Rimdalens Kennels forum
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Jakten 2009/2010

Gå ner

Jakten 2009/2010 Empty Jakten 2009/2010

Inlägg  Tobias lör mar 13, 2010 5:20 pm

Hej allihop!

Tänkte bara berätta lite hur jakten har gått för mej och Lovec.

Det hela började riktigt bra jag menar vem kan tro att man kan få skjuta gris för sin egna hund på första släppet någonsin.
Snacka om att man var stolt! Sen bara fortsatte det hela. Ett par släpp senare så fick han sin första motgång han hade ståndskall i en vass. Jag stod i kanten på vassen och rätt som det var skrek han till och kom ut ur vassen som en ända stor ler klump sen var han inte så sugen på att ge sig på grisen igen utan husse fick ge sig in. När jag väll fått grisen att gå loss så sticker Lovec efter och grisen en galt på 120kg skjuts av en passkytt. Sen flytter det hela på Lovec gör några riktigt fina drev/ståndskall han håller i ca40-50min och har sökrundor på ca10-15min. Första älgjaktsmorgonen så visar det sig att jag är den ända hundföraren 08:15 släpper jag Lovec vid 08:20 vid 08:35 börjar han att driva något 08:45 smäller ett skott och passkytten meddelar att han skjutit en tjur för Lovec. Efter det här var man hur stolt som helst över sin kopov! Sen fortsätter det med fler fina jakter och det skjuts ett par bom på gris för han. Men imitten på november så är han sig inte lik han har inget bra sök det kommer skall rätt som det är utan att det blir någon riktig jakt. Jag åker iväg till Fredskog och där visar det sig att han inte alls är så intersserad av att jaga grisarna igen men efter lite stöttning så skäller han på dom självständigt igen Anders i fredskog menar på att han fått stryck av grisarna. Sen fortsätter säsongen med att han letar reda på grisarn och jagar dom ett litet tag ca5-10 min sen återvänder han till mej. Han fortsätter även med att ibland skälla utan att det blir nån redig jakt av det.Jag har även kollat i snön efter slag där han har varit och skällt men det finns inget där detta tycker jag är mycket irriterand och pinsamt när man är på jakt hos någon.

Så här gick jakten för mej och Lovec iallafall och jag är mer än nöjd med Lovec`s första säsong. Nu gäller det bara att jobba vidare och försöka få Lovec att jaga igen som han gjorde i början av säsongen.

Tips på hur jag ska få igång Lovec att jaga redigt utan att spring runt och skälla är välkommna från alla.
Det skulle även vara roligt att höra hur jakten med era kopovar har gått för er andra.

Vill även passa på att tacka Lone för att jag fick köpa denna goa hund tack!!!!!!!

MVH/Tobias och Lovec

Tobias
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Jakten 2009/2010 Empty Sv: Jakten 2009/2010

Inlägg  Håkan lör mar 13, 2010 7:35 pm

Tja Tobias

Skitkul att läsa om dig och Lovec!

Att det skall vara så svårt att få flera att berätta hur det går på jakten och övrigt. Neutral

Var försiktig och vårda han nu och han blir väl bara 2 år i juli?!
Jag är rädd för att han behöver bygga upp självförtroendet igen.Han har nog gått på mina som du skrev,och om du låter han smälta detta så kommer han att hitta tillbaka ang söket och intresset för gris.

Men akta dig, så han inte gör det lätt för sig och väljer bort gris och tar det lättare klövviltet som,Älg,Hjort,Rådjur etc etc.
Du måste bygga upp självförtroendet på han nu på gris utan att riskera att han tar det enklare viltet.

Kör på rätt grisar i hägn !!!

Håkan

Antal inlägg : 208
Join date : 10-03-03
Age : 60
Ort : Gimo

Till överst på sidan Gå ner

Jakten 2009/2010 Empty Sv: Jakten 2009/2010

Inlägg  Tobias lör mar 13, 2010 9:00 pm

Hej Håkan och grattis till lodjuret!

Lovec blir 2år i juli. Bara snön försvinner så bär det av ner till Fredskog så får vi se vad som händer men när jag var nere sist så kom han igång rejält i slutet. Jag är bara rädd för att han ska bli för skarp han har varit rätt skarp när jag släppt honom i hägn vilket jag gjort 3gånger.

Tack för all bra läsning du tillför forumet Håkan!

Tobias
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Jakten 2009/2010 Empty Sv: Jakten 2009/2010

Inlägg  Håkan lör mar 13, 2010 9:53 pm

Hej Tobias

Tackar, ja Lodjur är ju en jakt för sig och efter det här så ser man väl aldrig någonsin röken av dom igen.

När det gäller Lovec:s skarphet på gris så kan jag "inte" beklaga det utan bara grattulera dig Smile

Om du förstår vad jag menar Wink Naturligtvis så får du väl skydda han så gott det går med skyddsväst i så fall men vi behöver verkligen hundar med det där lilla extra.Självständiga jakthundar med lite jävlar anamma och som kan på egen hand sätta tryck på grisarna.Mycket bra drevtider oxå 40-50 minuter låter mycket bra!!

Jaktivern och söket är medfött och nu gäller det bara att inte gå för fort fram.Låt han kaxa till sig i Fredskog och undvik de "största".Han har nog fått sig en läxa redan vad jag förstår(lerklumpen) och tur att det inte gick riktigt illa."Mulad" kanske men inga betar.

I hägnet så har du trots allt koll på läget och vilka grisar han möter.Fortsätt med den träningen så ofta du kan.Jag tränar Emir en gång i veckan från Aug till Dec och det blir c:a 20 träningstillfällen på gris parallellt med älgjakten och då är han i form sen.

Försäsongs träningen är extra viktig för en "skarp" hund antar jag då han senare orkar hålla ifrån grisarna i sin iver att jaga.

Lycka till

Håkan

Antal inlägg : 208
Join date : 10-03-03
Age : 60
Ort : Gimo

Till överst på sidan Gå ner

Jakten 2009/2010 Empty Sv: Jakten 2009/2010

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet