Rimdalens Kennels forum
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Lite om hur det gick till på det Slovakiska Jaktprovet och det Tjeckiska

5 posters

Gå ner

Lite om hur det gick till på det Slovakiska Jaktprovet och det Tjeckiska  Empty Lite om hur det gick till på det Slovakiska Jaktprovet och det Tjeckiska

Inlägg  Håkan mån jun 28, 2010 5:35 pm

Bara lite för er som är lite nyfikna och som inte läst det jag skrivit tidigare om dessa jaktprov

Hägnprovet i Slovakien 2007 gick till på följande sätt:

Vi fick stå en bra bit ifrån hägnet för att inte störa den hund som skulle in och testas.Lätt att de blir upphetsade och börjar skälla med den hund som testas.
När en hund vart klar så fick man gå upp till hägngrinden och vänta på tecken från domarna.

Sedan gick man fram till de tre domarna och presentera sig själv och sin hund och vilket land man kom ifrån och att man ville testa sin hund i dådkraft.Det fick bli engelska för min del.

Man drar kopplet och absolut inget mera,inget "sök" eller viftande med handen.Hunden skall självmant söka ut och naturligtvis tittar man på hundens arbete.

Hur snabbt hittar han grisarna och sedan får han under inga omständigheter lämna den gris han börjat jobba med.Inte byta stor gris till en kulting,för de fanns det gott om,om så var fallet: 0 poäng och borta från hela jaktprovet.

Hunden fick inte komma till föraren igen efter att drivit gris utan det räknas som stöd och betyget sänks ett hack för varje kontakt med föraren.

Domarna stod på en höjd och kunde hela tiden följa hundens arbete med grisen.

Sen fick man kalla in hunden och ställa upp inför domarna för att få sitt betyg.


I Tjeckien så var det samma sak absolut tystnad utanför hägnet bland de andra hundarna.

Där var man mycket noga med att ta av hunden alla halsband.Inte ens det olikfärgade resårbandet som var och en av hundarna hade fick sitta kvar runt halsen.
Man var mycket allvarlig angående detta och som dom sa:

Skulle hunden fastna med halsbandet i en kist eller något så dör han!!

Och med facit i hand så var det nog så.Har sagt det förut men kan säjas igen:

aldrig någonsin sett aggressivare galtar än de som fanns i det här hägnet!!Vansinniga är nog rätta ordet.

Tysklands ordf stod vi mig och skrek:oj oj oj oj oj vid alla utfall från grisarna.Grisarna jagade hunden ner för en ravin så stenar och kvistar rök om det.Otroligt att hunden stod på bena i denna terräng.
Grisarna tog sig sedan upp på ravinkanten för att sedan komma med full fart nerför rakt emot den skällande hunden. Som var på väg upp igen efter utfall!!

Hunden kastade om igen och så bar det nerför igen.Fem gånger hände detta sedan kom Emir upp till mig och ställde sig och titta långt efter grisarna på höjden.Han fundera nog va i he...te detta var för någonting!?

Tänk dig själv när hunden står 10m ifrån dig och du får absolut inte varken säja eller göra något för att hunden skall ta sig an grisarna igen.Och du vet att betyget gått från 4 till 3 pga stöd till föraren.Inte roligt alls!!

Men hur som helst så var det väl någon gris som rörde sig och då vakna han till och sedan bar det iväg nerför ravinen och upp i slänten till grisarna igen.Sedan så var det upp och ner igen under en mycket lång stund kändes det som.Domarna nickade till mig och jag fick kalla in hunden.

Sedan så diskuterade de hur hunden skött sig,ordföranden samt hägnägaren.

Och jag fick mitt betyg samt utlåtande på engelska och där hängde jag inte med riktig men att han var en intelligent hund med mycket snabba återgångar och stort mod.
Pratade med Tysklands ordf i bilen tillbaka och han bara skrattade och sa:

Att dessa grisar var det värsta han sett någonsin aldrig sett något värre Twisted Evil

Kanske han berättade något för er då ni träffades i Boxholm en tid därefter?

Så Andreas du har helt rätt i det du säjer ang ifrågasättande av att trampa rätt igenom ditt provhägn med hund och hundförare samt testet av den andra hunden i grannhägnet!!

Absolut inte proffsigt och kräv nen ny provdag för dig och Laska!!



Håkan

Antal inlägg : 208
Join date : 10-03-03
Age : 60
Ort : Gimo

Till överst på sidan Gå ner

Lite om hur det gick till på det Slovakiska Jaktprovet och det Tjeckiska  Empty Sv: Lite om hur det gick till på det Slovakiska Jaktprovet och det Tjeckiska

Inlägg  Andreas/Laska mån jun 28, 2010 10:48 pm

Lars hade ett litet föredrag för oss om anläggningen och jag tyckte han va väldigt proffsig i både när han presenterade anläggningen och visade hägnen. Det enda jag blev riktigt besviken på var ju hur han skötte själva testet. Det va tre olika grupper där samtidigt så han hade fullt upp och va kanske stressad eller nått. Men det får ju inte gå ut över dom som aka göra testet. Både Laska och jag är nya inom det här med prov/test så man kan väl inte säga att det började på bästa sätt för oss. Får väl ringa och höra om man kan få göra om testet i slutet av sommaren då jag har lite tid över igen.

Andreas
Andreas/Laska
Andreas/Laska

Antal inlägg : 110
Join date : 10-05-18
Ort : Vetlanda

Till överst på sidan Gå ner

Lite om hur det gick till på det Slovakiska Jaktprovet och det Tjeckiska  Empty Är det injagning med ett test som visar att din hund kan jaga vildsvin???

Inlägg  Lone Rimdal tis jul 06, 2010 3:00 pm

På Mamima´s hemsida står det
HUNDTRÄNING Vi tränar i fyra olika hägn med varierande storlekar från två till sex hektar. Här finns vildsvin som passar alla hundar, från den unga nybörjaren till den äldre och mer erfarna hunden. Vi lägger träningen – typ av vildsvin tillsammans med hägnets storlek och biotop – på en nivå som passar hundindividen. Innan hunden släpps sker en genomgång då hundägaren/föraren berättar om hunden. Efter det väljer instruktören hägn. En orutinerad hund får oftast börja i Sumpen eller Utsikten, våra lättaste hägn. I takt med hur hunden reagerar mentalt, hur den agerar i kontakt med vildsvin och hur den utvecklas ökas sedan svårighetsgraden. Kompetent och erfaren personal är alltid med under träningen

DIPLOMTEST Testa din hund och få ett godkänd Diplom, som är godkänt av båda SKK, Jägareförbundet. Kostnad for Diplomtestet: 1.500:- Klarar din hund testet höjs , så ökar värdet på din hund med 9.300 kronor och du kommer registreras i SKK hunddatabas. Detta gäller for alla raser, även blandrashundar. Diplomtestet genomförs i två hägn om 5-7 hektar, vilket ställer stora krav på din hund att hitta vildsvinen. Det krävs av alla raser, att de självmant hittar vildsvinen, och för stötande och drivande raser, även att driva vildsvinen. Spetshundar skall också klara att ställa vildsvinen. Vid Diplomtest skall stamtavla eller tävlingslicens medtagas. Minimiålder på hund, vid diplomtest, är 18 månader

Allt det här låter bra, men jag kan inte låta bli att fundera lite på vad syfte är med hängträningen. Jag har letat runt på sidan hur länge som helst, men hittar inget, däremot får jag en obehaglig känsla av att det är injagning som är det egentliga syftet!?
En orutinerad hund får oftast börja i Sumpen eller Utsikten, våra lättaste hägn. I takt med hur hunden reagerar mentalt, hur den agerar i kontakt med vildsvin och hur den utvecklas ökas sedan svårighetsgraden
För mig låter det som om att det är ok att jaga in hunden i ett hägn.

Jag kan se syftet med testet, absolut... Men för mig visar det bara skärpan på hunden och mental mogna, inte om den kan söka självständigt... det luktar gris över allt i ett hägn!
Jag tycker det är viktigt med ett test i hägn missförstå mig inte, man får ett klart överblick av hundens mentala status vid grisjakt, dock får det som hände Andreas och Laska inte ske!
Jag skulle bli glad om någon sakligt kunna berätta för mig om hägnträningen på Mamima, då jag vet att Anders i Fredskog är mycket noggrann med att berätta att släppa sin hund i hägn INTE är för injagningen, men för att se hur hunden klara konfrontation med vildsvin pt.

Och varför är inte Fredskog godkänd för diplomtestet, de har väll lång erfarenhet av hund och gris de med????
Lone Rimdal
Lone Rimdal

Antal inlägg : 95
Join date : 10-03-02
Age : 59
Ort : Adelsö. Sweden

http://www.rimdalens.se

Till överst på sidan Gå ner

Lite om hur det gick till på det Slovakiska Jaktprovet och det Tjeckiska  Empty Sv: Lite om hur det gick till på det Slovakiska Jaktprovet och det Tjeckiska

Inlägg  daniel tis jul 06, 2010 7:01 pm

Precis vad jag mena med det jag skrev på annan tråd hägntest är icke merit utan en test på om hunden är mogen eller om man får vänta.
Så är bra att alla hundar provar på inte bara hundar som är till för grisjakt.
Många av rådjurshundarna är ypperliga grisfinare dom med.
Som jag tror springa i hägn titt som tätt är nog inte bra om man ska ha en bra hund i det fria så vida man inte springer på hägnjakter mer än fria jakter kanske.
Sen varför inte fredskog är klassat kanske har och göra med kontakter brukar vara det i såna samman hang kompis kretsen Smile
Mvh daniel och sigge

daniel
daniel

Antal inlägg : 67
Join date : 10-03-04
Age : 54
Ort : sorunda

Till överst på sidan Gå ner

Lite om hur det gick till på det Slovakiska Jaktprovet och det Tjeckiska  Empty Sv: Lite om hur det gick till på det Slovakiska Jaktprovet och det Tjeckiska

Inlägg  Håkan sön jul 11, 2010 2:03 am

Har ju varit bortrest ett tag.
Men har ju nu läst igenom vad som skrivits här på forumet.

Vad innebär det här testet igentligen?

Skräddarsyr man hägnet efter hundens erfarenhet och vad hunden klarar av och väljer hägn för hundens test för diplom???

I vilket diplomerat hägn avger hundens sin godkända merit eller sker det i alla hägnen och beroende av hundens erfarenhet och ålder!!!????

HUNDTRÄNING Vi tränar i fyra olika hägn med varierande storlekar från två till sex hektar. Här finns vildsvin som passar alla hundar, från den unga nybörjaren till den äldre och mer erfarna hunden. Vi lägger träningen – typ av vildsvin tillsammans med hägnets storlek och biotop – på en nivå som passar hundindividen. Innan hunden släpps sker en genomgång då hundägaren/föraren berättar.


Hoppas verkligen att det diplomerade testet sker i ett beprövat hägn med tuffa grisar och som anses vara ett verkligt gesällprov. Och inte som jag tror:

Att testet sker i utvalda hägn, skräddarsydda efter hundens ålder Evil or Very Mad

Hoppas att ni med godkända hundar kan besvara detta.

Håkan

Antal inlägg : 208
Join date : 10-03-03
Age : 60
Ort : Gimo

Till överst på sidan Gå ner

Lite om hur det gick till på det Slovakiska Jaktprovet och det Tjeckiska  Empty Sv: Lite om hur det gick till på det Slovakiska Jaktprovet och det Tjeckiska

Inlägg  Henrik sön jul 11, 2010 10:46 am

Kollade in på Mamimas hemsida.
Vad jag kan läsa har de sex hägn.
Fyra för träning; sumpen, utsikten, ravinen och berget.
Och två testhägn; stenröset och kanalen.

Hur realistiskt ett test i hägn är mot frilevande vildsvin det kan man bara spekulera i, du får ett mått på om din hund för dagen klarade eller misslyckades i diplomtestet.
Det är inget kvitto på om hunden är lämplig eller inte utan mer som ett jaktprov.
Altså, för dagen var hunden ....... o.s.v

Har man jagat mycket och har en hund som söker ut och arbetar självständigt både i sök och drev och att hunden inte genomskådar att den är i ett hägn så bör det vara enkelt att få diplomet, om det dessutom är rätt dag för hunden. Tänk bara på att inte starta innan hunden är injagad.

Kvalité är bättre än kvantitet.
Mvh Henrik
Henrik
Henrik

Antal inlägg : 70
Join date : 10-03-06
Age : 57
Ort : Degerfors

Till överst på sidan Gå ner

Lite om hur det gick till på det Slovakiska Jaktprovet och det Tjeckiska  Empty Sv: Lite om hur det gick till på det Slovakiska Jaktprovet och det Tjeckiska

Inlägg  Henrik P sön jul 11, 2010 8:55 pm

En sak när det gäller hunds ålder den måste vara 18 mån för att starta på diplomtestet.
Som den andra Henrik skrev så är det 4 hägn för träning och 2 för diplom test och dessa hägn ligger en bit bort från träningshägnen och galtarna som är i dom är äldre och för det mest tjurigare än dom som används i tränings hägnen.

Henrik P
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Lite om hur det gick till på det Slovakiska Jaktprovet och det Tjeckiska  Empty Sv: Lite om hur det gick till på det Slovakiska Jaktprovet och det Tjeckiska

Inlägg  Andreas/Laska sön jul 11, 2010 10:30 pm

Ja test hägnen ligger mitt över en damm en bit ifrån dom andra hägnen. Men dom två test hägnen ligger längs med varandra och man måste gå tvärs igenom det första testhägnet för att komma till det andra.

Andreas
Andreas/Laska
Andreas/Laska

Antal inlägg : 110
Join date : 10-05-18
Ort : Vetlanda

Till överst på sidan Gå ner

Lite om hur det gick till på det Slovakiska Jaktprovet och det Tjeckiska  Empty Sv: Lite om hur det gick till på det Slovakiska Jaktprovet och det Tjeckiska

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet