Rimdalens Kennels forum
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Älgjakten 2010-2011

2 posters

Gå ner

Älgjakten 2010-2011 Empty Älgjakten 2010-2011

Inlägg  Håkan lör okt 16, 2010 5:20 pm

I måndags så drog ju älgjakten i gång på hemma marken.Vi hade 4 älgar på språng första dagen.Och 5 helt olika älgar dagen efter:) Smile
Jag släppte Ko och Tjur på 50 m den första jaktdagen för hundens jaktliga bästa och ville inte skjuta en älg som en sittande fågel.Sedan hade jag 4-taggare på minst 200kg slaktvikt i andra omtaget på 25m.Att skjuta i detta läge är ju rent själviskt och har inget med den jaktliga glädjen att höra ens egen jakthund som driver älgen:)

Tjuren stod med full bredsida på 25m och dumglodde.Att skjuta en häst i hagen är lika spännande!
Vi Sköt en mindre tjur på c:a 170kg slaktvikt dagen efter.
Emir släpps 3 gånger/dag och springer c.a 6 mil /dag.Och nästa helg blir det jaktprov på gris och kan väl inte få bättre kondition till denna grisjakt Very Happy Very Happy

Mycket bra uppladdning för jaktprovet nästa helg Very Happy

Håkan

Antal inlägg : 208
Join date : 10-03-03
Age : 60
Ort : Gimo

Till överst på sidan Gå ner

Älgjakten 2010-2011 Empty Sv: Älgjakten 2010-2011

Inlägg  Lone Rimdal lör okt 16, 2010 10:02 pm

Låter som en lyckad jakt. Grattis Very Happy Very Happy
Jag blir jätte glad när jag hör om någon som kan avstå ett skott Very Happy

Lycka till nästa helg!!!
Lone Rimdal
Lone Rimdal

Antal inlägg : 95
Join date : 10-03-02
Age : 59
Ort : Adelsö. Sweden

http://www.rimdalens.se

Till överst på sidan Gå ner

Älgjakten 2010-2011 Empty Sv: Älgjakten 2010-2011

Inlägg  Håkan lör okt 16, 2010 10:05 pm

Glömde ju att nämna att det sköts en kviga på c.a 120kg idag för Emir.Det vart ett långt drev och kvigan var ner på flera av skyttarna innan den vinkla och gick ner på nästa skytt Very Happy

De inblandade sa att det var årets bästa jakt och den absolut mest spännande Cool
Tjuren i tisdags vart lite som en bonus och inte lika rolig jakt.


Håkan

Antal inlägg : 208
Join date : 10-03-03
Age : 60
Ort : Gimo

Till överst på sidan Gå ner

Älgjakten 2010-2011 Empty Sv: Älgjakten 2010-2011

Inlägg  Håkan sön okt 17, 2010 4:16 pm

Ja jävlar va med älg vi har på marken Very Happy
Idag tog vi en ny såt på marken.Vi var 2 skyttar och en hundförare. Shocked Skyttarna tog plats på de två generalpassen vi har, 2km bort från där jag skulle gå ut.När jag gått halva såten och kommer fram till ett stort hygge så snurrar Emir runt, runt på hygget.Sen efter en c.a 20 min så bär det iväg in i äldre skog.Jag ropar på radion, att nu nu är det nåt på gång.Då kommer drevskallet igång och Emir driver med grovt skall c:a 800m ner mot de två skyttarna.Jag hör inte skottet men hör hur jaktledaren säjer:Den ligger!

Jag anropar han på jaktradion och mycket riktigt så ligger en kalv på 60kg slakt.Men den andra passkytten hörde älg oxå på sitt pass långt före skottet.

Vi har ju jagat mån,tis och onsdag och nu Lördag och söndag och enda dagen vi inte sköt älg var när jag släppte i måndags(KO och Tjur) och tjuren som jag släppte igen i andra såten på 20m full bredsida. Very Happy

Måste säja att jag är orolig över älgbeståndet i det hänseendet att:

hittar vargen oss så finns det mycket mat Evil or Very Mad
Gudarna förbjude!!


Håkan

Antal inlägg : 208
Join date : 10-03-03
Age : 60
Ort : Gimo

Till överst på sidan Gå ner

Älgjakten 2010-2011 Empty Sv: Älgjakten 2010-2011

Inlägg  Håkan tor dec 23, 2010 9:47 pm

Djävla snö!!! anyone

I år som det skulle bli över all förväntan!Ok 7 älgar fällda för Emirs drevskall är ju i och för sig rekord Very Happy men men?22 älgar totalt för Emirs drev trots bara 5 års ålder Very Happy
Grisarna har ju fått bra med kondition men ingen skjuten på min mark i år Evil or Very Mad
Riktigt bra grisjakter med 1-2 timmars drev med grisar som passerat skyttar men som inte kunnat skjuta pga den djupa snön.
Grisarna ställer till det betydligt mera för passskyttarna!!!

Men med runt 40 grisar skjutna hittills för Emir så får man väl se tiden an.
Största besvikelsen hittills är väl det svenska jaktprovet i år Surprised

Va fan va grisarna då Shocked

God Jul på er allihopa fans av Slovensky Kopov Dog

Håkan

Antal inlägg : 208
Join date : 10-03-03
Age : 60
Ort : Gimo

Till överst på sidan Gå ner

Älgjakten 2010-2011 Empty Sv: Älgjakten 2010-2011

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet