Rimdalens Kennels forum
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

GRATTIS

5 posters

Gå ner

GRATTIS Empty GRATTIS

Inlägg  Magnus lör jun 12, 2010 10:51 pm

GRATTIS J-kullen
Magnus o Jelsa

Magnus
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

GRATTIS Empty Sv: GRATTIS

Inlägg  Lone Rimdal sön jun 13, 2010 8:35 pm

Embarassed Embarassed Embarassed Grattis självklart från kennelägeran också. Till mitt försvar får jag säga att min dreamweaver ligger nere så jag kan inte uppdatera hemsidan just nu, men det finns ingen ursäkt för inte ha tänkt på att skriva här Embarassed

Grattis till alla i J- kullen!!!!!
Lone Rimdal
Lone Rimdal

Antal inlägg : 95
Join date : 10-03-02
Age : 59
Ort : Adelsö. Sweden

http://www.rimdalens.se

Till överst på sidan Gå ner

GRATTIS Empty Grattis till N-kullen

Inlägg  Lone Rimdal sön jun 20, 2010 9:04 pm

Grattis till alla Rimdalens N valpar ( som inte är så små längre) Very Happy Very Happy Very Happy
Lone Rimdal
Lone Rimdal

Antal inlägg : 95
Join date : 10-03-02
Age : 59
Ort : Adelsö. Sweden

http://www.rimdalens.se

Till överst på sidan Gå ner

GRATTIS Empty Grattis Dozor

Inlägg  Jasný fre jun 25, 2010 3:12 pm

Grattis Dozor kul att du klarade hägntestet i värmen.Själv har jag ont i högra frambenet/Jasný.

Jasný
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

GRATTIS Empty Sv: GRATTIS

Inlägg  Håkan lör jun 26, 2010 2:11 am

Tror det är dags för Lord och Emir att gå detta test så att man får en ordentlig referens på hur en 1.a pris i jaktprov i hemländerna för kopov skall jaga.Vilka referenser har Boda!!??

Bjuder Mamina(Boda) på test avgiften så kommer vi gärna och instruerar. Smile

Men då skall vi ha de tuffaste grisarna i hägnet annars så bjuder i varje fall inte Emir till.Han läser av dom och får samma temperament som dem som går i hägnet.Lugna grisar är ointressant för han Wink




Håkan

Antal inlägg : 208
Join date : 10-03-03
Age : 60
Ort : Gimo

Till överst på sidan Gå ner

GRATTIS Empty Sv: GRATTIS

Inlägg  Anders & Dozor sön jun 27, 2010 10:13 pm

Håkan skrev:Tror det är dags för Lord och Emir att gå detta test så att man får en ordentlig referens på hur en 1.a pris i jaktprov i hemländerna för kopov skall jaga.Vilka referenser har Boda!!??

Bjuder Mamina(Boda) på test avgiften så kommer vi gärna och instruerar. Smile

Men då skall vi ha de tuffaste grisarna i hägnet annars så bjuder i varje fall inte Emir till.Han läser av dom och får samma temperament som dem som går i hägnet.Lugna grisar är ointressant för han Wink





Håkan

Du ställer ett antal frågor som jag tror mig kunna ge dig ett svar på.

Hägn testet är ett av Svenska Jägareförbundet och SKK gemensamt ut arbetad test som stambokförs som merit för den hunden. Personligen tycker jag det vore bra om flera som har duktiga kopovs genomförde denna test. Dozor är den femte svenska hund som blir godkänd.

Grisarna hunden konfronteras med är två gamla galtar som är som galtar i den åldern dom tager igen skit av någon hund utan strid. Och det händer att övermodiga hundar som jobbar fel med grisarna får duktigt med pisk. Av dom hundar som startar på testet blir fler än 50% inte godkända vilket säger en del.

Att du skulle kunna instruera Lars Schepler och hans medarbetare på Mamia Jakt finner jag föga sannolikt. Lars S är yrkesjägare och har varit PH i Afrika, hans medarbetare är mycket jakt och hundkunnigt folk som är väl förankrade i dom svenska och kontinentala jakttraditionerna. Detta är människor med hög integritet och självinsikt som vet vad dom sysslar och inte tror på några halvgissade jakthistorier i tredje led.

Jag kan inte se varför Mamia skulle erbjuda dig ett grattis test, du får göra som alla vi andra betala ur egen ficka. Det vore dock onekligen intressant att se om en utlandsmeriterad hund når upp till dom standars vi håller på och sätter i den svenska provverksamheten som nu är under uppbyggnad. Hägn testet är en del i den meriterings hierarkin och ett bra test.

Hunden skall under hägntestet bevisa att den själv utan stöd från föraren klarar att söka ut, hitta gris och göra ett bedömbart arbete enlig dom provregler som är fastställda. Mer än 50% klara det inte. Vill du komma med i den exklusiva klubb av hundägare som har hundar som klarat detta gör testen vi är idag 5 kopovägare som är medlemmar och du är välkommen om din hund klarar denna test.

Slutligen vill jag avrunda med att vi kopovägare borde hålla ihop, hjälpa och stötta varandra, glädjas åt varandras framgångar, jobba för rasen och inte bara tänka på vad jag kan tjäna på detta. Den ton du har är ett pinsamt lågvattenmärke och säger mer om dig och din hund än du själv inser.

Hälsningar

Anders & Dozor

PS

Tack Jasney med husse för gratulationerna ni är ju också medlemmar i klubben.

DS

Anders & Dozor

Antal inlägg : 2
Join date : 10-06-27

Till överst på sidan Gå ner

GRATTIS Empty Sv: GRATTIS

Inlägg  Magnus sön jun 27, 2010 11:36 pm

Jättegrattis
Dozor å Anders
Jelsa Magnus Mia o Nova

Magnus
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

GRATTIS Empty Sv: GRATTIS

Inlägg  Andreas/Laska mån jun 28, 2010 1:16 am

Vet inte om jag kan hålla med om hur proffsig Lars är med sitt hägntest. För när jag var där och gjorde testet så började det med att Lars tog med sig en annan hund med förare tvärs igenom det hägn som jag skulle släppa i samtidigt som jag fick vänta ett par minuter för att dom skulle hinna in i nästa hägn. Jag påtalade då givetvis att det kändes konstigt att andra hundar skulle va och gå runt i hägnet precis innan jag skulle släppa. Och när jag släppt i hägnet så sticker Laska iväg på en sökrunda men korsar efter en liten stund deras spår och kollar då upp vart dom tagit vägen. Men återvänder till att söka vidare efter 30 sekunder. Han ger ifrån sig några skall och vi går närmare där han står för att konstatera gris. När vi kommer fram ser vi att han springer fram och tillbaka längs staketet. Jag fattar då inte vad han håller på med. Men han springer fram och tilbaka och bara vittrar. Sen så hör jag hur Lars och den andra hundföraren går och pratar. Då ligger alltså hägnen längs med varandra med stark vind över mitt från det andra och dom har två test igång samtidigt. Den andra hunden springer fram till staketet och hälsar på min hund som förtfarande står och trycker vid staketet. När Lars kommer närmara flyger grisarna upp ur det höga gräset 20-25 meter in i det andra hägnet och min hund blir då tokig. Den andra hunden jagar iväg efter grisarna men återkommer efter 30 sekunder och vill inte återvända efter dom. När jag frågar hur vi gör nu efter det som hänt så svarar Lars son som jag går med att en rutinerad hund hade känt att det varit staket emellan och att den hade letat upp grisarna i det hägn den varit i. Mycket konstigt svar tycker jag. Jag frågar om vi inte kan släppa in Laska i det andra hägnet men han svarar att där har den andra hunden varit. Så nu spelade det tydligen roll att det varit andra hundar i hägnet... Men jag fortsätter att påtala mitt missnöje och Lars son säger att vi kan gå till andra sidan hägnet och släppa igen med ett par minuter extra. Jag säger att han hittat sina grisar och han sannolikt kommer springa tillbaka dit och det gör han också när jag släpper honom. Vi bryter då testet. Jag frågar igen hur vi ska göra och Lars erbjuder mig att släppa igen i vanliga hägnet gratis. och det gjorde jag och där fungerade det hur bra som helst tills jag ropade av honom. Lars förklarade för dom andra som var med att det inträffat nått som aldrig hänt innan att ena hunden i testet hittat grisarna fast i fel hägn och kunde inte annat än beklaga det. och att det kunde inträffa sånt här när det var hägn man var i. Mycket tråkigt tycker jag speciellt när jag åkt 21 mil enkel resa och betalat 1500kr för att göra testet. Han tvivlade dock inte på att Laska skulle klara testet nästa gång och välkomnade mig tillbaka. Men vet inte om jag är sugen på att åka så långt och betala så mycket när det kan bli så fel. Visst allt som kunde gå fel gjorde ju det. Men tycker inte att han skulle tagit betalt eller erbjudit ett nytt test gratis.

Men undrar hur så mycket kan göras så fel när dom är så kunniga och testet samt hägnet är godkänt av skk och jägareförbundet som du säger Anders Och bara för att man varit PH i afrika är man ju inte fullärd för det blir man ju aldrig.

Andreas
Andreas/Laska
Andreas/Laska

Antal inlägg : 110
Join date : 10-05-18
Ort : Vetlanda

Till överst på sidan Gå ner

GRATTIS Empty Sv: GRATTIS

Inlägg  Håkan mån jun 28, 2010 2:32 am

Hej Anders

Har precis kommit hem från att passat gris så därför dröjde mitt svar.

Klart du skall ha ett grattis Very Happy tror att du missuppfattade mig där ang instruera!

Det var (vi) Emir och Lord som skulle instruera inte jag Neutral Hur en 1:pris hund jagar och driver en gris,skall,intensitet,snabba återgångar,dådkraft etc etc.

Klart det skulle vara roligt att testa detta prov men inget som värderas högt för mig, om han varit 1-2 år gammal kanske och inför min Slovakien resa 2008.Då hade det varit intressant men inte nu efter 2år i Thorestas hägn och mina jaktprov utomlands.

Med högsta betyg i hägnen i Slovakien(vald till bästa hund) och

Tjeckien(3:a på en 4:gradig skala) bedömd av Tysklands ordförande och Tjeckiens Ordförande samt i samspråk med hägnägaren som testar c.a 700 hundar/år.

Där kan vi snacka om erfarenhet om hur en hund skall jobba med gris Shocked



Anders sa:

Hunden skall under hägntestet bevisa att den själv utan stöd från föraren klarar att söka ut, hitta gris och göra ett bedömbart arbete enlig dom provregler som är fastställda. Mer än 50% klara det inte. Vill du komma med i den exklusiva klubb av hundägare som har hundar som klarat detta gör testen vi är idag 5 kopovägare som är medlemmar och du är välkommen om din hund klarar denna test"


Då tror jag min klubb är betydligt exklusivare Anders:) :

Den enda och första Svensk födda Kopoven med ett 1:pris i jaktprov.Välkommen själv i min klubb Smile

Att Lars Schepler vet vad han gör det är jag helt övertygad om så det har inget med saken att göra

Som sagt Grattis Very Happy


Håkan

Antal inlägg : 208
Join date : 10-03-03
Age : 60
Ort : Gimo

Till överst på sidan Gå ner

GRATTIS Empty Sv: GRATTIS

Inlägg  Anders & Dozor mån jun 28, 2010 9:40 am

Håkan skrev:Hej Anders

Har precis kommit hem från att passat gris så därför dröjde mitt svar.

Klart du skall ha ett grattis Very Happy tror att du missuppfattade mig där ang instruera!

Det var (vi) Emir och Lord som skulle instruera inte jag Neutral Hur en 1:pris hund jagar och driver en gris,skall,intensitet,snabba återgångar,dådkraft etc etc.

Klart det skulle vara roligt att testa detta prov men inget som värderas högt för mig, om han varit 1-2 år gammal kanske och inför min Slovakien resa 2008.Då hade det varit intressant men inte nu efter 2år i Thorestas hägn och mina jaktprov utomlands.

Med högsta betyg i hägnen i Slovakien(vald till bästa hund) och

Tjeckien(3:a på en 4:gradig skala) bedömd av Tysklands ordförande och Tjeckiens Ordförande samt i samspråk med hägnägaren som testar c.a 700 hundar/år.

Där kan vi snacka om erfarenhet om hur en hund skall jobba med gris Shocked



Anders sa:

Hunden skall under hägntestet bevisa att den själv utan stöd från föraren klarar att söka ut, hitta gris och göra ett bedömbart arbete enlig dom provregler som är fastställda. Mer än 50% klara det inte. Vill du komma med i den exklusiva klubb av hundägare som har hundar som klarat detta gör testen vi är idag 5 kopovägare som är medlemmar och du är välkommen om din hund klarar denna test"


Då tror jag min klubb är betydligt exklusivare Anders:) :

Den enda och första Svensk födda Kopoven med ett 1:pris i jaktprov.Välkommen själv i min klubb Smile

Att Lars Schepler vet vad han gör det är jag helt övertygad om så det har inget med saken att göra

Som sagt Grattis Very Happy

´
Anderas

En drev 1:a är en respektabel merit, tyvärr har vi haft dåligt med provtill fällen under säsongen som gick. Kommer att starta Dozor på jaktprov i höst för att kunna bli medlem i den klubben också.

Vore som jag skrivit tidigare kull att se hur utlandsmeriterade hundar klarar den Svenska meriteringen mycket för att få en avstämning hur våra prov ligger jämfört med kontinentala prov.

Ser fram mot en br provsäsong.

Anders & Dozor

Hälsningar

Anders & Dozor

Antal inlägg : 2
Join date : 10-06-27

Till överst på sidan Gå ner

GRATTIS Empty Sv: GRATTIS

Inlägg  Håkan mån jun 28, 2010 5:38 pm

Har svarat i rätt tråd, jaktprov.

Och berättat lite för er som inte riktigt vet hur det gick till i Slovakiens hägn samt Tjeckiens

Håkan

Antal inlägg : 208
Join date : 10-03-03
Age : 60
Ort : Gimo

Till överst på sidan Gå ner

GRATTIS Empty Sv: GRATTIS

Inlägg  daniel tis jun 29, 2010 3:41 pm

Hmm vet inte vad man ska säja stambokföras som en merit hägntest??
Är ett test för att se hur hunden reagerar med gris framför näsan ung som gammal grishund eller rådjurshund spelar ingen roll utan mer för att se vad hunden gör när den träffar på gris och visst grejar den testet på ett bra sätt fine men som sagt ingen merit i mina ögon faktist.
själv vet jag vad min hund går för och hur han jobbar med gris i det fria så jag vet hur han är men för er som inte vet jättebra och testa även ni som har taxar och drevrar prova och se hur hunden är med möte med gris nyttigt för alla parter.
Då behöver ni inte vara oroliga för att inte veta vad er hund gör så är inte ett test för enbart grishundar Smile
Men som sagt ni som får testet godkänt då vet ni hur hunden är och den fungerar på ett bra test sen åter igen ingen merit i mina ögon.
Men grattis ni som gjort det och alltid bra att veta hunden är som den ska.
Tror även lars skulle tycka det är bra om även hundar som jagar rådjur i grisfria marker kommer och testar även jägareförbundet skulle nog tycka det är bra även skk kan jag tro.
Mvh daniel och sigge
daniel
daniel

Antal inlägg : 67
Join date : 10-03-04
Age : 53
Ort : sorunda

Till överst på sidan Gå ner

GRATTIS Empty Sv: GRATTIS

Inlägg  daniel tis jun 29, 2010 3:47 pm

Glömde skriva min hund är ej grishund han är allround men förredrar rådjur och gris men även räv och grävling hare och älg trots han är typ tax Smile
Men som sagt mycket bra att testa era hundar även om ni säjer den jagar bara rådjur för ni kanske inte har gris men det kommer för eller senare hos er med Smile
daniel
daniel

Antal inlägg : 67
Join date : 10-03-04
Age : 53
Ort : sorunda

Till överst på sidan Gå ner

GRATTIS Empty Sv: GRATTIS

Inlägg  daniel tis jun 29, 2010 3:51 pm

Mycket nu haha tråden handla ju om hundar som fyller år sorry GRATTIS
Mvh daniel och sigge
daniel
daniel

Antal inlägg : 67
Join date : 10-03-04
Age : 53
Ort : sorunda

Till överst på sidan Gå ner

GRATTIS Empty Sv: GRATTIS

Inlägg  daniel tis jun 29, 2010 4:15 pm

Som sagt mycket nu hehe.
Sen vad gäller exlusiva klubbar och dyligt har ju inte med saker och ting och göra tyvärr är mer som kuriosa bland anhängare vet många hundar som skulle klara testet men dom anser dom inte behöver för dom jagar redan gris på bra set,men är ju en bra start för nybörjare detta testet är ju att jämföra med spårprov detta är ett annlagstest detta hägntest som man även har i spår annlagsprovet måste göras före man ska kunna gå vidare till nästa steg.
Så dom som tror detta test är ett typ slutgiltigt som det värkar för man klarat det så kan jag säja detta är bara början för nästa steg om jag inte fattat testet fel.
Men nu får det räcka för mig hehe får läsa hela trådarna i fortsättningen haha
Mvh daniel och sigge har för övrigt räddad 5kid idag med hundarna förre slåtteragregatet Smile
daniel
daniel

Antal inlägg : 67
Join date : 10-03-04
Age : 53
Ort : sorunda

Till överst på sidan Gå ner

GRATTIS Empty Sv: GRATTIS

Inlägg  Håkan tor jul 01, 2010 11:21 pm

Anders sa:

Slutligen vill jag avrunda med att vi kopovägare borde hålla ihop, hjälpa och stötta varandra, glädjas åt varandras framgångar, jobba för rasen och inte bara tänka på vad jag kan tjäna på detta. Den ton du har är ett pinsamt lågvattenmärke och säger mer om dig och din hund än du själv inser.

Hälsningar

Anders & Dozor



Käre Anders!

Kan ju inte ditt inlägg vara osvarat så:Måste bara få lyfta fram det det som skrivits på forumet tidigare

Det fanns ju en kommentar till mig och Emir på forumet för ett tag sedan:

Den började så här:

Att du orkar Håkan!!

Fattar du inte att vi skiter i dig och Emir etc etc och sedan kommer det som avslutning underskrift: Lars med flera.

Fanns ingen sådan Lars bland medlemmarna på forumet!

ni som läst det vet vad som skrevs och Lone kommenterade det oxå.

IP- adressen sa ju allt och man kan väl säja att det var en god vän till dig.Rimdalens :dog1:Att lägga in en sådan kommentar och försöka påskina att flera står bakom denna kommentar!!!

Där har du det lågvattensmärke som du pratar om och inget kan jämnföras med det!!! lol!

Så försök inte klandra mig för allt som händer inom SSKK och samtidigt vara helgon.

Det är "aldrig" och kommer "aldrig" att vara ens fel när två träter Mad


Håkan

Antal inlägg : 208
Join date : 10-03-03
Age : 60
Ort : Gimo

Till överst på sidan Gå ner

GRATTIS Empty GRATTIS TILL L-KULLEN IGÅR!

Inlägg  Lone Rimdal mån jul 26, 2010 6:04 pm

Jag hade jo ärann att gratulera vissa av hundarna från L-kullen, men här är även en hälsning till er som inte var med =) flower flower flower
Lone Rimdal
Lone Rimdal

Antal inlägg : 95
Join date : 10-03-02
Age : 59
Ort : Adelsö. Sweden

http://www.rimdalens.se

Till överst på sidan Gå ner

GRATTIS Empty GRATTIS TILL D-KULLEN

Inlägg  Lone Rimdal ons jul 28, 2010 1:17 pm

Hjärtliga gratulationer till Dozor, Dobrak, Dobra, Diviak och Delo med de 5 år flower flower flower
Lone Rimdal
Lone Rimdal

Antal inlägg : 95
Join date : 10-03-02
Age : 59
Ort : Adelsö. Sweden

http://www.rimdalens.se

Till överst på sidan Gå ner

GRATTIS Empty Sv: GRATTIS

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet