Rimdalens Kennels forum
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Är Slovensky kopov en packhund????

Gå ner

Är Slovensky kopov en packhund???? Empty Är Slovensky kopov en packhund????

Inlägg  Lone Rimdal ons jun 16, 2010 4:31 pm

Just nu på går en vettig diskution på FB, men av risk för att gruppansvarig tar bort tråden har jag kopierat den till forumet.
Diskussionen har startats med anledning av en film från Slovakien där det är 5 kopover på en galt.

Jag tycker det är en bra och givande diskussion och har av respekt för det andra inblandade kallat dem för A och C, vill de (A och C) är de hjärtligt välkomna att skriva vidare här, men till dess får de vara under synonym!

Det skulle vara intressan att höra om ni andra har synpunkter på ämnet!!

A:
Kollade på nedanstående film där det är 5 hundar som är på ett vildsvin. Jag har aldrig jagat i Slovakien, men är det så man jagar i Slovakien med kopov?


Lone Rimdal
Det beror på hur du menar jagar i Slovakien med kopov, det är inte mycket annorlunda än om du jagar med flera hundar i Sverige? Finns det mera än en hund på jakten och lite vilt, har i allafall jag set att hundarna går på samma vilt.
Se bara på kortet C. har satt på denna grupp; Två hundar på en gris, hade hon släppt 5 hundar i det hägn kortet är tagit, vill jag slå vad om att alla 5 hade varit på den gris.
Så jag tror inte det är typisk att hundarna jagar så generellt i Slovakien, men att det är en tillgångs fråga! Har jagat många gånger i Slovakien och inte sett detta beteende.


C:
Det är nog vanligt oavsett ras att dom springer samman vid kontakt med viltet. Vet dock n... Visa merågra kopovar som gör tvärtom, kommer en annan hund så lämnar dom det drevet och söker dom upp nytt vilt. Vi släpper oftast två hundar samtidigt i såten, dom söker av var för sig och täcker då in såten väldigt väl och snabbt. Ibland tar dom upp var för sig också och ibland hittar dom samma vilt. Är det en flock tycker vi det är en fördel att dom är två, för backup. Sedan är det för del en praktisk orsak också, vi har såpass många hundar och alla behöver jaga så mycket som möjligt.

Lone - hur vet du att kortet är taget i ett hägn??? Man kan lyckas få in foton som hundförare också.


Lone Rimdal
C- du har själv berättat det! och vidare tittar man på din hemsida ser man hägnet bakom hundarna på korten!


C:
Jo, jag bara undrade och detta är från ett hägn. Men jag fotar faktiskt på jakter också. Sedan vet jag inte vad det har med saken att göra att det är kortet är taget i ett hägn. Är det bättre eller sämre???


Lone Rimdal
Snälla C.
Det spelar ingen roll överhuvudtaget var kortet är tagit, om du inte själv tycker det är obekvämt.
Anledningen till att jag skrev att det var i ett hägn var för att visa ( då jag går ut ifrån att det inte fanns så många grisar i hägnet, och dina att hundar kan söka och arbeta självständigt) att när det inte finns mycket vild går hundarna ihop!

Till A.
Slovenský Kopov skall kunna söka, driva självständigt, men skall samtidigt kunna samarbeta med andra hundar i en situation, där en tex. stor galt eller en stor grupp grisar inte vill gå loss.
Det är en av de främste egenskaperna hos kopoven!


C:
Jag tar inte illa upp, men jag förstod bara inte kommentaren! Hägn eller ej, så tror jag vi har svarat detsamma. Kunna jaga självständigt men också kunna samarbeta. Sedan 5 hundar på en gris är kanske lite väl magstarkt.


Lone Rimdal
För den som har jagat i Slovakien är det kanske inte så konstigt, då såtarna är betydligt större än i Sverige och för det behövs flera hundar för att kunna söka av.
Att 5 hundar har kommit ihop kan ses som olyckligt!


A:
Lone det du skriver om hur en kopov ska jaga är ju inte vad som händer på filmen. Det som gör mig orolig är att en som arbetar med avel lägger ut en sådan film här. Det jag funderar på är om vi ställer fel krav på hundarna i Sverige? Är det packhundar som vi vill göra om till ett annat jaktsätt i Sverige. I så fall ställer det ju höga krav på de individerna som importeras hit och vad vi avlar på.


Lone Rimdal
A.. Jag förstår vad du menar, men om man ser filmen till slutet, står där en hel massa jägare (tyvärr såg vi inte raden runt hur många hundförare som fanns) men viktigast av allt fanns det bara EN gris på paraden, vilket antyder att det inte fanns så himla mycket vilt. Det jag menar är att när tillgången av vilt är snål går hundarna på ett och samma djur tyvärr, och det gör de även i Sverige!
Om man lyssnar i början av filmen hör man bara en hund skälla.
Jag skall inte försvara den som har lagt ut filmen, jag vill bara prova att förklara vad som kan hända.

En annan film där flera hundar går hård på en samma gris är reklamfilmen för protector http://hundskydd.se/zorroattack.htm
Nu ser man bara två hundar på den filmen och då inte jag har varit med på någon av de jakterna, kan inte jag heller uttala mig om antal hundar.

Om vi skall prata om avelsarbete i sverige är det helt bort om allt kontroll, det är en procent del av hundarna som i år har gått i avel, som har någon jaktmeriter alls! Och rekomederade valpar är efter godtycke från avelsrådet, där avelsrådet går in och själv, utan någon form av utbildning, bedömer om hunden är OK för avel.

En hund som har gått prov i Slovakien skall bevisa att den arbeter självständigt, men om en hund har problem att få ut vildsvinen skall den även kunna samarbeta.
Den blir inte godkänd om den tjuvjagar, dvs. om den enbart går på andra hundars skall.
Och om hunden kan samarbeta i tät vegetation som på filmen, men även kan och törs arbeta självständig då vill inte jag kalla det för packhundar!

Har skrivit utförligt om hur hunden enligt rasstandart skall jaga på min hemsida www.rimdalens.se

Varför uppfödaren lägger upp denna film får du fråga honom om, kan också tycka att den inte visar den perfeckta Kopov, men som sagt, jag var inte med på jakten och kan inte uttala mig om vad som hände under den jakt och varför det blev som det blev!


C:
I denna gruppen vill jag inte ha angrepp på enskilda personer så det blir på samma sätt som i dom Forum som varit. Sådana inlägg kommer jag att ta bort.


Håkan Johansson

Hej A
Naturligtvis ställs det höga krav ang aveln på Slovensky Kopov.Åtminstone tidigare år.När man går ett jaktprov i Slovakien och Tjeckien så är min bedömning att självständigt sök och jakt premieras högst.Du får inte ett 1:pris på hela jaktprovet med korta drev och förarkontakt hela tiden.
Lika är det i testhägnet, avdrag på priset efter varje återgång till hundföraren under jobbet med gris.Självständighet!!

Vad kan vi då säja om det här!?Jo att det är dessa individer som gått ett jaktprov och bevisat sin självständighet som vi skall avla på för att få självständiga jakthundar och därmed undvika "packjakter".Där mentalt svaga hundar tar stöd och blir "drevtjuvar" och blir mycket bättre än vad de själva verket är.

Den hunden genomskådar domarna direkt i testhägnet.Kan nämna att i Tjeckiens hägn testas c:a 700 hundar varje år.De grisarna hade erfarenhet vill jag lova och ärligt så var dom helt galna!!Den frånskilda Suggan i ett hägn bredvid var 7:år och uppfödd i hägnet och bara stod och vrålade rätt ut och bet och jagade sina andra grisar.Hon tränade upp dessa 2-3 års galtar hundarna senare mötte.Absolut de värsta grisar jag sett.

Men av någon outgrundlig anledning så har man nu släppt på samtliga meriteringar för rasen.
Man godkänner rätt ut i luften utan någon arkivering i av hanes resp tiks meriteringar.Meriteringar, vilka har lett till godkännande för hane resp tik.Alla uppgifter för godkännande till avel skall omedelbart arkiveras kull för kull för framtiden och då menar jag inte meriteringar i efterhand.
Så att en uppföljning kan göras senare.


A:
När det gäller filmen hos protector så är det en skadad galt och de är ju inte så roliga att tas med. Det visar en eftersöksituation om jag förstår det rätt och västen spar livet på en jakthund.

Och när du säger att avelsarbetet är bortom all kontroll, ja det kanske det är och då är det vi kopovägare som får ta på oss det som ett kollektiv tycker jag. Det finns prov att meritera våra hundar med. Det tidigare provet för tjt och wachtel, sen tycker jag att kopovklubben har gjort ett jäkla bra jobb och tagit fram ett nytt prov som nu ska gälla alla drivande vildsvinshundar. Sen att första året blivit pankaka beror på flera orsaker enligt min mening. Man kan ju han åsikter med vilka som blev utbildade dommare, hur många av dem som som är dommare är ens intresserade av det? Långt ifrån alla! Sen är det på tok för dyrt som jag har fattat det så kostar det ca 1500 för att gå prov. Karelarklubben betalar tillbaka startavgiften till medlemmar som ställer upp sina huindar på älgprov, det kanske skulle vara något.
Sen som alla vi jägare vet så var det här ett katastofår med all snö..
Nu är det bara hoppas på att det ubildas flera dommare här i Sverige så det blir lättare att gå prov i alla delar av landet där det finns vildsvin. Sen att vi som har kopov anstränger oss själva med att meritera de hundar som verkligen jagar vildsvin som vi vill att de ska göra så att vi har något vettigt att bygga vidare på.

Tillbaka till det som jag reagerade på, jag vet att jaktsätt skiljer sig i alla länder. Vissa länder så ska hunden hålla fast grisen så att hundföraren kan avliva viltet och det är helt normalt där, vissa länder släpper man ut 20 hundar och tycker det är rätt. Men.... i Sverige så är inget av de här sätten rätt att jaga enligit vår jaktetik, därför ställer det stora krav att vi importerar och avlar på hundar med rätt förutsättningar att jaga som vi vill i Sverige.

Jag vill bara avsluta med att säga att jag tror på kopovens framtid i Sverige, annars hade jag inte haft en. Men det ställer stora krav på oss...


Lone Rimdal
Jag håller helt med dig i allt vad du skriver, sen vet vara sig du eller jag historien bak om båda film, men jag hoppas att jag har kunna ge dig ett bild av hur kopoven SKALL jaga!

Om avlen.. du tar ordet ut ur min mun.. Det är allas ansvar att avla på rätt individer, men som jag skrev är det långt i från alla som tar sitt ansvar. Den tiken jag har parat nu är jakt meriterat på vildsvin både i Slovakien och i Polen!!

Det finns ingen ursäkt för inte ha meriterat sina hundar innan avel, jag vet att det har varit mycket strul med kopovklubbens/klubben för drivande vildsvinshundar, men enligt min åsikt hade man fortfarande kunna gå tjt/wachtel provet.. de flesta hundar är från fyra år och uppåt som fått gå i avel så det har varit gott om tid.

Sen när jag gick tjt- wachtel provet kostade det 450.- så här är ingen ursäkt heller och kanske provet inte säger allt, men det säger ändå lite om hundens jakt.

Jag kan bara hoppas på att det finns flera med din inställning till att jaktmeritera sina hundar innan de går i avel, så vi kommer bort från rådande situation och att de som faktisk har ett ansvar också tar det!!
Lone Rimdal
Lone Rimdal

Antal inlägg : 95
Join date : 10-03-02
Age : 59
Ort : Adelsö. Sweden

http://www.rimdalens.se

Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet