Rimdalens Kennels forum
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Hjälp!!!

5 posters

Gå ner

Hjälp!!!  Empty Hjälp!!!

Inlägg  Král ons sep 01, 2010 11:59 pm

Hej alla kopov ägare! Skulle behöva lite råd och hjälp med vår kopov Král. Maken som jagade med honom och var hans ledare gick tyvärr bort förra veckan och nu står jag här ensam icke jägare med en underbar familjemedlem. Han har en tendens till att vara arg mot andra människor och hundar och jag vet inte hur jag ska hantera detta nu när hans husse inte längre finns med. Finns det någon som kanske vet hur man ska hantera denna "arga" eller osäkra hund och aktiviteter förutom jakt. Vill gärna behålla honom i familjen även om vi inte kan jaga med honom.
Hör gärna av er med goda råd och tips. Har även pratat med Lone och hon sa att jag kunde be om hjälp via detta forum,
Tacksam för alla svar.
Lotta
Höör
0709-840653

Král

Antal inlägg : 1
Join date : 10-09-01

Till överst på sidan Gå ner

Hjälp!!!  Empty Sv: Hjälp!!!

Inlägg  daniel tor sep 02, 2010 4:08 am

Det var tråkigt att höra och beklagar.
Enda tips jag kan ge försök att hitta lite kurser som ni kan gå är aldrig för sent gammla hundar kan man lära sitt och han är ju typ 3 om jag inte är helt ute och cyklar så gå kurser du och hunden.
Sen kan du ju försöka få tag i nån som jagar och kanske vill ta han med när dom jagar för hunden behöver jaga så kolla runt lite om någon kan tänka sig det att ta med hunden på jakt men att dom lär känna varandra innan dom jagar.
Men aggresiviteten du beskriver brukar oftast va den är lite osäker och går att träna bort är det hannar eller tikar eller både och han gör utfall emot kolla det sen går du till en hundtränare och beskriver exakt iaktagelserna så brukar det lösa sig så du kan säkert ha hunden kvar om du får till det med att hunden har nån att jaga med oxå för det behöver hunden han har det i blodet och kan bli värre om han inte får ut sin jakt tyvärr.
Hoppas du får till det med allt Smile
Mvh daniel och sigge är ej kopovägare men svarar ändå
Ps.menar inte du ska ragga tag i en karl utan nån jägare i krockarna som kanske vill prova hunden och jaga med den DS.
daniel
daniel

Antal inlägg : 67
Join date : 10-03-04
Age : 54
Ort : sorunda

Till överst på sidan Gå ner

Hjälp!!!  Empty Hjälp

Inlägg  Henrik tor sep 02, 2010 11:11 am

Hej Lotta.
Jag ska försöka hjälpa dig.
Jag kommer att ta kontakt med dig via telefon och sedan behöver jag lite betänketid.
Hans utfall "ilska" mot andra bottnar säkert i osäkerhet vilket du är inne på.
Han är helt enkelt inte säker på om du är tillräcklig ledare och då försöker han själv ta över situationen och mota bort alla inkräktare, han vaktar genom att försöka skrämma.

Jag hör snart av mig.

Mvh
Henrik W
Henrik
Henrik

Antal inlägg : 70
Join date : 10-03-06
Age : 57
Ort : Degerfors

Till överst på sidan Gå ner

Hjälp!!!  Empty Sv: Hjälp!!!

Inlägg  Lone Rimdal mån sep 06, 2010 11:16 am

Ja hoppas att ni som bor i Skåne och som läser här på forumet, kommer att kontakta Lotta för att hjälpa hur ni nu bäst kan!!( Gud förbjuda det, men det kunde vara din närmsta som hamnade i den här situationen!!!!)
Jag hoppas inte att det bara är en gång nonsens när jag berätter för folk att vi hjälpas åt vi som har Kopov Suspect
Om inte annat skriv lite tips och uppmuntrande ord här!!!!!

Lotta jag är långt borta från Skåne, men kontakta mig när du behöver stöd eller bara lite uppmuntrande/ Kram Lone
Lone Rimdal
Lone Rimdal

Antal inlägg : 95
Join date : 10-03-02
Age : 59
Ort : Adelsö. Sweden

http://www.rimdalens.se

Till överst på sidan Gå ner

Hjälp!!!  Empty Hej Lotta

Inlägg  Britta tis sep 07, 2010 8:34 am

Jag har alldeles nyss pratat med Lone som berättade om din situation med din hund. Hade helt missat ditt inlägg här. Jag har en god vän som jobbat tätt tillsammans med Barbro Börjesson och han kanske kan hjälpa dig. Han bor utanför Landskrona och han brukar ta sig an "problemhundar", även om det oftast inte är hunden som är problemet utan ledarskapet i sig. Om du vill får du gärna slå mig en signal så ska jag vidarebefodra hans nummer. Du når mig säkrast kvällstid hemma på 0418-82133 eller på min mobil 0708474744.
Mvh Britta, Kågeröd.


Senast ändrad av Britta den tis sep 07, 2010 11:04 am, ändrad totalt 1 gång

Britta

Antal inlägg : 8
Join date : 10-03-11

Till överst på sidan Gå ner

Hjälp!!!  Empty Sv: Hjälp!!!

Inlägg  Henrik tis sep 07, 2010 8:18 pm

Jättebra Britta.
Jag pratade med Lotta igår och förmedlade kontakt till jägareförbundets instruktörer som finns inom några mil från henne.
Nu får vi hoppas att det löser sig för dig Lotta så att du kan ha kvar Král.
Ge nu inte upp i första taget, det kan ta lite tid innan Král kommer underfund med att du är en bra ledare.
Jag är övertygad om att du får hjälp av kompetenta instruktörer så kämpa på.

Lycka till
Mvh
Henrik W
Henrik
Henrik

Antal inlägg : 70
Join date : 10-03-06
Age : 57
Ort : Degerfors

Till överst på sidan Gå ner

Hjälp!!!  Empty Sv: Hjälp!!!

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet