Rimdalens Kennels forum
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Håkans Lodjurs jakt!

4 posters

Gå ner

Håkans Lodjurs jakt! Empty Håkans Lodjurs jakt!

Inlägg  Lone Rimdal fre mar 05, 2010 12:45 pm

Hej Håkan!
Vad spännande att få läsa om din jakt.
Trevligt att du släppte första Loen, det glädjar mig alltid när en jägare är mann/kvinna nog att avstå ett skott Laughing
Jag har bara varit med om lodjurs jakt i Afrika, där använde vi greyhounds - du skrev att 8 av 10 hundar blev skadade på lodjurs jakterna, du skulle se en av hundarna vi använde, den hade attakerat ett piggsvin, och piggarna satt överallt i hunden, jag trode inte den skulle överleva, men med lite penicillin blev den helt återställt.
Kanske man skall byte från Kopov till Greyhound, låter till att lo jakt kan bli extraordinär och den ultimata jakten Very Happy
Ialla fall JÄTTE GRATTIS, kul för dig att det gick så bra, tror många är lite gröna av avundsjuka, där ibland jag själv lol!
Lone Rimdal
Lone Rimdal

Antal inlägg : 95
Join date : 10-03-02
Age : 59
Ort : Adelsö. Sweden

http://www.rimdalens.se

Till överst på sidan Gå ner

Håkans Lodjurs jakt! Empty Sv: Håkans Lodjurs jakt!

Inlägg  Håkan fre mar 05, 2010 5:21 pm

Tackar Lone Smile

Och fram till idag så har det skjutits 2 Lodjur till runt vår mark.

Gänget har gjort ett otroligt jobb denna vecka.Tyvärr så har jag inte kunnat vara med något mer denna vecka men i morrn då j....lar.

6 stycken skjutna och 2 kvar Very Happy

Håkan

Antal inlägg : 208
Join date : 10-03-03
Age : 60
Ort : Gimo

Till överst på sidan Gå ner

Håkans Lodjurs jakt! Empty Grattis Håkan

Inlägg  johan fre mar 05, 2010 6:40 pm

GRATTIS HÅKAN

Det är roligt att det är jägare som lägger ner väldigt
mycket tid som lyckas.
Jägare som jobbar hårt med att spåra lo,älgjakt,
jobb på maken eller naturligtvis sin hund ser att
allt arbete bär frukt
Sånt är extra roligt att få vara med o se Very Happy Very Happy
Till saken är att det är en historisk dag att det
är första lodjuret som fällts på jaktmaken
med mils omkrets.

Grattis från Finnmyrensjaktlag Very Happy

johan
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Håkans Lodjurs jakt! Empty Sv: Håkans Lodjurs jakt!

Inlägg  Håkan fre mar 05, 2010 9:39 pm

Ja Johan det är som du och jag alltid återkommer till vare sig det handlar om Jakt eller Hundar:

Du får den jaktmark du förtjänar!

Underförstått:Lägger du inte ner något jobb på din jaktmark och då menar jag varje dag för det olika viltet, så får du inte det snabba resultatet som önskas!

Lika är det med din jakthund:Du får verkligen den hund du förtjänar och inget kan vara mer sant!!

Håkan

Antal inlägg : 208
Join date : 10-03-03
Age : 60
Ort : Gimo

Till överst på sidan Gå ner

Håkans Lodjurs jakt! Empty Sv: Håkans Lodjurs jakt!

Inlägg  Håkan lör mar 06, 2010 3:05 pm

Igår så kom kompisen och visade upp den hona han sköt på Fagerön.En hona på 17kg och det sköts en till katt utanför Gimo av en annan Gimo bo Very Happy Igår så fick vi fira ordentligt.

5 av 8 katter har skjutits här runt vår jaktmark och det visar ju som vi trott att vi har det Lodjurstätaste området i hela Europa.

Håkan

Antal inlägg : 208
Join date : 10-03-03
Age : 60
Ort : Gimo

Till överst på sidan Gå ner

Håkans Lodjurs jakt! Empty Sv: Håkans Lodjurs jakt!

Inlägg  Lone Rimdal lör mar 06, 2010 6:00 pm

Vill det säga att det har skjutits 8 lo i sverige eller bra krign där du bor.
Grattis till din kompis med, du får hälsa honom det!
Lone Rimdal
Lone Rimdal

Antal inlägg : 95
Join date : 10-03-02
Age : 59
Ort : Adelsö. Sweden

http://www.rimdalens.se

Till överst på sidan Gå ner

Håkans Lodjurs jakt! Empty Grattis Håkan

Inlägg  Henrik W lör mar 06, 2010 10:20 pm

Kul att ni har lyckats minska Lo-stammen i dina trakter och att du fick chansen att fälla en Lo själv när du dessutom släppt en förbi tidigare samma dag.
Det går åt en hel del förarbete för att lyckas så bra, både kontakter med markägare och spårning.
Själv hade jag inte möjlighet att vara med på jakten här hemma, för mycket arbete vid fel tidpunkt.
Var däremot ledig och organisatör vid vargjakten i vårt område, vilket troligtvis resulterar i andra året utan föryngring i reviret.
Vid skyddsjakt hösten -08 sköts en alfahane ingen föryngring våren -09 och nu 28 jan -10 blev en hane fälld.
Jag blev uppringd på jobbet när några kompisar hade spårat in en Lo i närheten av där jag bor.
De ville ha hjälp med utställning eftersom jag känner marken och har spårat Lo hemma varje vinter i över tio år. Jag förklarade var de skulle stå, fick senare besked av dem att markägarna inte tillät någon jakt Evil or Very Mad .
Dagen därpå fälldes den sista Lon av årets licens söder om E18 i Örebro län på annat håll.
Än en gång, GRATTIS Håkan.

Henrik W
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Håkans Lodjurs jakt! Empty Sv: Håkans Lodjurs jakt!

Inlägg  Håkan sön mar 07, 2010 2:38 pm

Tackar Henrik Smile

Ja det behövs verkligen ett sammarbete över jaktmarkerna!!
De ansvariga,två killar som tog på sig jaktledarrollen över alla markerna, har helt enkelt gjort ett fantastiskt arbete denna vecka.Uppe och spåra från 0300 och framåt.Sedan fich de information från de jaktledare som inte kunnat spåra av sina jaktmarker.Inga problem vi tar det!!! fick man via sms.Och så spåra de av istället.Allt för att inte få ett glapp i ringningen av markerna.Jag lyfter på mössan för de ansvariga.
Nästa år blir det ledigt hela veckan.Jag tog ju ledigt hela Januari för att jag med hund men snön ställde till det.Det vart till att passa gris i stället.

Och det vart ju spännande eftersom vi hade så stort område och det vart ju Lojakt varje dag.Helt plötsligt så kom sms:et om samling.

Grattis själv till den lyckade vargjakten Smile

Vi har ju bara haft en som drog igenom vårt jaktområde för 6-7 år sedan.Tack och lov.

Björn har vi ju i närheten men det anser jag inte vara något som helst problem.Vargen där emot fruktar för min hunds säkerhet.

Det vore förödande om man enligt plan skall flytta varg till den här delen av landet.Man hotar ju med det.

Konstigt att markägarna runt omkring er sa nej till Lojakt.Vill dom inte ha någon småviltsjakt överhuvudtaget?

Ni får ta nya tag nästa år och det kommer definitivt vi oxå att göra Smile

Håkan

Antal inlägg : 208
Join date : 10-03-03
Age : 60
Ort : Gimo

Till överst på sidan Gå ner

Håkans Lodjurs jakt! Empty Håkans Lodjursjakt

Inlägg  Henrik sön mar 07, 2010 5:40 pm

Om markägarna här omkring hade fått frågan om tillstånd innan jakten startade så hade de nog fått jaga Lo, vissa behöver lite framförhållning för att släppa in jägare på sina egna marker helt enkelt.
De som jagar här jagar bara en vecka på året och det är första veckan på älgjakten i oktober så kopplingen till varför det är så lite rådjur har de nog inte insett, dessutom ger det för lite kött i frysen.
Så nästa år är de nog bättre på att ta kontakt med alla jaktlag och markägare häromkring.
Henrik
Henrik

Antal inlägg : 70
Join date : 10-03-06
Age : 57
Ort : Degerfors

Till överst på sidan Gå ner

Håkans Lodjurs jakt! Empty Sv: Håkans Lodjurs jakt!

Inlägg  daniel sön mar 07, 2010 9:51 pm

får skjutas 209 lon i hela sverige lone.
Värmland vart klart i fredags med sina 9 tror jag.
Grattis håkan får jag säja här oxå har ju gjort det på annat ställe redan hehehe
här är det bara gris och bäver och räv nu.
daniel
daniel

Antal inlägg : 67
Join date : 10-03-04
Age : 54
Ort : sorunda

Till överst på sidan Gå ner

Håkans Lodjurs jakt! Empty Sv: Håkans Lodjurs jakt!

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet