Rimdalens Kennels forum
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Nytt om Novina

4 posters

Gå ner

Nytt om Novina Empty Nytt om Novina

Inlägg  Henrik lör okt 08, 2011 8:16 pm

Hej alla med Kopovintresse.
Idag har Novina spårat till sig ett viltspårchampionat.
Efter anlagsklass med högsta poäng förra året och två snabba förstapris trodde jag att hon skulle vara champion direkt i våras.
Men chi fick jag, älgar i spåret de första två spåren i år med andra pris som följd eftersom hon måste kolla lite extra så går tiden fort.
Så kan det vara om man får gå för mycket skarpa eftersök.
Idag lyckades det fast det var en älglega precis vid spårstart.
Är bara älgjaktsveckan över har jag för avsikt att jaga in henne på gris.
Mer info kommer.

Skitjakt till er alla
Henrik
Henrik

Antal inlägg : 70
Join date : 10-03-06
Age : 57
Ort : Degerfors

Till överst på sidan Gå ner

Nytt om Novina Empty Sv: Nytt om Novina

Inlägg  Håkan mån okt 10, 2011 4:27 pm

Grattis Henrik bra jobbat Very Happy Very Happy

Håkan

Antal inlägg : 208
Join date : 10-03-03
Age : 60
Ort : Gimo

Till överst på sidan Gå ner

Nytt om Novina Empty Sv: Nytt om Novina

Inlägg  Henrik ons okt 12, 2011 11:21 pm

Första dagen på älgjakten blev det mest spårning, jag i min enfalt trodde att det nog skulle gå ganska fort med tanke på hur mycket älg det finns på marken.
Kom till en skottplats där vi hittade en liten skinnflik ca. 7cm lång 0,5cm bred innehållande hår från högt skott i puckeln och endast fettlager inget från underliggande muskelvävnad. slutsats inget dödande skott och en lång spårning för att kolla skadestatus på älgen.
Spårade med Novina enligt min GPS 5,5km, vid gränsen tog en annan eftersöksjägare vid och även han friskförklarade älgen.
Igår tisdag inte ett skott avlossat fast vi såg både kor och kalvar.
Idag onsdag föll allt som kom framför bössorna i jaktlaget, två tjurar en kviga och en kalv.
Kvigan sköt min grabb Tobias (hans första älg) en riktig femetta, en kort spårning kvigan låg 15 m in i buskfallet. nu fick vi något att fira tillsammans.
Nu hoppas jag att resten går lätt så att jag snart får tid att jaga in Novina på vildsvin.

Hälsningar från en stolt far till en riktig skarpskytt.
Henrik
Henrik

Antal inlägg : 70
Join date : 10-03-06
Age : 57
Ort : Degerfors

Till överst på sidan Gå ner

Nytt om Novina Empty Sv: Nytt om Novina

Inlägg  Henrik sön okt 23, 2011 8:43 pm

Hej alla
Så var vi igång med gristräningen med Novina.
I morse bar det iväg till Annicas pappas jaktmark, där har de under första älgjaktsveckan sett en del gris.
Efter bara något hundratal meter från bilen tog Novina upp.
Av ljudet att döma var det en större ensam gris som hon fick jobba en stund med innan den gick ur legan men sedan blev det fart.
Hon drev ca 200m innan hon själv bröt och återvände till mig, hon drev ca 2 min innan hon bröt.
Vi gick vidare, det syntes på henne att hon ville in mot det området där hon avslutade första drevet.
I närheten av en av jaktlagets foderplatser blev det upptag igen, nu var det Sugga och kulltingar som fick sig en ordentlig resa. Hon drev mellan sju och tio min innan hon bröt.
GPSen visade 5,3km när hon återkom efter drev nummer två.
En lyckad söndagmorgon med hennes två första drev på icke hägnade grisar, och båda upptagen gjorde hon på egen hand.
Man kan inte vara annat än nöjd Laughing .

Henrik
Henrik

Antal inlägg : 70
Join date : 10-03-06
Age : 57
Ort : Degerfors

Till överst på sidan Gå ner

Nytt om Novina Empty Sv: Nytt om Novina

Inlägg  Andreas/Laska tis okt 25, 2011 2:26 pm

Grattis Henrik. Låter som det är ännu en väldigt duktig kopov på gång. Very Happy

Mvh
Andreas
Andreas/Laska
Andreas/Laska

Antal inlägg : 110
Join date : 10-05-18
Ort : Vetlanda

Till överst på sidan Gå ner

Nytt om Novina Empty Sv: Nytt om Novina

Inlägg  Henrik tis okt 25, 2011 7:49 pm

Tack Andreas.
Jodå, Novina verkar vara på g just nu Very Happy .
Vi får se när nästa släpp blir, kanske första helgen i november.
Min ambition är naturligtvis att skjuta för henne i år men det är inte så bråttom.
Först ska vi ha kul med bra kontakt i jakten det är nummer ett, sedan är det dax att ställa ut passkyttarna och få något skjutet.
Henrik
Henrik

Antal inlägg : 70
Join date : 10-03-06
Age : 57
Ort : Degerfors

Till överst på sidan Gå ner

Nytt om Novina Empty Sv: Nytt om Novina

Inlägg  Daniel Lindgren tor okt 27, 2011 10:05 pm

Håller med Andreas fullt ut! Grattis! Hårt arbete ger resultat och visst mår man bra när resultaten börjar visa sig. Som du sa själv Henrik. Man kan bli religiös cheers . Kör hårt och berätta mer hur det går


MVH Daniel


Daniel Lindgren

Antal inlägg : 30
Join date : 11-07-21
Age : 39
Ort : Täby

Till överst på sidan Gå ner

Nytt om Novina Empty Sv: Nytt om Novina

Inlägg  Henrik fre nov 04, 2011 8:42 pm

I morgon är det vildsvinsjakt på Jägareförbundet Örebro läns utbildningsmark i Skogaholm som ligger ca 3 mil söder om Örebro.
Det är en årligt återkommande jakt där man samjagar ihop med två jaktgrannar.
Det är Griffon Nivernais som det ska jagas med och sedan är det jag med Novina och två till med Hannoveranare som är eftersöksekipage.
Nu har Novina Twisted Evil verkligen chansen att öka på sitt intresse för grisarna.
På de sammanhängande markerna det ska jagas på finns det 100-150 vildsvin för tillfället.
Därutöver finns det 150 dov och en tät älgstam så det blir nog många viltrapporteringar att summera efter dagens slut.
Vid förra årets jakt sköts det 17 vildsvin och då jagades det med Laika, det blir mer intressant för passkyttarna i år när vi ska jaga med drivande hundar.
Kan även meddela att Kopovklubben har ring till mig eftersom jag är en av de ansvariga för just marken i Skogaholm om mark för jaktprov, De har fått 21 och 28 nov som dagar att hålla jaktprov på marken.
Vi får se om det finns någon hågad som vågar sig på en start i ett så viltrikt område som den marken är. Griffon Nivernaisklubben har varit där och skött sig utomordentligt väl med sina hundar.

Mer info kommer både gällande ovanstående jakt och Novinas framfart bland vildsvinen.
Mvh
Henrik
Henrik
Henrik

Antal inlägg : 70
Join date : 10-03-06
Age : 57
Ort : Degerfors

Till överst på sidan Gå ner

Nytt om Novina Empty Sv: Nytt om Novina

Inlägg  Håkan lör nov 05, 2011 9:05 am

Kör hårt Henrik och skitjakt på dig!! Very Happy

För en vecka sedan var det bara en anmäld till jaktprov och då på egen jaktmark i skåne!?

Ska det vara så svårt att ta chansen?? Skit i om det går åt fanders och om du och din hund får ett ev dåligt resultat på provet.

Den risken måste man ta Cool

Tänk om alla skulle tveka lika mycket ang parning som man bevisligen gör inför för ett jaktprov!!

Då hade vi inte haft många Kopovkullar de sista 3 åren Rulez


Håkan

Antal inlägg : 208
Join date : 10-03-03
Age : 60
Ort : Gimo

Till överst på sidan Gå ner

Nytt om Novina Empty Sv: Nytt om Novina

Inlägg  Andreas/Laska lör nov 05, 2011 4:54 pm

Hmm jag är ju sugen på jaktprov med Laska. Ska nog ta och ringa till kopovklubben i veckan och se hur dom har det Very Happy


Andreas
Andreas/Laska
Andreas/Laska

Antal inlägg : 110
Join date : 10-05-18
Ort : Vetlanda

Till överst på sidan Gå ner

Nytt om Novina Empty Sv: Nytt om Novina

Inlägg  Håkan lör nov 05, 2011 7:23 pm

Very Happy Very Happy Twisted Evil Twisted Evil

Håkan

Antal inlägg : 208
Join date : 10-03-03
Age : 60
Ort : Gimo

Till överst på sidan Gå ner

Nytt om Novina Empty Sv: Nytt om Novina

Inlägg  Henrik tor nov 10, 2011 8:45 pm

En liten rapport från vildsvinsjakten i Skogaholm den 5 nov.
Ingen gris blev skjuten men en hel del viltobservationer blev det.
Vi jagade som jag skrev i tidigare meddelande med Griffon Nivernais och ingen skugga behöver falla över dem.
Men hade de haft Kopovens arbetssätt med mer tryck på grisarna tror jag att några grisar blivit skjutna.
Svinen tog skydd i vassarna och ville inte lämna området.
Det var fyra hundar igång samtidigt i delområden inne i såtarna och totalt satt det 36 skyttar runt om och inne i såtarna.
Hundförarna ska ha en eloge för sitt arbete att få ut risarna även om de inte lyckades, endast 18 grisar sågs av passkyttar, det var drev från släpp till uppkoppling och ingen hund jagade ihop med någon annan hund utan drev sitt eget djur.
Den totalt viltobsen för dagen, 18 vildsvin, 30 älgar, 94 dov och en räv.

I söndags åkte jag till Annicas pappas mark och släppte Novina igen, hittade inga vildsvin även om hon gjorde sitt bästa.
Hon söker ut ca 200m från mig i sina sökrundor och får hon slag på vildsvin blir det drev, älg följer hon ca 300m innan hon återvänder till mig.
Något positivt som jag fick reda på var i alla fall att hon inte för dagen var intresserad av rådjur.
Sivert (Annicas pappa) släppte sin Basset och det blev rådjursdrev direkt i samma område vi nyss gått igenom.
På söndag bär det av till Skogaholm igen då ska jag markera ut fler pass för hundjakter och då åker naturligtvis Novina med så hon får känna grislukten i nosen igen.
Henrik
Henrik

Antal inlägg : 70
Join date : 10-03-06
Age : 57
Ort : Degerfors

Till överst på sidan Gå ner

Nytt om Novina Empty Sv: Nytt om Novina

Inlägg  Henrik lör dec 17, 2011 6:22 pm

De senaste jakterna har resulterat i en hel del spårning för Novina.
Senaste helgen spårade vi upp både dov och älg, helgen före två älgkalvar.
Nu börjar hon bli väl het i spåret och kommer vi tillräckligt nära börjar det gnissla i henne.
Får väl ta några extra dagar ledigt i mellandagarna och i januari så jag får släppa henne lite mer frekvent.
Skulle vara Twisted Evil roligt om det blev en gris skjuten för henne detta jaktår.
Om det inte vore för vargarna där jag jagar så hade hon fått många lösa timmar i skogen.
Henrik
Henrik

Antal inlägg : 70
Join date : 10-03-06
Age : 57
Ort : Degerfors

Till överst på sidan Gå ner

Nytt om Novina Empty Sv: Nytt om Novina

Inlägg  Andreas/Laska mån dec 19, 2011 12:08 pm

Ja det ställer till det ordentligt när det är varg i området. Man vill ju låta hunden springa lös så ofta som möjligt men är det varg på marken kan man ju helt enkelt inte det.
Lycka till i mellandagarna.

Andreas
Andreas/Laska
Andreas/Laska

Antal inlägg : 110
Join date : 10-05-18
Ort : Vetlanda

Till överst på sidan Gå ner

Nytt om Novina Empty Sv: Nytt om Novina

Inlägg  Henrik mån dec 26, 2011 8:21 pm

Ingen jakt varken på juldagen eller annandagen.
Fick skicka iväg min astro handenhet eftersom den stänger av sig efter ca 15 minuters drift.
I fredags den 23 fick jag meddelande om att den klar och skickad.
Hoppas nu att posten gör sitt så att jag har den före nyår.
Tänkte släppa Novina på vildsvin och tjuvträna lite i mellandagarna.
Jag jagar i flack terräng och har ännu inte haft Novina ur området men man vet aldrig när det väl blir skjutet för henne hur långt hon hänger i, men det som retar mig endel är att det hela tiden kommer upp larm om annan hund på displayen och att man ibland får tömma hela hundlistan för att sedan lägga in Novina igen.

Gott Nytt År till er alla.
Henrik
Henrik

Antal inlägg : 70
Join date : 10-03-06
Age : 57
Ort : Degerfors

Till överst på sidan Gå ner

Nytt om Novina Empty Sv: Nytt om Novina

Inlägg  Andreas/Laska ons dec 28, 2011 11:24 pm

Vilken otur att garminen strulade. Jag skulle aldrig i livet släppa någon av mina hundar utan gps. Fattar inte hur jag kunnat gjort det tidigare... Hoppas hon hittar några grisar hon kan motionera lite nästa gång ni är ute Very Happy
Jag håller med om att det blivit struligt med garminen när alla har det. Det kan ju va en hund från grannlaget som ligger och stör i mellanåt. Så nu har jag också tröttnat och lydde håkans råd. Det blev pointers dogps. så nu ska det utvärderas och se om det är något att ha. Fast först får man försöka lära sig den nya morderna mobilen. För den lever ju helt klart sitt egna liv och det händer massor av saker när man bara tar i den...

Andreas
Andreas/Laska
Andreas/Laska

Antal inlägg : 110
Join date : 10-05-18
Ort : Vetlanda

Till överst på sidan Gå ner

Nytt om Novina Empty Sv: Nytt om Novina

Inlägg  Henrik tor dec 29, 2011 11:09 pm

Fick tillbaka min Garmin handenhet i tisdags.
I morgon bär det av till skogs ska släppa Novina i ett område som har haft påhälsning av vildsvin senaste veckan.
Vi får se om det ger något.
Rapport kommer.
Henrik
Henrik

Antal inlägg : 70
Join date : 10-03-06
Age : 57
Ort : Degerfors

Till överst på sidan Gå ner

Nytt om Novina Empty Sv: Nytt om Novina

Inlägg  Henrik lör dec 31, 2011 10:52 am

Inga grisar hemma, de var nog bara på genomresa under julhelgen.
Får ta nya tag på måndag, då bär det av till Jagareförbundet Örebro läns mark i Skogaholm.
Den senaste veckans blåsväder har gjort att några torn har blåst ikull.
Dessutom ligger det en hel del trän över vägarna på den marken som behöver städas bort.
Novina får vara lös under tiden som jag röjer väg och reser torn, skulle vara j..ligt kul med ljuv musik i skogen.
Henrik
Henrik

Antal inlägg : 70
Join date : 10-03-06
Age : 57
Ort : Degerfors

Till överst på sidan Gå ner

Nytt om Novina Empty Sv: Nytt om Novina

Inlägg  Andreas/Laska sön jan 01, 2012 2:28 am

Ja det är ju bara passa på att släppa lite under tiden så du får ljuv musik medans du håller på Very Happy
Andreas/Laska
Andreas/Laska

Antal inlägg : 110
Join date : 10-05-18
Ort : Vetlanda

Till överst på sidan Gå ner

Nytt om Novina Empty Sv: Nytt om Novina

Inlägg  Henrik mån jan 16, 2012 3:31 pm

Vid lördagens jakt sköts en smalhind av dov för Novina.
Först ett kort drev på två minuter sedan tyst, nytt upptag på samma plats som första, drev rakt mot en passkytt.
Hon måste ha sprängt flocken eftersom hon hämtade fler, skytten fick på sig tio djur och lyckades få fritt på en smalhind som släpade lite.
Dock fanns inga färska spår av vildsvin i såtarna jag gick.
All mark är vattensjuk för tillfället med mestadels blank-is att gå över, vilket troligtvis kan förklara varför inga grisar fanns i området.
Fyra smalhindar blev dagens skörd.
Gjorde sedan skottplatsundersökning och spårning vid ett pass där de hade skjutit på två djur och bara fått det ena.
Det första stöp direkt i skottet och nummer två gick vidare, sköt rakt framifrån.
Det fällda djuret släpade skytten tvärs över det spåret för det andra påskjutna Evil or Very Mad , hur tänker man egentligen.
Jag hittade med Novinas hjälp snitthår, hår med hårsäckar men inget blod, och förstod direkt att det var en snudd.
Kontrollspår, hur går det när någon har släpat ett dött djur över spåret.
Novina tog spåret och noterade bara vid blodsläpet att det inte var det spåret hon skulle följa, spårade vidare och fann snitthår på granar jag passerade och visste då att vi var på rätt spår.
Friskförklara djuret efter fem hundra meters spårning inget blod i löpan och av spårstämplarna att döma alla ben hela.

Kan bara konstatera att individspårträningen lyckats, Novina har potential att bli min bästa spårhund hittills.

Nu har hon börjat löpa så det blir bara spårning och inget mer släpp detta jaktår.

Henrik
Henrik

Antal inlägg : 70
Join date : 10-03-06
Age : 57
Ort : Degerfors

Till överst på sidan Gå ner

Nytt om Novina Empty Sv: Nytt om Novina

Inlägg  Håkan tis jan 17, 2012 2:29 pm

Grattis Henrik till framgångarna och skönt med en riktigt bra spårhund att kunna lita på när det blir allvar i eftersöken.


Håkan

Antal inlägg : 208
Join date : 10-03-03
Age : 60
Ort : Gimo

Till överst på sidan Gå ner

Nytt om Novina Empty Sv: Nytt om Novina

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet