Rimdalens Kennels forum
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Hundar på styva linan

3 posters

Gå ner

Hundar på styva linan Empty Hundar på styva linan

Inlägg  Britta tor mar 11, 2010 12:56 pm

Vår 9 månaders kopov har alltid varit lite försiktig och eftertänksam. Nu är han på väg in i könsmognad och har börjat visa sig på styva linan gentemot mot vår andra hanhund, en basset, på 2 år. Det har blivit en hel del morr och gruff och ibland går det ganska hett till. Efter lite funderande tog vi kontakt med en jätteduktig tjej som gått diverse hundinstruktörsutbildningar och jobbat nära Barbro Börjesson. Nu har det börja klarna lite i vad som pågår.
Det visade sig att kopoven är ranglåg mot människor men ranhög mot andra hundar och basseten är ranghög mot människor men inte så ranghög mot hundar, vilket skapar en hel del förvirring hos båda hundarna och hos oss människor. Vi har fått lite tips i hur vi ska hantera båda hundarna, dvs bl.a. att korrigera basseten på ett mjukare och ej fysiskt sätt så att kopoven inte tar illa vid sig (vilket han kan göra idag, dvs att han tar på sig skulden för vad den andra hunden gör fel). Kopoven behöver också korrigeras men även här utan fysisk kontakt utan mer mentalt. Det verkar också som om basseten egentligen är det stora problemet när han försöker ta kommandot men inte fullföjer sin intention och då blir kopoven i sin tur förvirrad och vet inte riktigt hur han ska göra, vilket leder till gruff. Kopoven verkar vara den av dem som har det mest "rätta" hundbeteendet egentligen. Vi ska fortsätta att träffa denna tjej för vidare instruktioner och hoppas att det ger oss ett ännu bättre förhållande till våra hundar. Än så länge verkar det lovande! cheers

Britta

Antal inlägg : 8
Join date : 10-03-11

Till överst på sidan Gå ner

Hundar på styva linan Empty Hundar på styva linan

Inlägg  Henrik tor mar 11, 2010 10:44 pm

Intressanta beteenden du skriver om Britta, hur olika hundar kan vara är riktigt intressant.
Bra att du har fått kontakt med någon i din närhet som kan hjälpa er, be henne förklara varför hunden gör som den gör i olika situationer och hur du ska tackla beteendet och varför.
En hård eller mjuk korrigering beror på hundens mentala status i det specifika tillfället.

Lycka till med dressyren Britta

Nu ska jag försöka mig på att förklara lite.
I begreppet rang kan man läsa in olika egenskaper hos hunden samtidigt.
Ranghög/låg mot människor anser jag är mest social kamplust, alltså kämpa med eller mot nogon/något.
Ranghög/låg mot andra hundar anser jag är försvarslust med inslag av främst social kamplust, viljan att försvara sig eller flocken.
Men det är ofta flera egenskaper som påverkar hunden och vid olika tillfällen olika egenskaper.
Med bra kunskap om hundars mentala egenskaper kan vi anpassa oss till rätt nivå när vi behöver korrigera våra hundar. Ingen individ är den andra lik, vi måste således alltid anpassa våra lämpor till individen.

Att göra mentaltest på hunden är ett bra verktyg i dressyren och inte minst i avelshänseende.
Då ställer man ett antal frågor till hunden.
Hur upplever du detta och hur vill du svara på frågor?
De olika egenskaperna man testar är.
Tillgänglighet; hundens intresse av främmande människor.
Jaktlust; lusten att förfölja ett byte och graden av bytesintresse.
Social kamplust; lusten att kämpa med eller mot någon/något.
Temperament; livlighet, anpassningsförmåga, nyfikenhet.
Skärpa; förmåga att bli arg.
Försvarslust; viljan att försvara sig.
Nervkonstitution; grundstressnivå, koncentrationsförmåga, avreaktion.
Hårdhet; förmåga att skapa minnesbilder.
Dådkraft; förmågan att övervinna rädslor.
Skottfasthet, reaktion vid skottlossning.

Mentalkunskap och att göra mentaltester på våra hundar är något som vi jägare bör bli bättre på.
Vi har nytta av det i dressyrhänseende, vilka egenskaper vi ska förstärka respektive dämpa.
Det gör det även lättare att förstå varför hundarna beter sig som de gör i olika situationer.

Det blev allt väldigt mycket text Sleep .

Än en gång, lycka till med dressyren Britta
Henrik
Henrik

Antal inlägg : 70
Join date : 10-03-06
Age : 57
Ort : Degerfors

Till överst på sidan Gå ner

Hundar på styva linan Empty Sv: Hundar på styva linan

Inlägg  Håkan tor mar 11, 2010 11:01 pm

Där Henrik, har vi allt på ett bräde Smile

Och utifrån detta MH -test så kan vi lättare förstå oss på hunden vi skall jobba med vare sig det gäller Jakt,Spårträning,utställning,social träning i jaktlaget,hemmet,ute på promenad i byn.

Att helt enkelt få höra det från en oberoende person som tittar på ditt samspel med hunden i olika situationer och kanske det primära för att lyckas och utvecklas med din hund.

Mycket bra beskrivet!

Håkan

Antal inlägg : 208
Join date : 10-03-03
Age : 60
Ort : Gimo

Till överst på sidan Gå ner

Hundar på styva linan Empty Sv: Hundar på styva linan

Inlägg  Britta tor mar 11, 2010 11:32 pm

Hej Henrik och Håkan och alla andra,
Mentaltest är riktigt bra att göra på sin hund oavsett vad man har tänkt att ha den till. Ett otroligt bra tillfälle att lära sig mer om sin hund. Jag gjorde ett mentaltest på basseten förra året med Barbro Börjesson som testledare och det var väldigt nyttigt. Tänkte vi skulle testa vår kopov också längre fram men han bör bli lite äldre först. Bsseten var 1 år och 5 månader när han testades och Barbro tyckte det var i yngsta laget. Dock var det en stor hjälp för att förstå hans utveckling bättre och lära mig mer om mig själv och hur jag ska bemöta honom. Jag råder alla till att göra ett sånt här test.
Mvh Britta

Britta

Antal inlägg : 8
Join date : 10-03-11

Till överst på sidan Gå ner

Hundar på styva linan Empty Mentaltest

Inlägg  Henrik fre mar 12, 2010 8:42 am

Lämplig ålder för mentaltest är 18-36 månader.
Varför då kan man fråga sig, hunden ska vara mentalt mogen att möta de frågor som ställs och samtidigt inte ha skaffat sig för mycket livserfarenhet.
Dådkraften (mod) är också den egenskapen hos hunden som vaknar vid ungefär ett års ålder.
Jag har som du testat alla mina hundar vid 1,5 års ålder.
En tidigt mogen individ och hos en duktig testledare (Barbro B är den bästa) bör man kunna göra test när hunden är runt ett år.
Henrik
Henrik

Antal inlägg : 70
Join date : 10-03-06
Age : 57
Ort : Degerfors

Till överst på sidan Gå ner

Hundar på styva linan Empty Sv: Hundar på styva linan

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet