Rimdalens Kennels forum
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Jaktåret 2011 med Älgjakt samt grisjakt

4 posters

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Gå ner

Jaktåret  2011 med Älgjakt samt grisjakt Empty Jaktåret 2011 med Älgjakt samt grisjakt

Inlägg  Håkan lör okt 08, 2011 2:37 am

Jaha ja kära Kopov vänner! Och naturligtvis, är SSKK :s styrelses läsare, som alltid lika hjärtligt välkommna till Rimdalens forum! Rolling Eyes! Det skrivs ju väldigt dåligt om Slovensky Kopov? Så jag utgår ju från att de flesta Svenska Kopov ägare är ganska glada? Eller? Jävligt missnöjda med sin grishund Shocked Krysta fram lite positiva erfarenheter även om det gör ont!Hur svårt kan det vara?Berätta om allt som gäller jakt,spår,hemmet eller fostran av valpen. Va faaaan, dom(hundägarna) köpte ju för dyra pengar en klockren ny importerad(enligt jakt tidningarna) självgående grishund!! Släpp hundfaaa..n och var beredda allihopa!!!! Cool Nu kommer det gris!Så lät det nästan! Jaha! och vad hände! Som med alla hundraser som skrivs upp.Platt fall i ganska många jakter. Inga skribenter kan och kommer någonsin att vara objektiva i sin syn på en ny ras!? Här görs det alldeles för många antaganden efter några få jakter med ett få antal testade hundar. Kommer jag och Emir att ha ett bra jaktår? Har påven mössa eller skiter björnen i skogen? Jag kommer att vara lika dryg framöver i mina berättelser och: Ni läser, om ni vill och orkar.Jag är en tävlingsmänniska ut i fingerspetsarna! Och för över det till valpen!Ingen valp mår bra av en svag hundförare med dåligt självförtroende!!! Ledarskap,Konsekvens och Kärlek,Belöning, och sist men inte minst: Valpen måste få absoluta lugn och ro när den verkligen vilar.Viktigt att man belönar valpen med att vara en i familjen i huset. Valpen ska kunna slappna av utan att känna sig hotad,kontrollerad i varje moment och rörelse i hemmet!! Det är min filosofi Wink

Håkan

Antal inlägg : 208
Join date : 10-03-03
Age : 60
Ort : Gimo

Till överst på sidan Gå ner

Jaktåret  2011 med Älgjakt samt grisjakt Empty Sv: Jaktåret 2011 med Älgjakt samt grisjakt

Inlägg  Håkan lör okt 08, 2011 1:54 pm

Var ute på jaktmarken idag och matade på grisåtlarna och ute på ett hygge så står det 3 älgar och tittar på mig.Två stora kor och en tjur i bakgrunden i skogskanten.

Vi har ju sedan tidigare konstaterat ett rekord i brunstgropar i år Very Happy Och det var i detta område som jag såg dagens älgar.

Tilldelningen av älg vart 3+3 i år oxå så Emir kommer att få sin beskärda del,helt klart.Får se om Emir slår förra årets rekord (7 älgar)

26/10 åker Bert(Ich) och jag till Hargs Bruks första grisjakt Very Happy och vi kommer att vara med i årets jakter i hägn samt övrig jakt, så gott det går med ledighet.

Jag har matat in gris sedan i sommar och har full aktivitet utan att ha passat, för att gynna jakten i höst.1.5 ton ärtor sedan mitten av juni + säckvis av bröd/vecka.

Gått över till Oryx 18,5 gram/285grains och ska bli spännande och se hur den fångar upp gris och älg Very Happy

Skitjakt på er !!!




Håkan

Antal inlägg : 208
Join date : 10-03-03
Age : 60
Ort : Gimo

Till överst på sidan Gå ner

Jaktåret  2011 med Älgjakt samt grisjakt Empty Sv: Jaktåret 2011 med Älgjakt samt grisjakt

Inlägg  Håkan mån okt 10, 2011 4:33 pm

Det började bra med 23 älgen för Emir och han hade två drev över 2timmar vardera.Först en kviga sedan en Pinntjur på 160-170 kg slakt.

Sedan vart det luggning kan jag lova och det är klart när han kämpat med tjuren i 2.5 timme.

Jag hade skottläge 4!! gånger under dagen men det var hela tiden något som krångla i skott ögonblicket!!

Skit samma huvudsaken är att det skjuts älgar för Emir och att han blir belönad Very Happy Nu jagar vi vidare på onsdag

Håkan

Antal inlägg : 208
Join date : 10-03-03
Age : 60
Ort : Gimo

Till överst på sidan Gå ner

Jaktåret  2011 med Älgjakt samt grisjakt Empty Sv: Jaktåret 2011 med Älgjakt samt grisjakt

Inlägg  Andreas/Laska mån okt 17, 2011 11:34 pm

Hej på dig Håkan och grattis till älgarna. Har några frågor till dig som har en jakt idiot till hund =) Hur länge driver Emir älg vanligtvis? Buktar det mycket eller går det över stora ytor? För oss började inte jakten bra. Hundarna åkte på tonsill inflammation veckan innan älgjakten... Så nu har det varit pencilin och vila. Första älg jakts dagen blev i söndags. Laska var väldigt ivrig och sökte iväg bra han hittade snabbt en löpa som han jobbade på. Gick samtidigt med Lesnik kopplad för att ha en hund kvar om Laska drog iväg utanför såten. Såg rätt färska spår efter älg där jag gick och Lesnik drog i vind. Tittade på Gps:en och Laska var 650 meter ifrån mig och på väg bortåt så jag beslutade att släppa Lesnik. Han söker iväg 70-80 meter i löpan och börjar skälla. Det går en runda och en pass skytt raporterar att Lesnik jagar ett rådjur men att han inte hann få tag i honom. Så det kunde ju inte bli sämre tänkte jag men då såg jag på gps:en att det vinklade rakt mot där Laska va. Pass skytten måste ha stött rådjuret när han skyndade sig ner från tornet. Det gick 100 meter ifrån Laska och han beslutade att hänga på... Efter 1 minut smäller det och jag ropar direkt på radion och frågar irriterat vad dom skjutit? En kalv ropar han till svar. Så det visar säg att Älgarna som Laska va på spåret reste sig 100-150 meter från en pass skytt i ett torn. och han sköt kalven efter att älgarna gått mot tornet samtidigt som dom lyssnade efter hundarna. Ingen av hundarna va efter då. Så vilken skit dag jag hade! Men nu är det nya tag och det kan ju inte gå sämre... Jo Jag kom närmare hundarna och kunde vissla in Lesnik medans Laska fortsatte ett par hundra meter till innan han kom på att husse inte vill att det ska jagas rådjur. Att Lesnik gör så kan jag förstå för han har varit riktigt svår att få att inte jaga rådjur men Laska vet mycket väl vad som gäller. Får väl hoppas på att det var överenergi efter vilan som gjorde att Laska hängde på.

Andreas
Andreas/Laska
Andreas/Laska

Antal inlägg : 110
Join date : 10-05-18
Ort : Vetlanda

Till överst på sidan Gå ner

Jaktåret  2011 med Älgjakt samt grisjakt Empty Sv: Jaktåret 2011 med Älgjakt samt grisjakt

Inlägg  Håkan tis okt 18, 2011 6:52 pm

Hej Andreas

Som hundförare vill man ju att sin/sina hundar ska göra pass skyttarna glada och att de ska få höra en bra drevjakt med skall enda fram till skytt.Men ibland så funkar det inte.Nya tag Andreas!!

Emir är ju faktiskt en jaktidiot som du säjer,Wink när det gäller älg så släpper han inte!!Jävlar va het han är på dom.Han driver med nosen i backen så det går ju inte lika fort som om han skulle driva bara på vind.Han ligger 30 -40 sek efter älgarna ungefär.Älgarna buktar som rådjur och jag har sett älg som efter upptag och sedan drev i 400-500 m har stannat upp och tittat bakåt efter Emir.För att sedan i lugnt trav fortsätta.

Han driver älg i c.a 2-3 timmar beroende utav vad som händer.Älgarna går ur marken för att sedan komma tillbaka in på marken och fram till skytt.Som pass skytt så behöver du ju inte deppa ihop när älgen går ur för att du vet att den kommer tillbaka ganska snart.Genom att han skallar hela tiden så har dom full kontroll på han.

Vi har nu jagat Mån:(Sköts tjur och drev på kviga) och Tis(Ko,kviga och tjur i första såten) kvigan smet förbi tre skyttar, och sedan Lör:(endast grisjakt hela dagen) riktigt spännande med ansmygning på stånd med utfall men ingen kom åt dom och inte jag heller. och Sön: Ko och kalv jakt men vinden snurrade och de kastade och vinklade två gånger framför skyttar.Och grisjakt igen i samma område.Jag hade gris som hade legat och tryckt kvar när jakten gick vidare och for iväg på 10 meter.

Men med 2 drev på vardera runt 2-2.5 timmar så i sista drevet så kan han bli lite gles i skallet pga trötthet men han släpper ta mig fan inte!Och det gör ju att vi ,jag skjutit ståndälgar:) däribland en sextaggare som jag fick skjuta.

Gris kan han hålla på med i c:a 1-1.5 timme med samma gäng eller en galt och beroende av hur mycket gris det finns.Och om man jämnför med såtarna Slovakien,Tjeckien där det finns mycket gris, så vet jag att då ligger han och som rullar i dreven.Han tar upp och driver gris och ut till skytt för att sedan in igen där han vet att det finns mera gris och sedan drev igen ut till skytt och då jobbar han verkligen bra!!!

Det är ju inte helt ultimat att han då i sån gristät mark har drev på 1-2 timmar Wink efter en gris. Very Happy

Kul att du skriver och berättar och vi hörs mera. Lycka till Andreas


Håkan

Antal inlägg : 208
Join date : 10-03-03
Age : 60
Ort : Gimo

Till överst på sidan Gå ner

Jaktåret  2011 med Älgjakt samt grisjakt Empty Sv: Jaktåret 2011 med Älgjakt samt grisjakt

Inlägg  Andreas/Laska tis okt 18, 2011 8:15 pm

Han är duktig Emir och du med föresten för det gör sig inte själv att få en bra hund. Krävs ju så otroligt mycke tid och slit för att få en duktig hund som jagar som ägaren vill. Sen så gäller det att ha lite tur också. Speciellt med djur som går i pass så det skjuts för hundarna när dom gjort ett bra arbete så dom får belöning för allt slit och tycker det är roligt Very Happy Laska håller på mellan 2-3 timmar med älg han också. Som längst har han kört på i nästan 4 timmar men det är inte vanligt. Har dock lite problem med att efter ett par buktande varv som du beskriver så drar det ofta iväg och inte släpper han. För ett par veckor sen lät jag honom hålla på med en vuxen älg och tänkte se om det kom tillbaka. Tillslut fick jag åka och ropa av honom 2 mil ifrån där jag släppte honom när det började närma sig ett samhälle. Han har även gjort så på kron ett par gånger. Men då har det varit första släppet för dagen och han har varit riktigt jakt sugen. Så hoppas han får mer rutin i år och lär sig släppa när det skenar. Gris är väldigt skiftande i drevtider. Åker han på en liten smäll av grisen så blir han helt tokig och kan hålla på i 2 timmar och det slutar alltid med att han får mer stryk om ingen hinner skjuta grisen innan dess. Annars är det mer vanligt med 30min - 1 timmes drev allt beror ju som du säger på vilt tillgången. När vi jagar hemma där det är mindre med gris är han helt annorlunda mot när vi är på mer gris täta marker. Det ska bli roligt att se Lesnik i år och se om muskel och konditions träningen gett något inför årets jakt. Förra året va han ju så mager, omusklad, osäker och inte injagad som jag ville när jag tog över honom. Mycket rusningar efter honom och fyande när han jagade rådjur har det blivit... men sen så sköts det ju trots allt både gris, dov och älg för honom. Men hoppas på bättre jakter med honom i år nu när han förhoppningsvis fattat vad det hela går ut på.
Andreas/Laska
Andreas/Laska

Antal inlägg : 110
Join date : 10-05-18
Ort : Vetlanda

Till överst på sidan Gå ner

Jaktåret  2011 med Älgjakt samt grisjakt Empty Sv: Jaktåret 2011 med Älgjakt samt grisjakt

Inlägg  Håkan sön okt 23, 2011 10:56 pm

Tack Andreas Klart det underlättar om du som hundägare, jobbar med din valp och älskar detta framförallt annat!! Att jobba med din hund ;)Och det vet jag att du verkligen Very Happy gör!!! Historia som kanske relaterar: ´Glömmer aldrig när jag fick träffa Emir och resten av valpkullen, för första gången hemma hos Lone Rimdalens Kennel. När vi kom in och välkomnades av alla valparna, som kom på signal från Lone. Very Happy Vilket bemötande! Jag fick en tik, som i full fart hoppade upp i mitt knä!!Smile Första tanken var ju naturligtvis:Henne ska jag ha!!! Men jag hade ju bestämt mig för en Hane!!Wink En tuff och självständig hane!!! Jäävlar om han tänkte köra med mig! Så var min inställning från början i mitt samarbete med valpen och min hund kommer aldrig att styra min familj! Och så har det faktiskt fortlöpt. Det visade sig vara: Emir samt Elan(som senare gick till Norge) då Rimdalens Eben var tingad sen förut. Rimdalens Eben var störst och utvald innan!? Vi såg valparna första gången,vid c:a 8 veckor.Men vem var störst när vi hämtade valpen senare!! Emir!! Det är lätt att gå på största valpen i kullen!!! Den som är friskast och äter,tar för sig bäst!!! Nu låter det som jag födömer detta arbets sätt att urskilja valpar!!Glöm det!!Jag älskade ju tiken som kom till mig!! Eben är en godkänd vildsvinshund!!! Även om ägaren Wink har sina egna krav på sin vildsvinshund Smile Inget fel i det!! Alla jobbar för att få den älghund,vildsvinshund de förtjänar!! En del prioriterar lydnad,en del prioriterar eftersök,andra utställning!? Men hur många lyckas?, utveckla sin hunds och egna intresse i diverse önskemål? Och en käftsmäll till alla "icke empatiska hundägare" som bara räknar resultat och framför allt tror att de kan med diktatoriska metoder kan styra en valp/ hund!! Wink Ni får den valp/hund ni förtjänar Rolling Eyes Twisted Evil

Håkan

Antal inlägg : 208
Join date : 10-03-03
Age : 60
Ort : Gimo

Till överst på sidan Gå ner

Jaktåret  2011 med Älgjakt samt grisjakt Empty Sv: Jaktåret 2011 med Älgjakt samt grisjakt

Inlägg  Andreas/Laska mån okt 24, 2011 12:58 am

Ja jag håller med dig fullständigt Håkan. Har lite roligt åt några andra hundförare här nere. För dom tycker jag är korkad som lägger ner så mycket tid och pengar på mina hundar med all träning utav alla dess slag och att jag prioriterar hundarna före allt annat. Men så är mina hundar väl tränade och välmående redan första dagen i skogen och hör och häpna dom kommer när jag ropar på dom Laughing För det första deras hundgårdshundar gör när dom släpper kopplet är att sticka så långt från husse som möjligt och vägra komma tillbaka fast dom kanske ändå inte jagar. Sen kommer dom haltandes med ont i hela kroppen när dom är så otränade. Så undrar dom va dom gör för fel när inte hunden kommer på inkallning. Och svär över att huden har skadat sig. Då är det jag som får ett gott skratt åt ägarna men samtidigt tycker jag ju väldigt synd om hundarna... Och nu säger ju inte jag att jag har topp lydnad på mina utan jag tycker bara att jag har vanlig vardags lydnad på mina som alla hundar ska ha. Nä nu blir det att åka ut på vilt fattiga marker i veckan så hundarna får träna upp söket. Ha det bra.

Andreas
Andreas/Laska
Andreas/Laska

Antal inlägg : 110
Join date : 10-05-18
Ort : Vetlanda

Till överst på sidan Gå ner

Jaktåret  2011 med Älgjakt samt grisjakt Empty Sv: Jaktåret 2011 med Älgjakt samt grisjakt

Inlägg  Håkan ons okt 26, 2011 9:12 pm

Idag har vi varit på Hargs Bruks klövjakt.

Jag (Emir) Bert (Ich) var inbjudna denna dag.Det fanns Wachtlar,kopovs,etc etc.Men vilka jaktmarker oj oj oj.

Det sköts en hel del denna dag.

6 älgar!!

Och i alla fall två älgar för Emir som han drev fram till skytt med luggning och uppkoppling Smile Ko och Tjur. Men det sköts ju en kalv oxå, innan Emirs ko sköts;)

ett tiotal grisar(minst)

Dovhjort och rå samt ett antal rävar.

En mycket trevlig jaktdag med fint väder och mycket god mat samt trevligt sällskap Smile


Håkan

Antal inlägg : 208
Join date : 10-03-03
Age : 60
Ort : Gimo

Till överst på sidan Gå ner

Jaktåret  2011 med Älgjakt samt grisjakt Empty Sv: Jaktåret 2011 med Älgjakt samt grisjakt

Inlägg  Andreas/Laska ons okt 26, 2011 9:25 pm

Grattis till en lyckad jakt! Ja det är inga dåliga marker dom har Hargs bruk! Kommer inte ihåg exakt hur stora dom är men när vi har åkt där så har vi sett massor av vilt. Jag och två till var nämligen och jobbade flera gånger en liten bit därifrån och hyrde en stuga av dom då. Så många varv med bilen blev det då man inte va van vid att det kunde finnas så mycket vilt av olika slag.
Andreas/Laska
Andreas/Laska

Antal inlägg : 110
Join date : 10-05-18
Ort : Vetlanda

Till överst på sidan Gå ner

Jaktåret  2011 med Älgjakt samt grisjakt Empty Sv: Jaktåret 2011 med Älgjakt samt grisjakt

Inlägg  Håkan sön okt 30, 2011 12:40 am

Hej allihopa Idag sköts det 2 grisar för Emir Very Happy Och på andra jakter än hemmamarken så får man ju inte alltid reda på vad som skjuts för sin hund.Förrutom älg då ,som man hämtar vid viltet. Men idag så vart det jakt ute i en igenväxt sjö.Jag har ju min åtel i närheten, där jag aldrig passar och det har varit gris där varje natt flera månader.Så idag vart det betalt Very Happy Ståndskall i sjön och jag fick ta mig ner dit och trycka på,grisarna gick motvilligt lös efter att farit runt i vassen ett bra tag.Drevet gick sedan ner mot ett stordike. Jag gjorde pass skyttarna uppmärksamma på den kanten att gris kommer.Vilket de även hörde Very Happy Drevet gick ner mot sjön och rundade sjön,skytten fick utbrytare på sig.En årsgalt på c:a 35 slakt och på c:a 20 slakt.Drevet gick sedan vidare innan Emir släppte och kom till skytt för den obligatoriska luggningen Very Happy Och som vanligt vare sig det gäller älg eller gris,så kommer hund upp till skytt för beröm och svansen går!! Very Happy Men sen är det ingen som kommer i närheten av djuret. I slovakien så fick Milan hålla för sin hatt för sin hunds(Slovakisk jaktchampion)) huvud,för att det var både Emirs och hans hunds 26 grisar!!Ni får säja va fan ni vill!! Rolling Eyes Men har du en bra hund så är det så!!Jävlar anamma i hunden och kampvilja.Sen kan SKK mjäka med och säja sitt i lydnad och jaktprov!!Men hellre en bra jakthund!!! Enligt SKK:s jaktprov Du ska ha en modig och uthållig jakthund,den ska ligga nära grisen,jobba hårt.Men absolut inte vara aggressiv affraid Vakna SKK!!! Det ena ger det andra.Med Emir så är det inget problem men??? Vad begär man av provhundarna igentligen Rolling Eyes Sista åren så är det så,han morrar.Det är hans vilt och så är det.Men när jag kommer så gnäller han och piper och är "SÅ" glad så han vet inte var han ska ta vägen. Har du en hund som fungerar så är det nog så!!Och hellre det än att du blir tokig pga att han inte söker ut,ingen skärpa,får skämmas inför pass skyttarna när inget händer,etc etc. Jag har en bra hund och älskar att släppa han och njuter av att se hur han söker ut och finns det ett något så när färskt spår så tar han det!! Han tar det färskaste spåret.Mycket älg då är det inget snack!!!Mycket gris,då kör han på det.På gris så är han kortare i drevtiderna och rullar mellan skyttar och gris. Faaan va bra han är!!! sunny sunny sunny

Håkan

Antal inlägg : 208
Join date : 10-03-03
Age : 60
Ort : Gimo

Till överst på sidan Gå ner

Jaktåret  2011 med Älgjakt samt grisjakt Empty Sv: Jaktåret 2011 med Älgjakt samt grisjakt

Inlägg  Håkan mån nov 07, 2011 11:22 am

Vi har nu jagat älg igen på hemmamarken både lördag och söndag.I lördags så fick han tag i 6 taggaren igen som skytten fick släppa för 3:de gången!! Det är en riktig hemma tjur som alltid kommer tillbaka till marken efter långa drev,den lunkar undan en bit stannar upp och det blir ståndskall för att sedan gå över i drev igen.Detta gör ju att Emir kommer inte så långt efter så att han till slut släpper. Han drev denna älg i 4,5 timme i Lördags!!!Har aldrig varit med om maken.Han har drivit ko,kalv 3.5 timme och ståndat en älg med brutet ben i 4 timmar tidigare.Men drivit en älg så länge det var rekord.Lika med ko,kalv så stannar ju det upp ibland så det är lika där.Han får ju den kontakt han behöver för att orka fortsätta drevet. Jakten igår började med släpp i en annan såt där vi hade jakt på ko,kalv för någon vecka sedan.Det vart upptag ganska snart och jakten gick rakt emot skyttarna 2km bort.Men när man bra gick och väntade på skott så vinklade älgen söderut och gick i en svag böj isyd/väst tillbaka i min riktning. Jag sprang ner till ett sjö vi har där och höll precis på ta mig över ett stordike när jag ser en älgskalle på 20 i granriset.Jag ser hur han tittar och söker sig ner i sjökanten 20m parallellt med mig.Jag hör Emirs skall långt bort från mig.Det är ko,kalv och kviga som står och tittar på mig på 20m.Och jag tror att det ska kasta när som helst.Men kon fortsätter i sjökanten i sydlig riktning och rakt i vind.Jag skjuter kalven och kon och kvigan får fortsätta. Det var mycket torra kvistar som stack ut i denna äldre granskog så jag fick titta i förväg var jag kunde skjuta i någon lucka.Men som sagt det var bra avstånd så det kändes säkert i allafall. 4 :älgen för Emir i år och vi har 2+2 kvar på marken, på onsdag blir Hargs Bruk igen.

Håkan

Antal inlägg : 208
Join date : 10-03-03
Age : 60
Ort : Gimo

Till överst på sidan Gå ner

Jaktåret  2011 med Älgjakt samt grisjakt Empty Sv: Jaktåret 2011 med Älgjakt samt grisjakt

Inlägg  Håkan tis nov 15, 2011 4:22 pm

Jag har nu jagat i Harg (ons)och hos svågern(Lördags).I harg vart det som jag skrivit tidigare 20 vilt fällda.(6 älgar och 13 grisar )

På svågerns mark(en hund) så vart inget skjutet och hade otur med grisar som gick över till motsatt såt, precis när vi ställt ut.Jag gick undan en bra bit och över ett stordike men......

Emir tog upp dessa 6 grisar och drev dessa i över timmen på fel sida.

Vi provade2 såtar till men ingen större lycka där heller.Man har ju gallrat ganska bra där och det har väl sin förklaring till att grisarna rört på sig.

På söndagen så jagade vi på hemmamarken igen.Emir fick upp ko dubbelkalv, och detta ekipage passerade skytt på 60m men skytten hann inte riktigt med och vi visste inte riktigt vad vi hade på gång.

Han fick ju släppa upp kon ordentligt på vägen och kalvarna låg 20m bakom visade det sig, och han gjorde helt rätt där och sedan så kom dom fort då upptaget var bara c:a 200 från skytten.Emir drev dessa 1.5 km in på Harg och släppte sedan.
Vi tog omtag i såten han drivit ko/kalvarna och gick norrut.Det var jakt efter en 15 min och han drev 3 tjurar upp mor 2 skyttar (1.3 km norrut) Ena skytten släpper två "cykel styren" som kommer på han,då vi ska skjuta hondjur.

Skytten på grannpasset skjuter en tjur med "två fästingar i pannan" i tron att det var ett hondjur.Minsta horn jag någonsin sett.

28 älgen för Emir och nu ska jag förbi 30 i år!! Ledsnat på skitpejlen Garmin och ska beställa Swedpoint med obegränsad täckning idag. Very Happy



Håkan

Antal inlägg : 208
Join date : 10-03-03
Age : 60
Ort : Gimo

Till överst på sidan Gå ner

Jaktåret  2011 med Älgjakt samt grisjakt Empty Sv: Jaktåret 2011 med Älgjakt samt grisjakt

Inlägg  Håkan lör nov 19, 2011 7:16 pm

Idag var det jakt på egna jaktmarken.Jag gick ut, med min mest aktiva grisåtel framför mig på 1 km drygt.Emir söker ut och det blir jakt 800m bort alldeles vid en sjö.Ståndskall!

Jag berättar på radion och låter han jobba en 30 min på ståndet.Det rör sig inte alls och jag meddelar att jag trycker på.Jag är inne på 46m när drevskallet kommer igång.

Drevet går rakt emot skytt 600m därifrån.Men vad händer!!? Han meddelar att han bommat "EN stor jävel" Rolling Eyes

Drevet går vidare runt marken men ingen kommer åt den och efter 1tim och 35min så släpper Emir.

Faaan oxå.Jag berättade var grisen skulle komma och han hade all tid i världen att förbereda sig.Men grisen kom upp och sprang snett med vägen innan han passerade över.Om jag väntat lite till sa skytten, tills han vinklade så hade han legat.

Har haft den på kameran åtskilliga gånger och den är verkligen 100+.

I morrn tar vi nya tag

Håkan

Antal inlägg : 208
Join date : 10-03-03
Age : 60
Ort : Gimo

Till överst på sidan Gå ner

Jaktåret  2011 med Älgjakt samt grisjakt Empty Sv: Jaktåret 2011 med Älgjakt samt grisjakt

Inlägg  Andreas/Laska mån nov 21, 2011 1:27 pm

Förstår hur du känner Håkan man kan ju bli lätt frustrerad av att det bommas när hunden kommer med vilt! Som hundförare så vill man ju inget hellre än att det presteras vilt till passkyttarna och att dom skjuter för hundarna. Hoppas att det gick bättre på Söndagen

Andreas
Andreas/Laska
Andreas/Laska

Antal inlägg : 110
Join date : 10-05-18
Ort : Vetlanda

Till överst på sidan Gå ner

Jaktåret  2011 med Älgjakt samt grisjakt Empty Sv: Jaktåret 2011 med Älgjakt samt grisjakt

Inlägg  Håkan mån nov 21, 2011 2:42 pm

Nja på söndagen så vart det älg igen.Vi var ju endast 3 pass skyttar och jag.Han tog upp och så bar det iväg över till grannmarken och jag hörde att de sa:

"här kommer en annan hund med 3 älgar men nu går den ur marken igen".Han drev dessa i genom marken och ut på nästa grannmark 2km bort.

Där var en i jaktlaget och matade på grisåteln och han ringde upp mig och frågade om Emir var i Blomtorp!Japp sa jag, han är där.

Jag hör det, för han kommer med gångstånd på 150m från mig berättade han.

:Jag ska försöka genskjuta och få stopp på dom innan det går över marken till grannarna.

Men det hann han inte utan såg "bara" två älgar passera vägen framför bilen.Förmodligen så stannade en tjur kvar i såten för den vart det jakt på senare när Emir tagit sig tillbaka igen. Very Happy

Men inget skjutet idag heller och det blir nya tag kanske på onsdag och sedan Harg på fredag

Håkan

Antal inlägg : 208
Join date : 10-03-03
Age : 60
Ort : Gimo

Till överst på sidan Gå ner

Jaktåret  2011 med Älgjakt samt grisjakt Empty Sv: Jaktåret 2011 med Älgjakt samt grisjakt

Inlägg  Andreas/Laska mån nov 21, 2011 6:38 pm

Blir aldrig Emir trött Very Happy Fan vilket drag det är i den hunden! Dom gånger Laska har rört sig idag har varit från soffan till mat/vatten skålarna och det med staplande steg Very Happy Ska in och rehab träna Laikan senare och passar på att ta med Laska och lägger honom på en virations platta som stimulerar musklerna och hjälper dom slappna av. Ha det bra Håkan

Andreas
Andreas/Laska
Andreas/Laska

Antal inlägg : 110
Join date : 10-05-18
Ort : Vetlanda

Till överst på sidan Gå ner

Jaktåret  2011 med Älgjakt samt grisjakt Empty Sv: Jaktåret 2011 med Älgjakt samt grisjakt

Inlägg  Håkan ons nov 23, 2011 10:28 pm

Aha nu ligger den på posten Very Happy Tackar Bertan för övertalningen,dock inte så svårövertalad Wink




En presentation av Swepoint Dogps



Ambitionen är att skapa en "folkpejl" som är driftsäker och enkel att använda.
Just därför är Swepoint DoGps under ständig utveckling.



Med möjlighet att få position antingen via datanätet eller telenätet, säkerställs den obegränsade räckvidden.

De moderna myter som tyvärr lever kvar är, att pejlen är dyr i drift och att det fortfarande inte finns mobil-täckning på många platser i Sverige.
Med rätt operatör och rätt abonemang blir kostnaden för kommunikationen mellan hund och jägare, försumbar och med enkel hjälp av olika operatörers täckningskartor, kan man se vilken operatör som har bäst täckning just där du jagar.
Vår rekomendation är: Välj antingen ett helt vanligt kontant-kort till halsbandet, eller ett billigt abonnemang, med förmånliga villkor för datatrafik.

Som användare av Swepoint DoGps, har du möjlighet att få tillgång till mängder av information!
Du väljer själv hur mycket information du är intresserad av.
Allt i detalj, från hur jakten faktiskt gick och hur hunden arbetade, till att helt enkelt endast lokalisera hunden, när behov föreligger.



Här presenterar vi några, av alla de funktioner och finesser, som du som användare av Swepoint DoGps, har att välja bland:

Programvaran fungerar i både pekskärms-mobiler och knapp-mobiler: Besök www.pointerjakt.se - Swepoint Dogps - Kompatibla mobiler - för aktuell information.

Programvaran är lätt att installera och använda: Manualen är på svenska. Besök www.pointerjakt.se för hjälp-, tips- och support. Vid behov, finns även en telefon-support. Ring 0900-2000500 för hjälp.

Obegränsad räckvidd: Du har möjlighet att få hundens position antingen via datanätet eller telenätet. Detta är alltså förutsättningen för den obegränsade räckvidden.

Du kan söka ett obegränsat antal halsband och program-användare: Under Enheter kan du lägga till och söka både halsband och jaktkamrater!



Automatisk kartnedladdning: Genom att föra markören över displayen laddas kartor till mobilen. Har man en gång laddat kartorna, finns dom i mobilens minne och laddas inte ner fler gånger.

Turbo uppdatering: Positions uppdatering så tätt som var 3:e sekund, vid behov. Turbon är aktiverad i 30 minuter och övergår därefter automatiskt till positionering var 60:e sekund.

A-GPS: Halsbanden är utrustade med den senaste tekniken inom A-GPS. Detta innebär ett säkerställande av- och snabbare positionering. En server, hjälper till och förstärker ev. svaga satellit-signaler vid hundens positionering till mobilen.



Halsbandet: Halsbandet finns i två storlekar.
Ett långt halsband med ett batteripack som rymmer 4 st. 1,2V AA-batterier. Detta bandet passar de större hundarna och har en drifttid på mellan 30-40 timmar, vid positionering var 60:e sekund.
Ett kort halsband med ett batteripack som rymmer 2 st. 1,2V AA-batterier. Detta bandet väger även mindre och passar därför de mindre hundarna bättre. Det har en drifttid på 10-13 timmar, vid positionering var 60:e sekund.
Självklart är sändaren vattentät.
Vår rekomendation är att köpa nya uppladdningsbara 1,2V batterier inför varje säsong, för att säkerställa den långa drifttiden.



Waypoints:Med hjälp av waypoints markerar du ut tex. pass, jaktkojor, var bilen är parkerad, svampställen, gryt och naturligtvis var det fällda bytet ligger! En del waypoints behöver kanske alltid ligga kvar medan andra bara används tillfälligt. Med en enkel knapptryckning raderar man de som ej är aktuella.

Skallalarm: Spåret i displayen ändrar automatiskt färg till rött, vid skall. Du kan även ställa in så mobilen larmar, när hunden uppnår en viss skallfrekvens, som du själv valt.



Distansmätare: Noll-ställ mätaren inför varje jaktdag och du ser precis hur långt hunden har sprungit under dagen.

Ståndalarm: Aktiveras med en tidsintervall, du själv bestämmer. När halsbandet varit stilla, så länge som du bestämt, larmar mobilen. Flitigt använt vid jakt med stående fågelhund eller vid jakt i rovdjurs täta områden.

Områdeslarm: Aktiveras med en angivelse i meter. Du begär ett larm från mobilen om/när hunden passerar den "gräns" som du angivit i meter, från en position där hunden befinner sig i centrum. Används ofta tex. på jaktmark med trafikerade vägar eller om hunden ställer en
älg, vid en tidpunkt du hade tänkt göra kväll i jaktkojan!




Gratis, ljudlös chat mellan jägarna: Via servern kan du och dina jaktkamrater skicka meddelanden mellan er. Man kan rikta meddelandet till en person, eller skicka till en hel grupp.



Dogps Net med Skriv-verktygen: Logga in på Dogps Net och se precis vad som hände under jakten! All information som du beställt från alla dina enheter och halsband, ligger lagrade upp till ett år och kan plockas fram när som helst.
Med ritverktygens hjälp, kan du bland annat, lägga in pass, jaktstugor, reservat, gryt mm. på en kartbild, som du sedan kan skicka både till din egen mobil och även till jaktkamrater.


Nu kommer Garmin Astro att få det den förtänar Shocked

En studsar smäll med 9.3 18.5 grams kula den kommer aldrig att jävlas med mig igen det försäkrar jag Twisted Evil

Håkan

Antal inlägg : 208
Join date : 10-03-03
Age : 60
Ort : Gimo

Till överst på sidan Gå ner

Jaktåret  2011 med Älgjakt samt grisjakt Empty Sv: Jaktåret 2011 med Älgjakt samt grisjakt

Inlägg  Andreas/Laska tor nov 24, 2011 12:38 am

Är sugen på att skaffa nått bättre än astron. Laska och Ozzy är ju ofta utanför räckvidden på astron. Jag har ju kvar min gamla skit mobil ( den höll även att åka av biltaket i 90km/tim i Harg) Så måste väl skaffa sån där modern mobil för att det ska fungera? Sen finns ju Garmins gtu 10. Vad är skillnaden??? Är kanske inte så insatt i tekninska saker som ni märker...

Andreas
Andreas/Laska
Andreas/Laska

Antal inlägg : 110
Join date : 10-05-18
Ort : Vetlanda

Till överst på sidan Gå ner

Jaktåret  2011 med Älgjakt samt grisjakt Empty Sv: Jaktåret 2011 med Älgjakt samt grisjakt

Inlägg  Håkan tor nov 24, 2011 4:27 pm

Nej då Andreas

Det behöver inte bli dyrt alls med ny modern telefon.Pratade med återförsäljaren och hans kompis hade en:

Samsung Galaxy Mini GT-S5570

Taltid: 9.3 tim, Kamera:Ja, 105g, MP3, GPS mer info

pris 990 kr sedan ett årsabonnemang telia 460kr( med 60 000 sms)

C:a 2 kr/dag

Very Happy Very Happy




Håkan

Antal inlägg : 208
Join date : 10-03-03
Age : 60
Ort : Gimo

Till överst på sidan Gå ner

Jaktåret  2011 med Älgjakt samt grisjakt Empty Sv: Jaktåret 2011 med Älgjakt samt grisjakt

Inlägg  Andreas/Laska fre nov 25, 2011 1:30 am

Det va inte priset jag var orolig för. Mer om jag klarar av den nya tekniken Very Happy Sen gillar jag min skrutt mobil. Den håller för nästan allt...

Andreas
Andreas/Laska
Andreas/Laska

Antal inlägg : 110
Join date : 10-05-18
Ort : Vetlanda

Till överst på sidan Gå ner

Jaktåret  2011 med Älgjakt samt grisjakt Empty Sv: Jaktåret 2011 med Älgjakt samt grisjakt

Inlägg  Håkan fre nov 25, 2011 8:25 pm

Oj vilken dag Wink

Får återkomma till resultatet men :

Det går bra nu!! Cool

Det sköts bra med vilt i första såten, det sköts 16 vilt i hägnet, det sköts gris för hundarna i tredje såten, Very Happy

Och i sista såten, Very Happy Very Happy

Radarparet: Ich och Emir tar upp ko och kalv driver dessa till skytt 500m från oss.

Kalven faller på skyttens skott.

Ich luggar kalven och håller den kvar.Kon gör utfall mot Ich och sparkar enligt skytt efter Ich. Ich blir kvar hos kalv men Emir driver älgkon vidare c:a 300m.Där blir det ståndskall!Kon vägrar lämna kalv!

Bertan och jag tar sikte på skytt,Bertan tar hund och jag gör fångskott på kalven.

Ståndskallet ekar 300m från mig och kon vägrar släppa kalven.Jag går på och kommer in på 130m innan det går loss och trots att jag går rakt emot vind så stöter någon loss kon och "nu" går det fort!!

UR MARK Rolling Eyes Rolling Eyes

Tyvärr!!

Men vilket radarpar de är! Aldrig ett aggressivt utfall mot varann.Och då har de kämpat med varann i Thoresta hägn på 90 hektar och 130 gris.

Annat kan man ju säja om psykfallet från D -kullen "Dozor" Som sökte upp Emir trots 130 grisar att tillgå!!

När Emir satt och sket inför släpp!!!Så kom han och klippte Emir!!

Han tog spåren på Emir istället för vildsvinen Twisted Evil

En hund som väljer bort jakten framför jakten på 130 grisar och hellre gör det han i sin osäkerhet, angriper en annan han hund!!!

jocolor jocolor jocolor geek geek

What ever!!!

Jag skrev ett betydligt allvarligare ord men min uppfostran hindrar mig rust nu flower

Håkan

Antal inlägg : 208
Join date : 10-03-03
Age : 60
Ort : Gimo

Till överst på sidan Gå ner

Jaktåret  2011 med Älgjakt samt grisjakt Empty Sv: Jaktåret 2011 med Älgjakt samt grisjakt

Inlägg  Andreas/Laska lör nov 26, 2011 1:30 am

Ja det är bara grattulera! Very Happy Själv sitter man här och hoppas att Laska är bättre imorn. Han har fått någon sorts snuva... Han går och fnyser. Veterinären hittade inget men ordinerade mot noskvalster. Hoppas det är det och inget allvarligt. Annars får han vila och jag får köra med Wachteln i stället.

Andreas
Andreas/Laska
Andreas/Laska

Antal inlägg : 110
Join date : 10-05-18
Ort : Vetlanda

Till överst på sidan Gå ner

Jaktåret  2011 med Älgjakt samt grisjakt Empty Sv: Jaktåret 2011 med Älgjakt samt grisjakt

Inlägg  Håkan lör nov 26, 2011 9:33 pm

Klart att hundar blir förkylda Andreas,vare sig man vill det eller inte Neutral

Men kanske bäst är att ta prover mot ex noskvalster ändå. Question

Inte för att jag har någon erfarenhet men man läser ju och läser Very Happy.

"Frustande och nysningar kan" ju vara noskvalster.Men det finns ju experter till att ställa diagnos så det är skönt att man bara kan åka och kolla upp sin hund när det är något som inte stämmer.

Hoppas att det inte blir en "LÅÅÅÅÅNG" helg utan att hundarna dina tillfrisknar Wink


Håkan

Antal inlägg : 208
Join date : 10-03-03
Age : 60
Ort : Gimo

Till överst på sidan Gå ner

Jaktåret  2011 med Älgjakt samt grisjakt Empty Sv: Jaktåret 2011 med Älgjakt samt grisjakt

Inlägg  Håkan sön nov 27, 2011 12:17 am

TACKJAKT!!

10/12 Hargs Bruk.

Härmed har vi äran att bjuda dig på jakt och middag med respektive, den 10-11 december 2011.

Samling slakteriet(Glögg och lite snack)

Middag (Lunch)

Kvällsmat(middag) Bruksgården

11/12

Samling slakteriet

Middag(lunch)

Snacka om ett" STORT TACK från Hargs Bruk" och behöver jag säja att vi kommer igen nästa år!!!!

Kanon killar "Janne och Agge"!!!

Håkan

Antal inlägg : 208
Join date : 10-03-03
Age : 60
Ort : Gimo

Till överst på sidan Gå ner

Jaktåret  2011 med Älgjakt samt grisjakt Empty Sv: Jaktåret 2011 med Älgjakt samt grisjakt

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet