Rimdalens Kennels forum
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Aggressiv mot både hundar och människor

3 posters

Gå ner

Aggressiv mot både hundar och människor Empty Aggressiv mot både hundar och människor

Inlägg  Lone Rimdal ons maj 19, 2010 9:37 pm

Hej Henrik.
Jag fått ett mail från en kille med en hund på ca.2½ år, kanske du kan hjälpa honom och mig? Sad
Citera hans mail:

Hej,
Jag har fått problem med min hund. Han har blivit aggressiv mot både hundar och människor.

Det började för ca 3 månader sedan i samband med att både min grannes och min fars hund som han träffar varje dag löpte. Först löpte grannens hund för ca 3 månader sedan och sen började min fars hund löpa strax efter det. Jag vet inte om det har något med saken att göra men det verkar vara ungefär då det började iallafall.

Det yttrar sig så att han när han inte tycker att saker passar honom så blir han helt galen. tex om man stör honom när han sover eller överraskar honom på något sätt eller att han blir klappad när han inte vill. han har inte bitit någon ännu men det är bara en tidsfråga innan han gör det och jag måste få bort problemet innan detta sker.

Det har så vitt jag vet inte hänt något speciellt som skulle frambringa det här förutom löptikarna. Inga traumatiska händelser.

Vad tror du är problemet och vad kan jag göra åt saken?
Lone Rimdal
Lone Rimdal

Antal inlägg : 95
Join date : 10-03-02
Age : 59
Ort : Adelsö. Sweden

http://www.rimdalens.se

Till överst på sidan Gå ner

Aggressiv mot både hundar och människor Empty Hundproblem

Inlägg  Henrik tor maj 20, 2010 8:32 am

Hej.
Eftersom jag inte har sett hunden "in action" så är det inte så lätt att säga vad som är fel.
Jag tror att det kan bottna i vad man kan säga är ett ledarskapsproblem. Hunden tror sig vara ledare.
Jag skulle börja med, att jobba utifrån fyra lätta steg. Det dokumentet finns sedan ett tag under råd&tips, aktiviteter för hunden ute.
I detta läget skulle jag ge hunden ett ansvar, en arbetsuppgift. Träna fyra lätta steg, men avstå från kampövningen.
Var sträng och krävande mot hunden och kärleksfull, absolut inte elak.
Det finns inget motsatsförhållande i att vara krävande och kärleksfull, däremot elak och kärleksfull är motsatsförhållande.
Hunden får aldrig någonsin dra i kopplet och gå före, det är ledaren av flocken som går först.
Han ska somna i din famn utan att få välja att gå därifrån och du ska ge honom ett viktigt ord "sitt".
Träna även extra kontakt genom att sätta hunden framför och riktad mot dig i front.
Ge beröm när hunden tittar på dig, och ev en godisbit i början så att hunden förstår övningen sedan går man snarast in i kravfas. Du ska kräva av din hund att den bara ser på dig och inget annat.
Träna korta pass denna övning är jobbig för hunden.
Träna denna övning ofta och enskilt i början den ska ge trygghet framöver.
Öka på kravet och lägg in störningar eftersom som man ser att hunden klarar övningen.
Så fort hunden låser sig mot andra individer i möten på promenad etc. så gör man övningen och tar på detta vis över kontrollen av situationen, ge hunden arbetskommando att bara sitta och titta på sin förare.
Lär dig att se på hunden när den är på gång och tänker göra fel, det är precis då innan vi ska gå in och bryta.
På sikt kommer hunden att välja föraren istället för problemet.

Jag tycker även att man ska göra ett veterinärbesök så att det inte är något annat fel på hunden som har utlöst det oönskade beteendet.

Lycka till.
Henrik
Henrik

Antal inlägg : 70
Join date : 10-03-06
Age : 57
Ort : Degerfors

Till överst på sidan Gå ner

Aggressiv mot både hundar och människor Empty Sv: Aggressiv mot både hundar och människor

Inlägg  Håkan tor maj 20, 2010 10:20 am

Håller oxå med Henrik ang detta ,att det förmodligen är ett ledarskapsproblem.
Han skulle absolut inte agera som han gör om han var lägst i rang i familjen.

Där måste man vara fullständigt konsekvent och aldrig någonsin "inte orka" vara bestämd när det gäller hundens plats i familjen.
I allt man gör så skall han vara sist och det är jätteviktigt med denna ras oxå.Dom är tuffa och man ska aldrig ta strid mot dom i ett handgemäng och ta tag i halsskinnet och bryta ner dom tycker jag.Jag gör det ibland när man blir som mest förbannad men tycker att då när han varit som mest upphetsad så blir det nästan bara ännu värre.

Min frustration och humör i denna handling gör att hunden reagerar ännu värre dels av rädsla och sedan går hunden in i självförsvar i situationen.

Numera så kommenderar jag bara han i "Ligg" och Stanna" gör mig stor ovanför han.Står kvar ovanför han tills slappnar av och lägger ner huvudet.Sedan så får han ligga kvar där en bra stund tills jag tycker att straffet är tillräckligt.

Sedan så får han lämna platsen och gå och lägga sig på sin filt.

Och vi har haft våra duster ang Älgben,där han morrat när minsta jäntan gått förbi han, där han legat under bordet.Jag har tagit av han benet och då kommer inte ett ljud ifrån han. Tagit med jäntan in under bordet där hon fått tagit av han benet och han har genom det fått reda på sin plats i familjen.

Som unghund så har det varit många kamper om statusen i fam,men det måste redas ut direkt.
Man skall inte vara rädd att lämna sina barn själva med hunden med risk för konflikter där hunden tar över.

Håkan

Antal inlägg : 208
Join date : 10-03-03
Age : 60
Ort : Gimo

Till överst på sidan Gå ner

Aggressiv mot både hundar och människor Empty Sv: Aggressiv mot både hundar och människor

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet