inlägg  Britta ons jul 28, 2010 1:35 pm

Vi har varit en andra gång i Fredskog med Nocce. Nu var det dags för Hägn 2 (lite svårare än 1.an). Nocce var riktigt duktig och sökte självständigt efter grisarna i 20-30 min men lyckades inte hitta dem. Vi (Instruktör Micke, Britta o Ola) gick runt hela hägnet utan att lyckas hitta dem. Efter ca 40 min avbröt vi och återvände till hägn 1 för att Nocce skulle få avsluta med en positiv upplevelse. Där hittade han de något värme-slöa grisarna direkt. Grisarna var däremot inte så villiga att flytta sig så han fick slita lite för att få dem i rörelse. Till slut verkade han nästan bli lite okoncentrerad och vid ett tillfälle hamnade han mellan 2 grisar där det var lite trångt. Han upptäckte dock gris 2 som kom efter honom och lyckades ta sig undan i tid. En påminnelse som gjorde honom lite mer vaken!
Ser att Lone fått till en länk till en av tre videosnuttar. Här kommer länkar till alla snuttarna som vi lyckades fånga med mobilkameran (därav inte världens bästa kvalitet men kanske kul att se ändå).
https://www.youtube.com/watch?v=tf6JS_l1pnw
https://www.youtube.com/watch?v=TckwPMH2z5Y
https://www.youtube.com/watch?v=PaaRdWGDf3w
Nu väntar vi någon vecka igen på svalare väder innan vi åker dit igen och hoppas på att vi hittar grisarna i hägn 2 nästa gång. Det var 2 hundar till dagen före som inte heller hittade grisarna så vi antar att grisarna hittat ett bra ställe att ligga och trycka på =)

Mvh Britta o Ola

Britta

Antal inlägg : 8
Join date : 10-03-11

Till överst på sidan Gå ner

Fredskog för Nocce Empty Sv: Fredskog för Nocce

Inlägg  Håkan lör jul 31, 2010 12:31 am

Grattis Britta och Ola!

S48668/2009 Rimdalens Nochny Födelsedatum: 2009-06-20

Han är ju bara lite över 1 år och jag tycker att han har ett bra och kraftigt skall och att han "jobbar tätt" med grisarna.Erfarenheten vad han ska göra och att grisarna är farliga att nonchalera Wink kommer att göra han ännu mer vaksam i framtiden.

Med åldern så kommer säkert skallet att bli mer frekvent. och med mera pondus!
Träna med rätt grisar och var försiktig med hans självförtroende i unga år.Men låt han komma ner på jorden med rätt gris utan risk för skador framöver.En självsäker och mer och mer aggressiv hund kommer att till sist möta sin överman och då är det stor risk för stora skador.Man får helt enkelt bedöma sin hunds intelligens Wink
Går han/hon på grisarna utan minsta fruktan och utan minsta självbevarelse drift.!!

Då är det dags för att ta en tankeställare Stop Nocce är en tänkande hund Smile

Lycka till med Nocce!!!

Håkan

Antal inlägg : 208
Join date : 10-03-03
Age : 60
Ort : Gimo

Till överst på sidan Gå ner

Fredskog för Nocce Empty Nocce i Fredskog 3.de ggn

Inlägg  Britta sön aug 08, 2010 1:05 pm

I fredags förra veckan åkte vi till Fredskog för 3.de gången. Vi trodde att han skulle in i hägn 2 igen men Instr. Anders tyckte att det var lika bra att gå till hägn 3 direkt då han skött sig så bra de andra gångerna och för att det inte skulle bli för lätt för honom. Hägn 3 har mycket tätare vegetation och grisarna där är inte helt snälla, vilket gjorde både husse och matte aningen nervösa..
Jädrans vilken fart det blev! Nocce fick syn på grisarna så fort han kom in i hägnet och satte av direkt. Grisarna sprang i raketfart med Nocce skällande efter. Han drev dem en stund fram och tillbaka i hägnet under frekvent och livligt skall och sen blev det plötsligt helt tyst. Vi såg ingenting pga alla buskar och kunde inte göra annat än att vänta. Efter en stund kom han tillbaka och såg helt utpumpad ut och då hade han ändå bara varit borta i ca 10 min efter släppet. Troligen blev han väl lurad av ett par av grisarna och fick sig en läxa och kanske en tryckare, men han var hel och hade inte en skråma. Matte agerade caddy med vatten, nedkylning och tvångsmys och sen var han pigg och ville iväg igen. En gris dök upp inom synhåll och så bar det iväg igen Smile Han drev åter grisarna under frekvent skall innan han återvände av sig själv efter ca 15-20 min. Det blev en riktigt bra träningsrunda och vi är supernöjda. Anders tycker att Nocce är så pass duktig och bra att han skulle prova att jaga med honom nu så fort tillfälle ges. Vi tänker oss dock hägnet en gång till och denna gång med pejl och skyddsväst på så han får testa det en gång innan det är skarpt läge.
När vi skulle åka hem kom nästa hund som skulle in i hägn 3. Nocce pep och "sjöng" som om han ville säga att de där är MINA grisar Laughing
Denna gång var det nästintill omöjligt att få med Nocce på någon film pga alla buskar och snår, men jag har ett par snuttar med buskar + hans drevskall. Får se om jag lägger ut dem på Youtube för skoj skull. Lämnar en länk här sen i så fall.
Nu är semestern slut och jobbet väntar imorgon. Istället hägrar bockjakten!
Mvh Britta o Ola

Britta

Antal inlägg : 8
Join date : 10-03-11

Till överst på sidan Gå ner

Fredskog för Nocce Empty Sv: Fredskog för Nocce

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet