Rimdalens Kennels forum
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Lite jakt med Laska, Lesnik och Ozzy

3 posters

Sida 2 av 2 Föregående  1, 2

Gå ner

Lite jakt med Laska, Lesnik och Ozzy - Sida 2 Empty Sv: Lite jakt med Laska, Lesnik och Ozzy

Inlägg  Håkan tor dec 01, 2011 12:09 am

Ja där ser man Andreas allt kan hända under jakt.Men skönt att det ordnade sig.

Och hellre ett besök hos veterinären i tid än att skadan blir värre med tiden med följd av en ännu längre konvalecens för hunden.

Jaså dom har öppet i Fredskog fortfarande?Hörde att de slagit igen tidigare i år.Där ser man mycket snack som vanligt.

Älgjakt för Emir Lördag och Söndag på hemmamarken vi hörs vidare här eller / telefon Very Happy

Håkan

Antal inlägg : 208
Join date : 10-03-03
Age : 60
Ort : Gimo

Till överst på sidan Gå ner

Lite jakt med Laska, Lesnik och Ozzy - Sida 2 Empty Sv: Lite jakt med Laska, Lesnik och Ozzy

Inlägg  Andreas/Laska tor dec 01, 2011 12:28 am

Ja du Håkan man ser ju ganska omgående om ens hund mår dåligt på något sätt. Så det är lika bra att kolla upp direkt. Kunde ju suttit en kvistbit kvar! Nu är han helt sjövild igen och svullnaden verkar ge med sig snabbt Very Happy

Har ju varit i Fredskog några gånger innan... Så när jag ringde så kom vi överens att mötas där när dom ändå kom dit för att mata grisarna. Sen fick jag sköta mig själv.

Ja för mig blir det jakt i västervik på lördag och rådjursjakt med Ozzy på söndag.
Skit jakt på dig!

Andreas
Andreas/Laska
Andreas/Laska

Antal inlägg : 110
Join date : 10-05-18
Ort : Vetlanda

Till överst på sidan Gå ner

Lite jakt med Laska, Lesnik och Ozzy - Sida 2 Empty Sv: Lite jakt med Laska, Lesnik och Ozzy

Inlägg  Håkan tor dec 01, 2011 5:39 pm

Så är det Andreas,klart man läser hunden när något är på tok Dog Det här gillar jag: "Har ju varit i Fredskog några gånger innan... Så när jag ringde så kom vi överens att mötas där när dom ändå kom dit för att mata grisarna. Sen fick jag sköta mig själv". Har man förtroende så har man!! Very Happy VÄLDIGT MYCKET!!Rimdalens kennel träffar!! Det som var fördelen när vi träffades i Fredskog på kennelträffarna var just de du beskriver!!! Man gick ut i olika hägn med hundarna och i lugn och ro testade unghundarna resp erfarna hundar när det passade i de olika hägnen. Utan att man som unghundsägare behövde känna oro för att inte kunna kalla in sin unghund!! Det vore skönt om flera hägnägare hade samma inställning! När du betalat för en viss tid i hägnet med din hund och du kanske har en 20-30 minuter på dig från släpp till inkallning! Och andra står på kö och kanske även är inne i hägnet och tittar på din hundsjobb och väntar på sin tur Shocked Jobbigt!! Men så är det ibland!

Håkan

Antal inlägg : 208
Join date : 10-03-03
Age : 60
Ort : Gimo

Till överst på sidan Gå ner

Lite jakt med Laska, Lesnik och Ozzy - Sida 2 Empty Sv: Lite jakt med Laska, Lesnik och Ozzy

Inlägg  Daniel Lindgren tor dec 01, 2011 10:33 pm

Jag tycker att det är så sjukt kul att det börjar lossna för Lesnik! Kul att höra att Ozzy är på banan igen Very Happy. Jag tror Lones dotter sa till mig en gång att hundarna skadas mer av själva skogen än av grisarna och det ligger ju något i det! Skönt att det inte var något allvarligt Ante och att du åkte in så direkt med honom.

Kör på så ska du se att det släpper riktigt bra med Lesnik snart! Twisted Evil

Daniel Lindgren

Antal inlägg : 30
Join date : 11-07-21
Age : 39
Ort : Täby

Till överst på sidan Gå ner

Lite jakt med Laska, Lesnik och Ozzy - Sida 2 Empty Sv: Lite jakt med Laska, Lesnik och Ozzy

Inlägg  Andreas/Laska mån dec 05, 2011 9:44 pm

Det va jakt i västervik i helgen igen. Hade premiär släpp med laikan för säsongen då hon rehabiliterat en muskelskada i ena frambenet. Det slutade med en riktigt halt hund och hon blir nog pensionerad nu. För håller det inte efter all denna träning hos rehab centret så blir det aldrig bra. Känns riktigt surt! Lesnik tog upp en gris men efter en stund hade 2 hundar till anslutit innan grisen sköts när den gick förbi skytt. Ozzy Fick tag i en ensam stor gris som han kämpade med innan han fick loss den och drev den över en väg. Tyvärr i förbjuden skjutritning för passkytt. Sen blev det endast ett par rådjurs drev för honom. Laska släppte jag bara i en såt och såg han inte förens såten va bruten. Men det blir väl så när han är van att bli släppt några gånger varje jakt...

Andreas
Andreas/Laska
Andreas/Laska

Antal inlägg : 110
Join date : 10-05-18
Ort : Vetlanda

Till överst på sidan Gå ner

Lite jakt med Laska, Lesnik och Ozzy - Sida 2 Empty Sv: Lite jakt med Laska, Lesnik och Ozzy

Inlägg  Håkan mån dec 05, 2011 10:26 pm

Tråkigt med Laikan Andreas synd när man försöker med uppbyggnadsträning och så går det inte ändå!

Jag ska faktiskt ut med Emir i morgon igen på hemmamarken.Jag tar sambon(första gången) och hund och släpper.Sedan tar vi och tänder en eld och grillar korv Very Happy Så får han springa bäst faen han vill.
Tar ett släpp på torsdag oxå för att tömma han på lite energi till helgens jakt. Very Happy

Håkan

Antal inlägg : 208
Join date : 10-03-03
Age : 60
Ort : Gimo

Till överst på sidan Gå ner

Lite jakt med Laska, Lesnik och Ozzy - Sida 2 Empty Sv: Lite jakt med Laska, Lesnik och Ozzy

Inlägg  Andreas/Laska mån dec 05, 2011 11:38 pm

Ja det är tråkigt men nu har hon fått all behandling som går att få och blir inte bra...

Så du ska ut och öva sambon inför Tack jakten Very Happy

Andreas
Andreas/Laska
Andreas/Laska

Antal inlägg : 110
Join date : 10-05-18
Ort : Vetlanda

Till överst på sidan Gå ner

Lite jakt med Laska, Lesnik och Ozzy - Sida 2 Empty Sv: Lite jakt med Laska, Lesnik och Ozzy

Inlägg  Håkan tis dec 06, 2011 1:16 am

Jajjemän

Måste få lite skogsvana inför helgen Smile

Nja det är inte så allvarligt i morrn och vi tar det som en skön dag i skogen.

Och hund får komma ut och härja lite

Håkan

Antal inlägg : 208
Join date : 10-03-03
Age : 60
Ort : Gimo

Till överst på sidan Gå ner

Lite jakt med Laska, Lesnik och Ozzy - Sida 2 Empty Sv: Lite jakt med Laska, Lesnik och Ozzy

Inlägg  Håkan ons dec 07, 2011 12:40 am

Vart korv och bröd och solsken samt 2 tim 45 minuter på ensam stor älg. Rolling Eyes

Ja va ska man säja ? Lördag och Söndag med tunga ,långa drev och idag lite utflykt kunde man tänka sig ?

Runt marken och in på grannarna,hargs bruk, och sedan vidare 3 km in på nästa grannars mark och där gångstånd igen.Vi gensköt han på ett generalpass och vi hörde älgen komma med duns och brutna kvistar men såg den inte.

94 m ifrån oss, och det är andra gången i år som den tar samma väg, så nu har jag flyttat det passet.

Men det var ju kul för sambon och jävligt spännande trots ingen bössa med. Very Happy


Håkan

Antal inlägg : 208
Join date : 10-03-03
Age : 60
Ort : Gimo

Till överst på sidan Gå ner

Lite jakt med Laska, Lesnik och Ozzy - Sida 2 Empty Sv: Lite jakt med Laska, Lesnik och Ozzy

Inlägg  Andreas/Laska ons dec 07, 2011 11:45 pm

Ja det tor fan att det är spännande när han ligger i så! Very Happy Ja man lär sig efter hand hur dom stationära djuren går. Så sen är det bara flytta passen vart efter man kommer på det.

Själv va jag ute på min mark idag. Hade med en bekant med två laikor. Blev först väldigt frågande varför vi inte hittade ett enda spår när vi körde genom marken. Det brukar ju va massor med slag. Efter första släppet utan upptag sa jag att så här dåligt har det inte varit på 3 år. Våran mark är vida känd för att ha mängder av älg. Så sen bar det av till nästa område. Vi fick gå från motsatta sidan mot vad vi brukar för att komma rätt i vinden och jag pekade på kartan vart det det brukar hålla till ko med kalv. Efter sakta promenad in i såten ser vi hunden uppe på en berg knäpp vädrandes. Hundföraren sa att nu är det nått på gång. Vi har fortfarande inte sett ett spår av varken älg eller gris. Hunden lufsar iväg ett par hundra meter för att sedan vika av rakt mot den platsen där jag pekat ut tidigare. Upptag 600-700 meter bort och det står fast där. Fan va spännande det va att smyga närmare när hunden öser på som aldrig förr. Vi ser benen av två älgar inne i planteringen och mycke riktigt så är det ko och kalv. Vi delar lite på oss så jag smyger fram så jag har en glänta framför mig om det skulle gå loss. Den andra killen smyger in i planteringen. Detta tar ca 30 min. älgarna flyttar sig 10-20 meter så ser jag huvudena av älgarna på 30 meter. Så sjukt spännande! Efter ytterligare 15 min så kliver kon ett par steg ifrån kalven och det smäller direkt. Kalven blir på stället och kon rusar nästan rakt på mig innan den viker av och ger sig iväg. Det visar sig att den andra killen smugit sig så nära som 10 meter för att få skottchans Very Happy Hade inte vinden legat rätt plus att hunden vrålat som besatt så hade det aldrig gått att komma så nära. Blev en riktigt stor och fin tjur kalv Very Happy

Jag frågade om vi skulle se om grisarna va hemma eftersom hans andra laika helst jagar gris. Och det ville han gärna. visade återigen på kartan vart grisarna brukade vara men också vart det har stått ko med kalv några gånger. Nu visade det sig att det inte fanns ett dagsfärskt gris spår in i såten men sa att ligger dom inte där så brukar dom vandra iväg en bit och pekade ut stället på kartan. Men han sa att vi kom lite fel i vinden så att vi skulle ta med hundarna och hjälpa dom lite. Direkt när vi kom rätt i vinden så försvann dom iväg precis som jag visat på kartan men innan dom va framme där grisarna brukar ligga så blev det upptag och jävlar i min låda vad dom härjade hundarna. Jag sa att det är ju inte långt ifrån där dom står som älgarna brukar vara. Vi delade på oss så att jag gick upp på en väg och passade av och han smög in i det täta för att försöka få loss om det va gris. Han ropade efter en stund att det va älg och inte gris. Ser ut som två stora ropade han igen. Ta hundarna då för det har vi inga kvar svarade jag. När han gick in för att försöka kalla in dom gick det loss och den ena hunden valde då att skita i husse och följa efter ena älgen då dom delade på sig. Den andra älgen gick över vägen 50-60 meter ifrån mig och det va en vuxen. Vi gick mot bilen och jag frågade om han va säker på att det va två vuxna då vi haft ko med kalv där innan. Han va faktiskt inte helt hundra så när vi kom till bilen så va det bara att börja leta hund. Ca 4km ifrån där hunden tog upp stog det still igen. Mitt i en å! Vi körde ner på en väg som gick åt det hållet men stannade 300-400 meter därifrån och lyssnade. Vi hörde hunden skälla för fullt och gick närmare. Det visade sig att älgen simmat ut till en liten liten ö mitt i ån och där står både hund och älg. Kan inte annat än skratta åt det för detta har jag inte varit med om tidigare. När vi kommer upp i jämnhöjd med ön så ser vi att det visst är en kalv han har där men meddelar att gränsen går mitt i ån... Vi sitter och pratar samt lyssnar på hunden i 20 min. ( jag retas även att det kommer bli kallt att hämta hunden Very Happy ) Men jag tyckte det va så kul så jag sa det att jag har ingen brådska utan vi sitter tills det blir mörkt innan vi försöker få in hunden. Efter ca 15 min så hoppar älgen i ån igen med hunden tätt efter. Älgen simmar tills det blir så grunt att den kan stå men hunden får simma som fan då det är strömt. Säger till honom att skjuta om älgen attackerar hunden då den inte kan komma undan. Så nu sitter han och siktar på älgen tills hunden kommit runt älgen och även den bottnar. Så står det i ytterligare 30 min. Vilken jävla hund alltså! Ger sig fasen inte. Även att det nu står på våran sida så kan vi inte skjuta då det är strömt och vi skulle ha svårt att få upp älgen ur vattnet. Jag säger det att går det upp på våran sida så skjuter vi den om vi kan. Han manar på hunden för fullt för att den ska trycka upp älgen på land. Men det slutar med att älgen hoppar ut på djupt vatten och simmar en sväng. eftersom det är strömt så kommer älgen närmare os och rätt va det är så tar den kurs rätt mot oss. Vi står bakom några träd där dom som paddlar kanot drar upp kanoterna. Fan det här blir nära viskar jag. Älgen kliver up ca 10 meter från oss och jag väntar tills den passerar med full bresida så inte det är risk för hunden innan jag skjuter från 2 meters håll! Den måste ju förfrusit hjärnan när den va i det kalla vattnet för så dum kan man ju inte vara Very Happy Så nu ligger andra kalven för dagen Twisted Evil Jag säger att nu är våran kvot på dessa 1000hk fylld så vi kan inte skjuta fler i år Very Happy Det va älg nummer 10 och 11 för denna hunden i år som skjöts. Det har även skjutits 7 eller 8 grisar för den i år. Sådana hundar växer inte på träd! Helt suverän helt enkelt. Den absolut bästa jakt med ställande hund jag varit med på! Får hoppas att dom inte skjuter fler kalvar på våran utmark till dessa 1000hk i helgen som är nästan 700hk så jag kan låna med mig hunden nästa vecka och ut och smyga lite igen. Det går 2 kor med dubbelkalv där samt 2 kor med enkelkalv där och 1 av varje dubbelkalv ska bort. Men jagar så sällan där att jag inte vet exakt var jag ska knacka på och dom är hemma...

Andreas
Andreas/Laska
Andreas/Laska

Antal inlägg : 110
Join date : 10-05-18
Ort : Vetlanda

Till överst på sidan Gå ner

Lite jakt med Laska, Lesnik och Ozzy - Sida 2 Empty Sv: Lite jakt med Laska, Lesnik och Ozzy

Inlägg  Håkan tor dec 08, 2011 1:55 am

Som sagt Andreas, "sådana hundar växer inte på trän"!!

Grattis till en rolig dag i skogen och visst fan är det "inte mycket" som går upp emot en jaktdag som denna.

Vi har fått spår snö nu så imorrn blir det ut igen Very Happy Very Happy

Håkan

Antal inlägg : 208
Join date : 10-03-03
Age : 60
Ort : Gimo

Till överst på sidan Gå ner

Lite jakt med Laska, Lesnik och Ozzy - Sida 2 Empty Sv: Lite jakt med Laska, Lesnik och Ozzy

Inlägg  Andreas/Laska tor dec 08, 2011 2:24 am

Nä det är väl därför han är uppbokad från älgjakten och varje helgdag fram till mellandagarna Very Happy Men övertalade honom att ta ledigt från jobbet idag och jaga i stället. Är ju sugen på att skaffa en ställande hund och ville få lite tips och kolla lite hur det är med en mycket duktig hund. Det ända som kan bli bättre är inkallningen. Men som vi har sagt Håkan så säger han likadant. Hellre en hund som jagar som helvete och kanske är lite svårare att kalla in än en som inte har någon jaktlust alls... Hans bästa laika fyller tre år i slutet av December och det har skjutits strax över 25 älgar för den. Han hade inte sin jaktbok med sig så han viste inte exat. Men i den fyller han i allt! Vart, Vem som sköt, kaliber, vilken hund, sorts djur, kön, väder, hur långt djuret gått, om det stod fast i upptaget m.m Så har han gjort sen han började jaga. Snacka om att vara intresserad. Jag skulle själv aldrig orka göra det. Men för honom är det helt naturligt att sumera dagen och skriva ner allt i jaktboken på kvällen när han kommer hem.

Vi fick lite spårsnö tidigt idag på morgonen så det va ju lite ont om slag efter bara några timmar när vi gick ut i skogen...

Andreas
Andreas/Laska
Andreas/Laska

Antal inlägg : 110
Join date : 10-05-18
Ort : Vetlanda

Till överst på sidan Gå ner

Lite jakt med Laska, Lesnik och Ozzy - Sida 2 Empty Sv: Lite jakt med Laska, Lesnik och Ozzy

Inlägg  Håkan tor dec 08, 2011 2:51 pm

Får helt klart hålla med dig ang hans intresse för sin hunds jakt.Jag skriver också jaktdagbok över vad som skjuts älg,gris vilket pass men där begränsar jag mig. Har tappat lite ang gris det går inte att hålla koll på dom men älgarna har jag full koll på.Eftersom man hämtar hunden vid älgen men som jag sagt tidigare så har jag bara räknat de älgar han fullföljer och luggar.Vi har ju skjutit flera älgar som han drivit fram men som delat på sig och fällts i passet bredvid älgen som skjutits för Emir.Och skulle jag räknat dessa då är det nog upp emot 35-40 älgar.Men jag bestämde mig tidigt för att bara räkna älgar på drev fram till skytt och där han blir kvar och luggar. Sen hör man ju andra som har stöt hundar som jagar 5-10 minuter och de älgar som skjuts i den såten har fällts för hans hund.Fast hunden inte är i närheten av älgen när den skjuts. Och det är olika helt enkelt hur man betraktar fällda älgar för sin hund. Men så här har jag valt att räkna och då är det inget snack om vad hunden gjort och inte gjort i såten.

Håkan

Antal inlägg : 208
Join date : 10-03-03
Age : 60
Ort : Gimo

Till överst på sidan Gå ner

Lite jakt med Laska, Lesnik och Ozzy - Sida 2 Empty Sv: Lite jakt med Laska, Lesnik och Ozzy

Inlägg  Andreas/Laska tor dec 08, 2011 3:46 pm

Han räknar också bara djur som skjuts när hans hundar antingen skäller ståndskall på eller om det gått loss och dom ligger tätt efter. Annars hade det varit betydligt fler nedelagda djur på den listan Very Happy

Brukar vara noga med att poängtera om det varit fler hundar med och när det delat på sig och det skjuts djur som dom då inte jagar räknar jag inte som vilt för dom. Det är så att jag enbart säger/skriver om sådana tillfällen där dom inte följt fullt ut eller om det delat på sig om det varit något speciellt.

Sen har vi ju dom hundarna som gärna går på skott och springer till skjutet vilt och tycker det är deras... Fan va irriterad man kan bli om det skjuts för ens hund och det kommer någon annan hund och försöker köra bort dom från deras vilt. Jag tillåter inte mina hundar göra så om jag är i närheten!

Andreas
Andreas/Laska
Andreas/Laska

Antal inlägg : 110
Join date : 10-05-18
Ort : Vetlanda

Till överst på sidan Gå ner

Lite jakt med Laska, Lesnik och Ozzy - Sida 2 Empty Sv: Lite jakt med Laska, Lesnik och Ozzy

Inlägg  Daniel Lindgren tor dec 08, 2011 10:43 pm

Vilken jävla skildring Andreas. Jag fick gåshud när jag läste det! Jag har bara smugit en gång på ett bergfast ståndskall på en gris. O herre min skapare vad spännande det är Very Happy. Men drivande hundar är lite mer aktion.....

Daniel Lindgren

Antal inlägg : 30
Join date : 11-07-21
Age : 39
Ort : Täby

Till överst på sidan Gå ner

Lite jakt med Laska, Lesnik och Ozzy - Sida 2 Empty Sv: Lite jakt med Laska, Lesnik och Ozzy

Inlägg  Andreas/Laska fre dec 09, 2011 12:35 am

Har inte så jätte mycket erfarenhet av älgjakt med ställande hund. Speciellt inte med en så bra hund som denna. Typ samma drag i som den finska hunden jag hade med till dig Daniel. Fast helt galet bra på att få djuren till att stanna och sedan att det står still och hunden bara öser på med skall.

Detta är ju en jakt som passar 1-2 personer anser jag. För det rör sig ju inte direkt mycket i skogen och hunden går ju tyst vid förföljande. Men är man ensam så är ju detta en kanon jakt form. Fast som du säger Daniel så är det betydligt mer ös i skogen med drivande hund och roligare för passkyttarna.

Men det va länge sen jag darrade så som igår vid jakt. Va så sjukt spännande att smyga sig så nära viltet. Så det blir att leta upp en bra injagad ställande hund att kompletera flocken med. Very Happy

Andreas
Andreas/Laska
Andreas/Laska

Antal inlägg : 110
Join date : 10-05-18
Ort : Vetlanda

Till överst på sidan Gå ner

Lite jakt med Laska, Lesnik och Ozzy - Sida 2 Empty Sv: Lite jakt med Laska, Lesnik och Ozzy

Inlägg  Andreas/Laska mån dec 19, 2011 11:14 pm

I helgen va jag inbjuden som hundförare på två olika jakter mellan nyköping och trosa. Den första va en tackjakt. Och är inte dom missnöjda så är det något fel! Det enda vilt som vi hundförare hittade va 2 älgar, 1 gris och två rådjur på 800 hektar... Det va helt kusligt tomt för hittade inte ett spår förutom efter dessa djur. Det som va roligt va att det va Lesnik som tog upp första älgen och drev den ca 7 min innan enn annan hund gensköt och tog över. Lesnik vände tillbaka och jag visade iväg honom åt det håll där han tog upp första älgen. Det blev nytt upptag ca 100 meter ifrån där första älgen stod. Denna körde han ca 15 min innan han släppte och kom tillbaka. Laska tog några bra sökrundor. Under ena sökrundan hittade han nog ett slag efter nått det gick han i över en kilometer innan jag fick ett frågetecken på displayen Evil or Very Mad Hörde inget då det snöade för fullt. Men tror inte att han kom ikapp då han kom i sina bakslag på gpsen efter 15min. I andra såten så hittade Ozzy ett rådjur som han körde runt på 2 gånger i brist på annat. Det enda skottet som avlossades va på en 20 kilos gris som en hundförare sköt... Riktig skit dag helt enkelt!


Andra dagen började bättre. Där vi parkerade bilen med hundsläpet så blev det ett jävla liv på Laska. Tittade runt omkring och kände att vinden kom rakt på oss fråen en super tät granplantering. Men vi skulle släppa så korta hundar som möjligt i första såten så jag gick med lesnik. När jag gick upp i skogen en bit och släppte så sprang han ner och snurrade runt i planteringen några minuter. Sen blev det grova skall Very Happy Ropade på radion om den andra hundförarens hund hade gått ur hans område och in i mitt men hans hund såg han och det va inga fler hundar där. Så det va Lesnik som va så grov i skallet. Såg på gpsen att det riktigt sakta men med full skallgivning. Det drog sig upp mot den andra hundföraren och jag ropade att det troligen va en gris. Gick en liten bit på utsidan av planteringen och hittade då inslaget av en stor ensam gris. Lesnik släppte doch strax innan den kom fram till passkytt. Skytten kunde inte skjuta då det va så tätt där den kom men den va riktigt stor sa han Very Happy Så jag blev väldigt nöjd med att Lesnik jagade den helt själv. Kanske inte så bra men han vände ju inte trotts att det va tätt som en vägg och den va stor. Sen va det inga mer vilt i mitt område. Nästa såt gick jag med Ozzy och Laska. Nu visade det sig att vi hamnade i ett riktigt mufflon paradis så släppte Ozzy och jädrar va han vallade runt dom där mufflona Very Happy Det va inte så roligt att gå med Laska i koppel över halva såten. För fy fan vilken jaktlust han har. Han drar och stretar hela tiden i kopplet... När ozzy va i andra änden i såten så släppte jag Laska där dom rapporterat om älg. Han sprang iväg ca 80-90 meter innan han bara tjöt i upptaget. En flock med mufflon Embarassed Ja efter denna koppel promenade så va det inte lätt att kalla in honom. Men en sak är säker att det går aldeles för snabbt med honom på mufflon. Han va utanför såten på nolltid samt vände in igen korsade såten och sedan ut igen innan det vände in igen jag haltade så fort jag kund och med stor förvåning så lyckades jag vissla av honom på lite mer än 200 meter! Nu hade han drivit runt 20-25min... Samtidigt som jag varit sur då han jagade mufflon va jag ju glad att han kom när jag visslade. Nu hade jag kanske lite tur att det passerade på ett hygge med 0,5-1 meter höga plantor och jag stod på en berghäll så han hörde mig väldigt väl. Det blev 17 vilt fällda den dagen. Det sköts 5 grisar 1 älg kalv 2 dov ett rå och resten mufflon.

Men en sak jag lärde mig va att folk har olika syn på hur en jaktdag ser ut. Jag är ju inte van att ha 2 timmars lunch direkt... Men jag och den andra killen som va med hemmifrån va dom enda som undrade när vi skulle jaga och att inte vi va där för att sitta och dricka kaffe hela dag... Vet inte om dom andra har dålig jaktlust eller va det berodde på. Sen så tyckte dom inte att man skulle släppa samma hund mer än en såt som va runt 1,5-2 timmar om dagen så hundarna orkade... Då är ju mina knappt uppvärmda! Nä ska faktiskt prata lite med han som ringde in mig för jag tycker inte det är lönt att åka för så lite jakt...


Andreas
Andreas/Laska
Andreas/Laska

Antal inlägg : 110
Join date : 10-05-18
Ort : Vetlanda

Till överst på sidan Gå ner

Lite jakt med Laska, Lesnik och Ozzy - Sida 2 Empty Sv: Lite jakt med Laska, Lesnik och Ozzy

Inlägg  Andreas/Laska tor dec 22, 2011 10:16 pm

Ja då har jag också beställt nya dogps halsbandet. Har tröttnat på att antingen ett annat id stör eller att hunden är "långt" bort och man inte vet var ögonstenen tar vägen. Man vill ju verkligen inte att det ska hända hundarna något. Så nu gäller det bara att byta mobil till en sån där flashig mobil med android så man kan använda halsbandet Very Happy

Andreas
Andreas/Laska
Andreas/Laska

Antal inlägg : 110
Join date : 10-05-18
Ort : Vetlanda

Till överst på sidan Gå ner

Lite jakt med Laska, Lesnik och Ozzy - Sida 2 Empty Sv: Lite jakt med Laska, Lesnik och Ozzy

Inlägg  Håkan sön dec 25, 2011 4:33 am

Tja Andreas

Och Stort Grattis till ditt val av pejl till hunden,du kommer att vara supernöjd det kan jag försäkra.

Jag valde ju Experia Active och det kan jag lova har jag inte ångrat.Den är ju vattentät samt div egenskaper.

I onsdags så gick jag i vanlig ordning med telefonen i vänster hand och vad hände?Fastnade med foten och hade Blasern på högersida.Ramlade framstupa och tog emot med vänsterhanden!!!Där jag höll i telefonen,vatten upp till armbågen i mossen och telefonen tryckt mot botten på mossen.

Dränkt telefon och jag svor att nu är det kört och ny mark med vissa svårigheter att hitta tillbaka.

Telefon funka hur bra som helst och fullständigt vatten tät på en halvmeters djup!!! Very Happy

Gissa om jag var nöjd med mitt ofrivilliga test Wink

Rekommenderas det varmaste!

Håkan

Antal inlägg : 208
Join date : 10-03-03
Age : 60
Ort : Gimo

Till överst på sidan Gå ner

Lite jakt med Laska, Lesnik och Ozzy - Sida 2 Empty Sv: Lite jakt med Laska, Lesnik och Ozzy

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 2 av 2 Föregående  1, 2

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet