Rimdalens Kennels forum
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Lovit´ i hägn

3 posters

Gå ner

Lovit´ i hägn Empty Lovit´ i hägn

Inlägg  Daniel Lindgren tor jul 21, 2011 1:23 pm

Igår var det Lovit´s tredje släpp i Mamimas hägn. Vi började i Sumpen som är det minsta och lättaste hägnet. Idag var tanken att få låta hunden söka självmant och ta upp utan husses eller mattes hjälp. Vi släppte och hon sprang en kort runda och kom tillbaka. Vi gick lite längre in och taggade henne. Hon vek av och då kom upptaget. Först lite tveksamt men fick lite beröm och sen var det full fart.
Grisarna gick loss och sprang in i ett lite tätare granområde. Nu verkade polletten ha trillat ner. Lovit gjorde ALLT för att få grisarna att röra på sig. Springer runt grisarna, skäller och morrar från alla håll. Och som ni alla vet att hårt arbete ger resultat!
Vi lät henne hålla i runt 10 minuter för att sedan testa inkallning när det vart som bäst jakt. Hon kom DIREKT!

Efter en halvtimmas vila och vatten var det dags för släpp i ett lite svårare med lite skyggare grisar och större hägn, närmare bestämt Berget.
Nu gick mina tankar hur ska det här gå? Som alla kanske inte vet har vi haft problem med att få Lovit att söka själv och inte bara gå i vind runt husses fötter.
Vi tog av kopplet och hunden stack direkt och var borta en stund. Kom tillbaka och vi gick över till andra sidan hägnet. Vi beslöt att dela på oss och instruktören. Vi fick order om att ta den vänstra flanken medan han tog den högra. Men var är hunden undrade jag? Då hörde vi henne på andra sidan fullt igång med grisarna 200m bort!!!??? Självmant och på eget bevåg utan husses hjälp, vad har hänt? Nu gick det runt ,runt i hägnet. Ståndskall, gångstånd och små kortare drev. Det kändes som att Lovit inte hade gjort annat än detta. Vi lät henne hålla på i runt 15 minuter innan vi beslöt oss för att koppla och visslade och hon kom direkt även denna gång.

Rapport från en mycket stolt och nöjd husse Smile
Daniel Lindgren




Daniel Lindgren

Antal inlägg : 30
Join date : 11-07-21
Age : 39
Ort : Täby

Till överst på sidan Gå ner

Lovit´ i hägn Empty Sv: Lovit´ i hägn

Inlägg  Håkan tor jul 21, 2011 9:38 pm

Tja Danne!!

Nu har jag ju fått lite förhands information / telefon!!Men skitkul att du skriver och berättar här på forumet och att du delger oss andra hur det går för din Lovit.

Jag blir i alla fall glad vare sig jag läser det på forumet eller hör det /telefon.Och önskar att flera kunde delge sin träning med hund, på spår,i hägn, eller lydnad eller jakt.

Kom igen nu och berätta mera om rasen Slovensky Kopov Very Happy

Håkan

Antal inlägg : 208
Join date : 10-03-03
Age : 60
Ort : Gimo

Till överst på sidan Gå ner

Lovit´ i hägn Empty Sv: Lovit´ i hägn

Inlägg  Henrik mån jul 25, 2011 12:00 am

Hej Daniel.
Jag har sett Lovit´s osäkerhet tidigare, med det vill jag gratulera till fint och bra samarbete med er Lovit´s.
Trevlig läsning att hon är självständig med bra lydnad i hägnträningen.
Det du skriver om att hon tar för sig väl i hägnträningen är bra kredit till er genom att ni har lyckats skapa trygghet hos henne i olika situationer.
Lovit´s skulle inte jaga på det vis som du beskriver om hon inte var trygg med er.

Lycka till framöver.
Henrik
Henrik

Antal inlägg : 70
Join date : 10-03-06
Age : 57
Ort : Degerfors

Till överst på sidan Gå ner

Lovit´ i hägn Empty Sv: Lovit´ i hägn

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet