Rimdalens Kennels forum
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Jaktprov på vildsvin

4 posters

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Gå ner

Jaktprov på vildsvin Empty Jaktprov på vildsvin

Inlägg  Lone Rimdal ons sep 15, 2010 7:08 pm

Jag fick ett samtal från en av mina valpköpare som hade varit på Bosjö Kloster där han hade hälsat på i SSKK´s monter.
Han fick förfrågan om så klart vart han hade köpt hund och om den var meritert. Till detta svarade han att hon var från Rimdalens och att hon skall meriteras under denna jaktsäsong, vidare blev han tillfrågat om han var medlem i SSKK?
Han berättade att han INTE var medlem i SSKK !!
Nu blev representanten för SSKK väldig ivrig och berättade för min valpköpar att han absolut inte kunna gå något som helst jaktprov om inte han var medlem i SSKK och att SSKK minsann hade sina egna domare och bara de var tillåtit att döma Slovenský kopov.
Min valpköper blev ganska upprört över påståendet om prov och medlemskap, han har redan bokad domare till provet!

Till ni som önskar gå prov med era hundar under hösten: Man SKALL INTE vara medlem i SSKK för att gå prov i TJT-SW .

SKK håller på att ta fram ett prov för drivande vildsvinshundar och vad jag har förstått om man enbart har Kopov skall man vara medlem i SSKK.
§ 10 Rätt att delta
Provet är öppet för de raser som ingår i
FCIs grupp 6 (eller i Specialklubben för
Drivande Vildsvinshundar, SDVK). Fram till
att en Specialklubb för Drivande vildsvinshundar har
bildats gäller att provet är öppet för samtliga förekommande
raser, oavsett arrangör.
För att få starta hunden på ett vildsvinsprov
ska hunden ha uppnått en ålder av arton
månader.
Hund kan endast anmälas till en start per
kalenderdag.
Krav på medlemskap
Hundägare ska vara medlem inom SKKorganisationen
eller i motsvarande utländsk
organisation.
För svensk ägare av slovenský kopov ska
denne vara medlem i SSKK. Vid platsbrist
vid ett ordinarie prov arrangerat av en
ras- eller specialklubb har klubbens egna
medlemmar företräde.
Hundförare ska vara medlem i någon del
av SKK-organisationen eller i motsvarande
utländsk organisation.


Har man en annan drivande vildsvinshund också, har jag svårt att föreställe mig att man måste vara medlem i två rasklubber, men vet ej med säkerhet!!

När detta prov kommer att bli godkänd vet vi inte heller, men så länge det inte är godkänd kommer du inte heller att få det stambokfört, det gör du däremot med TJT- SWK!!!

Vidare om du vill ha din hund avelsgodkänd räcker det med TJTK/SWK

Kopovklubbens egna rekommendationer:
Status vildsvinsprov innebär: Godkänt svenskt vildsvinsprov (TJTK/SWK/SSKK), och för utländska vildsvinsmeriter gäller de minimikrav som krävs för att få ingå respektive lands officiella avelsbas.

NEJ DU MÅSTE INTE VARA MEDLEM I SSKK FÖR ATT GÅ JAKTPROV FÖR TJT- SWK.

Med vänliga hälsningar Lone


Lone Rimdal
Lone Rimdal

Antal inlägg : 95
Join date : 10-03-02
Age : 59
Ort : Adelsö. Sweden

http://www.rimdalens.se

Till överst på sidan Gå ner

Jaktprov på vildsvin Empty Sv: Jaktprov på vildsvin

Inlägg  daniel lör sep 18, 2010 1:30 pm

Hmm nästan lite man ska anmäla till skk om det är tillåtet av klubbrepresentanter att göra på det visset.
Har för mig dom domare som gått denna utbildning för det provet som kommer ska kunna och ska dömma dom hundar som vill göra provet oavset ras så är inte att derras domare enbart ska dömma kopov då är det nog dags att byta ut dom domare som finns.
sen om du är medlem i kopovklubben eller tyskterrier klubben eller annan klubb som har vildsvinshundar så kan man göra igenom det.
Eftersom vildsvinsproven även är till för blandraser kan man undra om dom ska va med i kopovklubben för att göra provet då eller.
Så då kan man lika gärna vara med i drivande vildsvinshund klubben som kommer.
Men man kan ju även vara med i sin rasklubb om man vill med.
Mvh daniel och sigge
daniel
daniel

Antal inlägg : 67
Join date : 10-03-04
Age : 53
Ort : sorunda

Till överst på sidan Gå ner

Jaktprov på vildsvin Empty Jaktprov

Inlägg  CB mån sep 20, 2010 12:22 pm

Finns svar här:

CB
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Jaktprov på vildsvin Empty https://www.facebook.com/topic.php?topic=210&post=783&uid=143014399057885#post783

Inlägg  CB mån sep 20, 2010 12:23 pm

Länken försvann:

CB
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Jaktprov på vildsvin Empty Sv: Jaktprov på vildsvin

Inlägg  Håkan tis sep 21, 2010 1:06 am

Så här ser tydligen de nya reglerna ut enligt Calle


"§ 10. Rätt att delta.
Provet är öppet för de raser som ingår i FCIs grupp 6 (eller i Svenska Specialklubben för Drivande Vildsvinshundar (SSDV).
För att få starta hunden på ett vildsvinsprov ska hunden ha uppnått en ålder av arton månader.

Hund kan endast anmälas till en start per kalenderdag.

Krav på medlemskap
• Hundägare ska vara medlem inom SKK-organisationen eller i motsvarande utländsk organisation.
Vid platsbrist vid ett ordinarie prov arrangerat av en ras- eller specialklubb har klubbens egna medlemmar företräde.
• Hundförare ska vara medlem i någon del av SKK-organisationen eller i motsvarande
utländsk klubb.

Detta är vad som krävs från och med 2010-10-01 och inget annat. De reviderade bestämmelserna kommer att läggas ut på SKKs hemsida snart.

Vildsvinsprovet är förnärvarande ett två domarsystem. Med en domare från den rasklubb/ras som som provet gäller samt en domare från en annan rasklubb/ras ingående i FCIs grupp 6 drivande vildsvinshundar."




Vad jag kan se så har man alltså tagit bort det från början, obligatoriska medlemsskapet i SSKK för att få delta med sin Kopov på jaktprovet??

Ok, i så fall kanske man kan fundera på att starta Emir på det Svenska jaktprovet trots allt.

Bra utformat domarsystem oxå tycker jag men det kunde även finnas med andra observatörer som går med i såten likt det man gör i Slovakien och Tjeckien.Så mycket information som bara är möjligt ang hundens jobb under provet är till hundens och hundförarens bästa enligt mig.För att få en så rättvis bedömning av hunden så att inga tvivel behöver uppstå.Och att man som hundförare kan känna sig nöjd med att hunden fått sin riktiga chans när man åker hem.

En hund med ett stort sök kan försvåra betydligt för domarna.


Håkan

Antal inlägg : 208
Join date : 10-03-03
Age : 60
Ort : Gimo

Till överst på sidan Gå ner

Jaktprov på vildsvin Empty Observatör

Inlägg  CB tis sep 21, 2010 1:40 am

§ 19. Bedömning
Jaktprov på vildsvin med hundar ur FCIs Grupp 6 är ett jaktprov som arrangeras vid en jakt som sker på frilevande vildsvin. Bedömningsunderlag kan endast ske på oskadade vildsvin. Vid jakten kan domarna till stöd för sin prissättning använda observatörer i form av passkyttar. Dessa ska då vara utrustade med kommunikationsradio, papper och penna. Två domare ska, inom aktuell såt, följa det ekipage som ska bedömas. Domarna kan dock endast fastställa hundens pris genom domarnas egna iakttagelser.


så här har man skrivt det.

CB

CB
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Jaktprov på vildsvin Empty Sv: Jaktprov på vildsvin

Inlägg  daniel tor sep 23, 2010 9:56 am

Bra där det blivit tillrättat med information hur det ligger till Smile
Mvh daniel och sigge
daniel
daniel

Antal inlägg : 67
Join date : 10-03-04
Age : 53
Ort : sorunda

Till överst på sidan Gå ner

Jaktprov på vildsvin Empty Sv: Jaktprov på vildsvin

Inlägg  Håkan tor sep 23, 2010 9:38 pm

Nja kan väl aldrig få för många observatörer på ett jaktprov tycker i alla fall jag.

Men jag förstår att det kanske inte är det lättaste att lösa.Men står fast vid att alla ska vara nöjda med bedömningen när man åker ifrån ett jaktprov.
Domarna ska vara belåtna med sin bedömning och att de verkligen har sett det de verkligen vill se och därmed kunnat ge ett rättvist betyg åt provhunden.

Och hundföraren känner på så sätt att hundens jobb för dagen är betygsatt på bästa möjliga vis.

Jag förstår att man inte kan jämnföra ett Internationellt jaktprov med ett jaktprov i Sverige.

Där man har en domare för varje startande hund, och som i Tjeckien(Igen Smile) 12 startande hundar med 12 domare.Och man startar 6 hundar i taget och det andra 6 domarna (som inte dömer hund) går med som observatörer.Samt!! Bröderna Pilar från Slovakien, som även går med båda dessa dagar enbart som observatörer!!!

Men önska sig kan man ju alltid.

Sen så måste jag säja att hägntestet SKA in i jaktprovet och då ev. under två dagars test.
Dådkraft på nära håll!!!

Det slitage som det utländska jaktprovet medför för testhunden under först en dags jakt och sedan lydnadsprov och dag två:s: hägntest med efterföljande viltspår.Det sliter, jag lovar!!!
Mentalt framför allt med dådkraft konta den koncentration som krävs vid ett avslutande viltspår.

Jakthunden tappar vikt det kan jag försäkra,dels genom omställningen med jakt i annat land med "väldigt kuperad terräng" samt resan dit på ev. c:a 500 mil/tur och retur.

När man jämnför så ter det Svenska jaktprovet sig ganska enkelt.

Och där största problemet med en vidsökt hund är just svårigheten att kunna observera hundens jobb under dagen!!!!
Det får inte förekomma i Sverige, när Slovakien och Tjeckien löser problemet!!

Alla jaktprov ska vara konstruerade för att på bästa möjliga sätt kunna belysa hundens jaktliga egenskaper!!!

Allt annat är oväsentligt och det är ju för att få fram bra avelsdjur som vi gör dessa prov.Och då är det domarnas största uppgift att lösa detta.Allt annat är en ren skandal.

Pratade idag med SKK:s jakthundskommitte ang SSDV:s jaktprov.

Om allt verkligen var klart för jaktprov i Sverige och vad som gäller.Det är väl några formaliteter kvar svarade han, men det är klart att anmäla sig till jaktprov efter 2010 1001.

Man bör vara medlem i någon av rasklubbarna som är anslutna till SSDV.

Man anmäler sig till jaktprovsansvarig i respektive rasklubb.Nu har ju jaktprovsansvarig i SSKK samt V.Ordf hoppat av och vill inte hålla i det längre!!!???

Så min fråga till SSKK är:

Calle ska du hålla i det som blivande jaktprovsdomare eller är det Ordf Jim Lundqvist som tar emot anmälan från de som vill göra Särskilt Jaktprov???

Detta måste ni lösa fortast möjligt!



Håkan

Antal inlägg : 208
Join date : 10-03-03
Age : 60
Ort : Gimo

Till överst på sidan Gå ner

Jaktprov på vildsvin Empty Sv: Jaktprov på vildsvin

Inlägg  daniel fre sep 24, 2010 1:01 am

Är det där som blir lite problem med vidsökt hund allias jaktmarkens storlek.
Dom flesta markerna i sverige som har gris är igentligen lite för små för vidsökta hundar är ju inte lika stora marker i söder som i norr och i norr finns ju inga grisar.
Ska man då ha typ 6-7hundar som ska göra prov så krävs det lite mark som sagt.
Så kanske därför dom dragit ner det lite i vidsöket i sverige Smile var bara en fundering jag hade Smile
daniel
daniel

Antal inlägg : 67
Join date : 10-03-04
Age : 53
Ort : sorunda

Till överst på sidan Gå ner

Jaktprov på vildsvin Empty Sv: Jaktprov på vildsvin

Inlägg  Lone Rimdal fre sep 24, 2010 9:55 am

Man bör vara medlem i någon av rasklubbarna som är anslutna till SSDV.

Bör eller skall???

Varför har VO hoppat av??
Lone Rimdal
Lone Rimdal

Antal inlägg : 95
Join date : 10-03-02
Age : 59
Ort : Adelsö. Sweden

http://www.rimdalens.se

Till överst på sidan Gå ner

Jaktprov på vildsvin Empty Sv: Jaktprov på vildsvin

Inlägg  CB sön sep 26, 2010 6:59 pm

Beträffande Jaktprovsansvarig hos SSKK så är Per Dahlgren ansvarig. Några ordinarie prov finns planerade men ej spikade datum. Sen kan man ju själv ordna ett prov ett sk. Särskilt prov. Det är alltid SKKs Jhk som tillsätter domare till proven.

Vad du refererar till de utlänska proven är ett sk. Elitprov. Det har vi inte ännu. Men det är klart att det är dit vi strävar. Att som för stövarna ha ett elitprov som utförs under två dagar.

Vid årskiftet så kommer det en reviderad meriteringsordning. Den är dock inte beslutad av SKK ännu så där får du ge dig till tåls. Men diplomtest i hägn kommer att ingå.

Sen tycker jag att det är tråkigt att din ton mot mig är som den är. Jag försöker ju bara informera Er vad som händer.

CB

CB
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Jaktprov på vildsvin Empty Sv: Jaktprov på vildsvin

Inlägg  daniel sön sep 26, 2010 7:16 pm

Är bra det kommer info calle är bra det blir upplyst hur det ligger till Smile
Sen toner aha tror det är mer rakt på sak Smile han vill ha svar typ vart och vem man ska anmäla till Smile
Visst kan jag oxå ha toner när jag skriver men gör det oftast med ett stort leende på läpparna Very Happy
Mvh daniel och sigge
daniel
daniel

Antal inlägg : 67
Join date : 10-03-04
Age : 53
Ort : sorunda

Till överst på sidan Gå ner

Jaktprov på vildsvin Empty Sv: Jaktprov på vildsvin

Inlägg  Håkan sön sep 26, 2010 8:31 pm

Tack för informationen Calle

Calle jag vill bara ha ett svar från dig eller Ordf vart jag ska skicka min ansökan om Särskilt Jaktprov.
Ursäkta om jag haft en "ton" till dig som uppfattats som dålig.Jag pratade med SKK:s ansvarige i JhK i torsdags och han informerade om vad som gäller.Som sagt är inget helt klart men han tyckte i alla fall att man skulle vara med i någon av rasklubbarna som ingår under SSDV.Han meddelade att P.D inte ville hålla i detta längre utan har hoppat av som jaktprovsansvarig.

Han är mycket insatt och skulle knappast ha sagt detta om det inte var fakta.Han sa att jag kunde kontakta dig eller Ordf i SSKK om vem anmälan skulle lämnas till.

Kan du ge ett klart svar annars skickar jag det till P.D och han får förmedla vidare.

Som läget är nu så vill jag naturligtvis göra Emir till Jaktchampion i Sverige.Han har ju visat att han har de medfödda kvaliteterna när det gäller Sök, Jaktarbete,Drevskall, Dådkraft,Kondition där han haft toppbetyg i både Slovakien och Tjeckien.

Hoppas att det går att få till ett jaktprov i höst.



Håkan

Antal inlägg : 208
Join date : 10-03-03
Age : 60
Ort : Gimo

Till överst på sidan Gå ner

Jaktprov på vildsvin Empty Sv: Jaktprov på vildsvin

Inlägg  Håkan tis sep 28, 2010 10:08 pm

Nu får det vara hur det vill med P.D ,jaktprovsansvarig hit eller dit.Nu är ansökan i väg skickad till SSKK:s jaktprovsansvarig och naturligtvis en ansökan till SKK:s JhK:s sekreterare Kjell Bräster.

Så nu har jag gjort mitt:

Skaffat en riktigt bra grismark och gjort en jaktprovsansökan för Särskilt Jaktprov:D

Reglerna kommer ju först den 1/10 2010 men det borde väl inte förändra så mycket av tidigare jaktprovsregler.Vilka jag lusläst Wink Det var någon justering av poängen tyckte jag mig se i något protokoll från JhK

Nu får vi se vad som sker framöver och vilka domare JhK tillsätter.Spännande!

Jag ser fram emot detta jaktprov och är minst sagt laddad Very Happy

Sen får vi se hur det Svenska jaktprovets upplägg fungerar i realiteten och om en bedömning kan ske av hunden i svenska mått mätt.Det blev ju ingen värdemätning av jaktprovet från förra årets provhundar.Då endast två provhundar hann testas och att man sedan blåste av jakten pga snöläget.

Vi får hoppas på mer lycka i år Smile

Håkan

Antal inlägg : 208
Join date : 10-03-03
Age : 60
Ort : Gimo

Till överst på sidan Gå ner

Jaktprov på vildsvin Empty Sv: Jaktprov på vildsvin

Inlägg  Lone Rimdal ons sep 29, 2010 11:27 am

Lycka till Emir och Håkan, ser fram emot en rapport om svenska jaktprovet vs utlänsk Razz

WTF Jag fatter ingenting av det du skriver Calle, ett jaktprov/ Elitprov som för stövare.
De gamla mail jag har från när Per blev jaktprovsansvarig berätter att det är rent nonsens med fleradagarsprov. Han och hela styrelsen bak honom kunne evt. gå med på ett soomer och ett vinterprov.

Snälla förklara vad som har ändrats och vart stöverprovet kommer in i bilden.
Lone Rimdal
Lone Rimdal

Antal inlägg : 95
Join date : 10-03-02
Age : 59
Ort : Adelsö. Sweden

http://www.rimdalens.se

Till överst på sidan Gå ner

Jaktprov på vildsvin Empty Sv: Jaktprov på vildsvin

Inlägg  Håkan tor sep 30, 2010 9:45 pm

Ja det där var ju något nytt Lone.

Sommar och vinterprov anyone

Vinterprov OK, där är jag med!

Men sommarprov? Hur ska man tolka det? Lydnad och spår? Klart det ska vara två dagars jaktprov och inget annat!!

Men annars är det som vanligt med total tystnad när det kommer obekväma frågor Rolling Eyes

Vem är Jaktprovsansvarig inom SSKK bla.

Att dom aldrig lär sig? SSKK Rolling Eyes

Nu har SKK lagt dom under sina vingar i SSDK(SSKK som jakthundsras vart lite för stora gentemot de andra vildsvins jakthundsklubbarna)Man fick helt enkelt styra upp det hela från SKK.

Man tog ifrån dom (SSKK) jaktprovet.Och förfinade jaktprovet för även ställande hundar.

Man låter inte SSKK som rasklubb döma sina Kopovs själva utan oberoende domare.(En domare från SSKK samt oberoende domare från övriga rasklubbar under SSDK).Pga ogentligheter under tidigare jaktprov i SSKK:s regi.

Tack JhK:s för det jobb ni lagt ner under dessa två år!!!

Och jag har naturligtvis framfört detta till de ansvariga /telefon när vi diskuterade jaktprovet Very Happy

Nu är jag övertygad om att vinden har vänt och att vi slipper Klubben för Inbördesbeundran och att man från SSKK:s sida skiter i vilken kennel som valpen/hunden kommer ifrån Very Happy

Utan att man dömer helt oberoende:

Och tittar på hundens duktiga jobb angående framtida avel:

mentalkompetens,spår noggrannhet,jakt,socialkvalitet, etc etc och att det kommer i första rummet.

Eller ska vi leva kvar i det gamla med:

Hungriga vargar jagar bäst!! Evil or Very Mad

Eller hunden ska vara i hundgården!!Och ingen mänsklig kontakt alls, så den blir lite förvildad.

Som social blir den en sämre jakthund Evil or Very Mad

Nej det tror/hoppas jag är en förlegad ideologi!!!








Håkan

Antal inlägg : 208
Join date : 10-03-03
Age : 60
Ort : Gimo

Till överst på sidan Gå ner

Jaktprov på vildsvin Empty Sv: Jaktprov på vildsvin

Inlägg  daniel fre okt 01, 2010 1:06 am

Är en förlegad ideologi håkan Smile en hund jagar bäst när den mår bra och har god dressyr och socialt umgänge.
Själv tycker jag en hund som är duktig i jakten men man får åka runt och hämta varje gång man släpt är en dålig jakthund men är ju lite delade meningar om det med hehe.
Man vet väl själv mår man inte bra och är hungrig tappar man orken borde väl gälla hundar med Smile
daniel
daniel

Antal inlägg : 67
Join date : 10-03-04
Age : 53
Ort : sorunda

Till överst på sidan Gå ner

Jaktprov på vildsvin Empty Sv: Jaktprov på vildsvin

Inlägg  Håkan ons okt 06, 2010 12:42 am

Djävlaaar vilket gehör jag och Rimdalens Emir fick på vår jaktprovsanmälan ang "Särskilt Jaktprov" på vildsvin Shocked Shocked Very Happy Very Happy Very Happy

SKK:s JhK har tagit kontakt med 2 av de absolut bästa vildsvinsjägarna och eftersöksjägarna i hela Sverige!!

Tack och återigen Tack!! till SKK:s JhK Very Happy Very Happy

Och det ser ut som att de kan bli upp emot 5-6 domare samt aspiranter Very Happy Very Happy Very Happy

Jag och Emir "SKALL" och kommer att dömas enligt mig:

Dömas som enda hund i jaktprovet och vill absolut inte ha någon annan hund i såten under detta jaktprov. Very Happy Very Happy

SSDV har helt rätt i sin önskan att "en" hund och ingen annan ska ställa upp i samma jaktprov.

Det får inte finnas en enda hund i jaktprovet som ska kunna premieras på sina allt för lätta tjuvaktiga drev i en annans jakthunds arbete.

Jag vet att jag har den hund jag vill ha,och ingen hund skulle få mig att byta bort Rimdalens Emir!.När jag startar i Sveriges och SKK:s första och egentliga jaktprov på vildsvin!!

Vilket gehör från SKK:s JhK: s ansvariga!!!! Very Happy Very Happy Very Happy

Nu djävlar...........

Kör vi!!! king king


Håkan

Antal inlägg : 208
Join date : 10-03-03
Age : 60
Ort : Gimo

Till överst på sidan Gå ner

Jaktprov på vildsvin Empty Sv: Jaktprov på vildsvin

Inlägg  daniel ons okt 06, 2010 8:29 am

Det var skoj då får vi hoppas detr går bra då Smile) lycka till nu håkan och emir Smile
Men bästa vildsvinsjägarna???
Tror alla som håller på med grisjakt är lika duktiga på grisjakt Smile berror ju på vart man jagar eftersom grisarna better sig inte lika dant på alla ställen.
Mvha daniel och sigge
PS.kommer gå bra.DS
daniel
daniel

Antal inlägg : 67
Join date : 10-03-04
Age : 53
Ort : sorunda

Till överst på sidan Gå ner

Jaktprov på vildsvin Empty Sv: Jaktprov på vildsvin

Inlägg  Håkan ons okt 06, 2010 11:52 am

De jag menade var ju att de har mycket stor erfarenhet och kunskap om vildsvinsjakt samt eftersök på vildsvin.Där är det inte många som slår dom på fingrarna.

Och Tack Daniel det kan behövas!!

Håkan

Antal inlägg : 208
Join date : 10-03-03
Age : 60
Ort : Gimo

Till överst på sidan Gå ner

Jaktprov på vildsvin Empty Sv: Jaktprov på vildsvin

Inlägg  Håkan ons okt 06, 2010 7:04 pm

Fick mejl idag från Kjell Bräster att jag måste var medlem i någon av rasklubbarna under Grupp 6 Drivande hundar.

För att kunna gå jaktprovet

Sagt och gjort!

Ringde Ordf och frågade om jag var välkommen i deras rasklubb och efter att han kollat stadgarna så var det klart.Klubben är öppen för alla hundar.Jag var hjärtligt välkommen i deras rasklubb.

Idag är jag en glad medlem i rasklubben för Griffon Nivernais Very Happy Very Happy

Håkan

Antal inlägg : 208
Join date : 10-03-03
Age : 60
Ort : Gimo

Till överst på sidan Gå ner

Jaktprov på vildsvin Empty Sv: Jaktprov på vildsvin

Inlägg  daniel ons okt 06, 2010 7:29 pm

ja det var skillnad erfarenhet är en annan femma Razz
Det kommer gå bra Smile
Mvh daniel och sigge
daniel
daniel

Antal inlägg : 67
Join date : 10-03-04
Age : 53
Ort : sorunda

Till överst på sidan Gå ner

Jaktprov på vildsvin Empty Sv: Jaktprov på vildsvin

Inlägg  Henrik ons okt 06, 2010 8:06 pm

Lycka till på jaktprovet Håkan.
Ska även bli intressant att höra vad du tyckte om provet sedan.

Än en gång lycka till.

Hälsningar
Henrik
Henrik
Henrik

Antal inlägg : 70
Join date : 10-03-06
Age : 57
Ort : Degerfors

Till överst på sidan Gå ner

Jaktprov på vildsvin Empty Sv: Jaktprov på vildsvin

Inlägg  Lone Rimdal ons okt 06, 2010 10:46 pm

Grattis till medlemskapet i Griffon Nivernais klubben Very Happy Very Happy Very Happy Razz
Som jag sa i telefonen idag lycka till på provet!!!

En sak kan jag inte riktigt hålla med om är när du skriver ,att det är bra med bara en hund på provet.
Idéen med att starta flera hundar är jo just att se om någon eller vilka som tjyvjagar. Nu är jo Emir startat på flera prov, så för honom är det inget problem, men det kommer det bliva för andra hundar tror jag.

I alla fall Lycka till!!!!
Lone Rimdal
Lone Rimdal

Antal inlägg : 95
Join date : 10-03-02
Age : 59
Ort : Adelsö. Sweden

http://www.rimdalens.se

Till överst på sidan Gå ner

Jaktprov på vildsvin Empty Sv: Jaktprov på vildsvin

Inlägg  Håkan tor okt 07, 2010 11:47 am

Tackar allihopa

Naturligtvis kommer jag att skriva och berätta efter jaktprovet.Helt klart.
Både positivt och negativt.
Förstår hur du menar Lone ang samjakten mellan provhundarna.Det momentet förvinner ju nu då hunden ska provas själv.
Men det jag tänkte,
var ju bara att med en hund på provet så behöver man inte ifrågasätta vilken hund som driver eller ställer under provet Smile
Även om du som förare, hör att det är just din hund som gör jobbet med grisarna.Så är det inte säkert att domaren har koll på läget och vilken hund som jobbar

Håkan

Antal inlägg : 208
Join date : 10-03-03
Age : 60
Ort : Gimo

Till överst på sidan Gå ner

Jaktprov på vildsvin Empty Sv: Jaktprov på vildsvin

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet