Rimdalens Kennels forum
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Spår träning med Laska

4 posters

Gå ner

Spår träning med Laska Empty Spår träning med Laska

Inlägg  Andreas/Laska lör jun 19, 2010 3:31 pm

Idag blev det lite spår träning med Laska igen. Han har varit jätteduktig innan men han tycker det är så kul så han drar som en idiot. Så jag tränar på att han ska lugna ner sig så han inte rusar förbi vinklar o får vända tillbaka igen. Sen är han väldigt intresserad av friskt djur som korsat spåret. Men idag la jag 2 lite kortare Typ 150meter långa spår som bara fick ligga i ca 3.5-4 timmar och det gick jättebra. Inga som helst problem med vare sig att spåra eller att dra. Så det va jätte roligt. Ska bli så roligt med kennelträffen så man kan få lite tips ang spår med Laska.

Andreas
Andreas/Laska
Andreas/Laska

Antal inlägg : 110
Join date : 10-05-18
Ort : Vetlanda

Till överst på sidan Gå ner

Spår träning med Laska Empty Sv: Spår träning med Laska

Inlägg  Håkan sön jun 20, 2010 11:48 pm

Det här har du säkert hört om förut men det kan säjas igen:Information ang spårträning på MH-test i Skutskär.

Det är inte så dumt att belöna med Mamma Scans eller liknande i blodspåret.Tipset var att dela en köttbulle på 4:de delar och lägga i spåret och sedan en sådan bit mitt i vinkeln.Genom det så får du ner tempot på hunden som för allt i världen inte vill missa dessa godbitar.Framförallt så gör det gott denna bit i vinkeln då hunden får stanna upp och genom detta få tid att känna var godbit:s spåret tar ivägen därefter. Smile

Polisen använder tydligen denna metod och där får jag erkänna mina brister i informationen, trots att min brorsa varit hundförare och är sedan chef och ligger bakom deras träning i Uppsala :oops:Där ser man,skärpning!!Jag skall kolla upp saken det lovar jag! sunny

Håkan

Antal inlägg : 208
Join date : 10-03-03
Age : 60
Ort : Gimo

Till överst på sidan Gå ner

Spår träning med Laska Empty Sv: Spår träning med Laska

Inlägg  Andreas/Laska mån jun 21, 2010 12:05 am

Ja det kan man ju pröva med. Jag har bara försökt ge honom godis när han gått rätt vid vinklar och uppehåll men han är inte det minsta intresserad av godis då. Men mamma scans i spåret har jag inte testat anyone Very Happy Får nog bli ett kort spår i vecka och pröva det. Tack för tipset

Andreas
Andreas/Laska
Andreas/Laska

Antal inlägg : 110
Join date : 10-05-18
Ort : Vetlanda

Till överst på sidan Gå ner

Spår träning med Laska Empty Spårträning

Inlägg  Henrik mån jun 21, 2010 6:22 pm

Det Håkan beskriver är ett bra tips vid spårinlärning.
Godis undertiden hunden arbetar är för det mesta distraherande för hunden.
Laska vill inget annat än att lösa uppgiften och så kräver du att han ska bryta arbetet för att äta.
Förbered spåret med små godsaker som han själv får leta upp så blir belöningen självförstärkande istället.
Använd metoden bara några gånger som vid motivationsspår.
Ska du använda hunden till eftersök är det inte bra om hunden äter upp bevismaterialet.
Om du vet var du har lagt ut belöningar kan du framöver lägga ihop doftmarkeringsträningen och spåret, när hunden känner lukten av belöningen ge sitt kommando, plocka upp det han luktar på och bekräfta hunden att han gjort rätt och ge det till honom som belöning.
Använd med fördel viltkött när du kommit så långt.

Lycka till med träningen.
Henrik
Henrik

Antal inlägg : 70
Join date : 10-03-06
Age : 57
Ort : Degerfors

Till överst på sidan Gå ner

Spår träning med Laska Empty Sv: Spår träning med Laska

Inlägg  Andreas/Laska mån jun 21, 2010 10:08 pm

Ska preparera ett spår med lite köttbullsbitar och se om det blir någon skillnad. Tack för tipsen.

Andreas
Andreas/Laska
Andreas/Laska

Antal inlägg : 110
Join date : 10-05-18
Ort : Vetlanda

Till överst på sidan Gå ner

Spår träning med Laska Empty Sv: Spår träning med Laska

Inlägg  Andreas/Laska fre jun 25, 2010 4:51 pm

Idag har jag gått två korta lätta spår med Laska. Det spelar ingem roll att det ligger köttbullar i spåret han går bara förbi dom utan att äta dom. Tror han åt en bit i ena spåret av kanske 15 bitar... Han går upp med näsan i vind hela tiden och stirrar upp sig. Sen tycker jag att han spårade sämre idag än förra gången. Vet inte om jag ska pröva att cykla ett par mil med honom innan nästa spår men nu e det för varmt för det... Kanske ska vänta ett tag innan nästa spår så han inte tröttnar???

Andreas
Andreas/Laska
Andreas/Laska

Antal inlägg : 110
Join date : 10-05-18
Ort : Vetlanda

Till överst på sidan Gå ner

Spår träning med Laska Empty Sv: Spår träning med Laska

Inlägg  Håkan lör jun 26, 2010 1:56 am

Hej Andreas/Laska

Jag förstår din frustration Smile
Men jag lovar dig Smile att cykla ett par mil kommer inte att hjälpa.Hundarna behöver jobba med huvudet för att bli riktigt trötta. Har provat det själv och har cyklat 1.6 km inför ett spårprov och han drog likväl som om det vore jakt.Provade trots allt det alternativet trots bättre vetande Shocked

Mitt problem var ju att Emir höll ett för högt tempo inte att han gick på vind som du beskriver.Så detta hoppas jag någon erfaren hjälper dig med.

Sist (förra veckan) så spårade jag en påskjuten gris 2.3km i bedrövlig terräng ung granskog
(ni som har varit med om det vet vad jag menar!!)I dags ljus så kan man ju släppa spålinan på 5 m och ta bättre vägar en hunden men i natten så bär det ju av genom tät granris med rivna händer och ansikte som följd.Grisen var skjuten högt i taggutskottet och vi hade blod högt upp på grenar och kvistar

Han spårade klockrent trots mina tvivel ibland!
Man tror det först när man får det bekräftat med blod trots allt.Lita på hunden är nog det allra bästa i alla situationer Smile

Men som sagt : att hunden går på vind har jag ingen erfarenhet av när det gäller kopovs?

Hoppas att någon annan kan hjälpa dig.

Håkan

Antal inlägg : 208
Join date : 10-03-03
Age : 60
Ort : Gimo

Till överst på sidan Gå ner

Spår träning med Laska Empty Sv: Spår träning med Laska

Inlägg  Leif K lör jun 26, 2010 1:12 pm

Hej Andreas/Laska

Jag håller med Håkan att cykla inte är en lösning i sig, däremot kan det vara bra att ibland vid träning trötta ut hunden innan fast då helst mentalt och bara som test för att se effekten, ibland kan ju hunden ha jobbat i flera timmar innan det blir eftersök, bra träning i att läsa din hunden. Vid framtida skarpa eftersök så ska ju hunden vara både fysiskt och mentalt på topp. Diviak använder jag bara för spårning och det är en stor fördel att kunna använda en utvilad och taggad hund vid eftersöket.

När det gäller tempot så är det ett par saker jag tycker man kan prova.
- Lydnad gör ett uppehåll med spår och träna in kommandot sakta, både i koppel, lina och lös när det är befäst för över det till spårningen. Hunden ska ju förstå att spårning gör man tillsammans med sin förare och då bör man vara restriktiv med släppa hunden vid ett skarpt eftersök i början.
- Gör korta men svåra spår dvs lite blod, gamla spår gärna 24 - 48 tim, beroende på vad hunden klarar, man behöver inte hålla på med vinklar och sånt detta är bara för att svårigheten ska sänka tempot. Men det är viktigt att hunden inte får misslyckas, denna övning är bra för att träna hunden att följa ett specifikt spår.

Även uppehåll i spårningen, där hunden får sitta och vänta i spåret medan du går tittar lite runt i spårets riktning kan vara bra för tempot, om hunden är lite övertaggad vänta tills han kopplar av innan ni fortsätter. Stoppträningen där du stannar hunden för att välja en bättre väg genom buskage mm kan utnyttjas för att dra ner tempot, om tempot är högt gör det ofta, var noga med att hunden har kopplat av innan ni fortsätter.
Det är viktigt att hunden verkligen har förstått det här med spår innan man kör med för avancerade övningar.

Naturligtvis kan man bromsa hunden under spårningen men många hundar blir störda av det och tappar koncentrationen jag tycker man ska försöka att undvika det, men man bör ju testa det någon gång på ett lätt spår för att se hur din hund reagerar.

När det gäller belöningar typ godis köttbullar mm i spåret tycker jag det är totalt fel för en hund som förstått att följa ett spår, grundidén är ju att hunden ska följa ett av dig utpekat spår och göra det och endast det oavsett vilka ev störningar som dyker upp, ska man lägga köttbullar i spåret ska det vara för se att hunden inte bryr sig i den störning. Däremot rikligt med beröm när hunden gör rätt, belöning och massor av beröm vid spårslutet.

Alla hundar har olika arbetssätt att gå högt med nosen är i sig inget fel om inte hunden söker efter annat vilt, jag har på Diviak haft lite störningar av att han fått vind av vilt i närheten och blivit lite uppjagad och tappat focus på spåret, det jag gjorde i det läget vara att sätta mig och vänta tills han varvade ner vi och fortsatte först när han var helt lugn i början tog det en dryg halvtimme men den tiden minskade för varje gång och är det i stort sett borta nu.

Mvh / Leif

Leif K

Antal inlägg : 5
Join date : 10-05-14

Till överst på sidan Gå ner

Spår träning med Laska Empty Sv: Spår träning med Laska

Inlägg  Andreas/Laska lör jun 26, 2010 1:25 pm

Kanske va dumt formulerat med att han går upp i vind. Det e som han känner av omgivningen om det finns nått annat roligt att springa o jaga. Sen återgår han till spåret en bit igen. Blir inte riktigt klok på honom med spåren. Han har fått spåra upp flera grisar som jag skjutit på åteln. Även om dom bara gått fem meter så har han fått spåra dom. Och då fungerar det kanon. Har alltså bara låtit honom spåra mindre grisar som jag skjutit så jag vet var skottet tagit. Han har hittat dom grisar som jag spårat utan konstigheter även om jag skulle vilja att han tog det lite lugnare... Har en wachtel som jag spårat en del med oxå. Han lärde sig väldigt fort vad som var äkta spårning och vad som var lagda spår. Man kan inte gå mer än typ ett spår varannan månad med honom. För han tröttnar direkt och tycker inte det är roligt. Däremot har han spårat tre grisar på två dagar och då är han lika motiverad varje gång Very Happy Knaske blivit för bortskämd med att wachteln alltid varit så duktig så jag gör någon riktig dunder tabbe med Laska. Har i alla fall bokat in mig på en eftersökskurs hos PK Eftersök mellan Norrköping och Katrineholm. Den är mest för förare men även för hunden så då ska vi se om han kan hjälpa mig lite. Har någon hört nått om denna kursen?

Andreas
Andreas/Laska
Andreas/Laska

Antal inlägg : 110
Join date : 10-05-18
Ort : Vetlanda

Till överst på sidan Gå ner

Spår träning med Laska Empty Sv: Spår träning med Laska

Inlägg  Andreas/Laska lör jun 26, 2010 1:55 pm

Hej Leif. Har tränat som bara den med Laska så att han inte drar när jag cyklar eller går och har då komandot lugn om han stressar upp sig för någon katt eller nått så han börjar dra. Har försökt föra över detta till när han går spår. Han har ju börjat spåra saktare men samtidigt sämre. Det är som att han inte förstår vad jag vill eller vad han gör för fel när han spårar. När jag suttit på en stubbe mitt i spåret och väntat på att han ska lugna ner sig så tar det en stund innan han är lugn. Men så fort det gått några meter i spåret igen så har han jagat upp sig... Och när jag stannar upp honom för att lugna ner sig igen så verkar det precis som att detta är ju inte så kul. Det är ju roligare att försöka känna in om det är nått annat man kan jaga istället. Har även försökt med ett par andra som gått spåren med honom. Men det är samma sak. Får väl ha Laska till jakt och wachteln till spår annars...

Andreas
Andreas/Laska
Andreas/Laska

Antal inlägg : 110
Join date : 10-05-18
Ort : Vetlanda

Till överst på sidan Gå ner

Spår träning med Laska Empty Spårträning med Laska

Inlägg  Henrik lör jun 26, 2010 2:52 pm

Hej Andreas.
I ditt fall skulle jag bryta spårträningen ca en månad.
Under tiden tränar du följ mig övningen i fyra lätta steg med Laska, beskrivning finns på Rimdalens hemsida under Råd&Tips/aktiviteter för hunden/ute. Du ska kunna gå med din hund i slakt koppel flera km utan givet eller tjatande kommando.
När du berömmer hunden sittande eller gående bredvid dig ska du trycka hunden lätt emot ditt ben och bara stryka den från huvudet och ned över bogen, söker Laska ögonkontakt bekräfta ögonkontakten och beröm hjärtligt bra/duktig eller liknande. Du ska kunna se på din hund så nöjd du är med honom.
Man får samma effekt i spåret som vid promenader hunden får aldrig någonsin dra i kopplet/linan.
Börja sedan om med spårträningen och lägg korta spår i medvind, använd inte blod till en början utan bara släp. Efterhand lägger du till blod i spåren igen.
Du måste vara snabb i att berömma Laska direkt i samma sekund han markerar klöven, men berömmet får varken vara för översvallande eller för vagt, det ska vara för dagen lagom.
Om nu Laska framöver skulle vända för att se på dig när linan sträcks när han spårar berömmer du lugnande din hund, och berömmer igen så snart du ser att han spårar igen.
Tänk på att om din hund visar ointresse för spåret måste du vara övertygande intresserad för att din hund ska få ökat intresse.

Kvalitet är bättre än kvantitet.
Lycka till med fortsatt träning
Henrik
Henrik

Antal inlägg : 70
Join date : 10-03-06
Age : 57
Ort : Degerfors

Till överst på sidan Gå ner

Spår träning med Laska Empty Sv: Spår träning med Laska

Inlägg  Leif K lör jun 26, 2010 3:27 pm

Tempot kan vara svårt och styra, jag tidigare haft labbar som spårhundar och dom är ju generellt snabba i spåret, så jag har lagt upp min spårträning från start så att först testade jag 1 el 2 korta rikligt blodade spår för att se att hunden verkligen spårade.
Sedan ganska raka lätta spår där all träning gick ut på att hunden tog spåret i långsamt tempo (vid skarpt eftersök blir då tempot automatiskt lite högre dvs lagom promenadtakt) först när det var väl befäst började jag med vinklar o annat.

Det är ju relativt lätt att styra hundarna från början då oftast blodspår är nytt och jättekul. För Laskas del gäller det först att få honom att tycka att det du vill dvs spåret är det roligaste som finns, sedan kan man jobba med tempot, om man gör en paus för att han ska tagga ner får han för den delen inte tappa focus på spåret.

En sak du kan pröva är att gå med båda hundarna. Jag går oftast med två hundar en spårar och en i axelkoppel för släpp, när jag tränade in Diviak så använde jag även kompisens gråhund (som drog enormt när hon spårade) på långa spår växlade jag hundar, och efter ett tiotal spår så gick hon helt ok.
Nu har jag börjat och träna Lesny att gå med som släpphund, en optimal följsamhetsträning i risig terräng

Jag tror det var Bula eller något annat eftersöksproffs som sa att för att underhålla ett ekipages kunskaper ska man träna en gång i veckan för att utveckla kunskapen får man träna 2 - 3 gånger i veckan, då gäller det att ha lite fantasi om man göra spårträningen spännande för hundarna

Leif

Leif K

Antal inlägg : 5
Join date : 10-05-14

Till överst på sidan Gå ner

Spår träning med Laska Empty Sv: Spår träning med Laska

Inlägg  Andreas/Laska lör jun 26, 2010 3:38 pm

Ja det är nog inget annat än att börja om från början. Han är duktig på att gå fot efter komando men när man bara låter han gå i kopplet så vill han gärna lukta på allt. Förutom när vi varit ute och cyklat för då har han taggat ner lite och blivit av med överskotts energien. Jag tyckte min wachtel hade mycket energi men det är ju ingenting emot Laska. Men efter en cykeltur (behöver inte vara lång) så går det bra när jag går med honom utan komando. Men flera kilometer utan att behöva säga nått har väl aldrig hänt. Men det är väl bara att träna vidare. Cykla en kort sväng först och sen gå en promenad o träna. Tack för hjälpen.

Andreas
Andreas/Laska
Andreas/Laska

Antal inlägg : 110
Join date : 10-05-18
Ort : Vetlanda

Till överst på sidan Gå ner

Spår träning med Laska Empty Sv: Spår träning med Laska

Inlägg  Andreas/Laska lör jun 26, 2010 3:54 pm

I början när Laska gick spår gick allt bra och han gick spåren jättebra förutom ett alldeles för högt tempo. Och spåren tyckte han va super kul. Och klöven är det roligaste när han hittar den . Han bollar runt med den och tycker det är hur kul som helst med den. Det var ju inte förens jag började försöka få ner tempot som alla andra problem började. Det är ingen ide att jag går med båda mina hundar samtidigt då dom gärna hetsar varandra. Men har andra med hundar som spårar bra i lugnt tempo som jag kan ta hjälp av längre fram. Men nu får jag träna lite lydnad under promenader till att börja med. Och se om han får tillbaka den rätta gnistan igen. Tack för hjälpen

Andreas
Andreas/Laska
Andreas/Laska

Antal inlägg : 110
Join date : 10-05-18
Ort : Vetlanda

Till överst på sidan Gå ner

Spår träning med Laska Empty Sv: Spår träning med Laska

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet