Rimdalens Kennels forum
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Nytt om Lovit´

4 posters

Sida 2 av 2 Föregående  1, 2

Gå ner

Nytt om Lovit´ - Sida 2 Empty Sv: Nytt om Lovit´

Inlägg  Håkan tis nov 22, 2011 4:47 pm

Sitter här och skrattar gott igen Danne när jag läser din berättelse. Very Happy Very Happy

"Tar upp en pinne som jag slänger mot buskaget precis bakom den. Den står 30m ifrån mig med sidan till, sänkt huvud och rest knorr och ragg. Galten sätter nu full fart mot mig, morrandes och grymtande och jag inser att jag är illa ute . Vänder mig om och springer 7-8 meter mot en bergstopp, ser en stor tall med bra grenar. Gör en u-sväng och hoppar upp i trädet. Första grenen går av men lyckas häva mig upp med ena armen och upp med fötterna och ser i ögonvrån grisen stryka trädet precis under mina fötter" .


En U-sväng!!! sunny sunny sunny

Det låter förjävla roligt!!


Du har i varje fall självironi och humor!!!Det är helt klart!!

Det är en mycket viktig egenskap anser jag.Man behöver inte vara så jävla duktig jämt att man inte kan berätta eller skriva om sina misstag och vad som händert under en jakt!

Din berättelse slår med överlägsenhet allt som skrivits på detta forum hittills och tårarna rinner fortfarande!!! cheers cheers

Håkan

Antal inlägg : 208
Join date : 10-03-03
Age : 60
Ort : Gimo

Till överst på sidan Gå ner

Nytt om Lovit´ - Sida 2 Empty Sv: Nytt om Lovit´

Inlägg  Andreas/Laska tis nov 22, 2011 6:41 pm

Ja man ska bjuda på sig själv och det gör verkligen Daniel här. Den där dagen kommer jag aldrig glömma Laughing

Andreas
Andreas/Laska
Andreas/Laska

Antal inlägg : 110
Join date : 10-05-18
Ort : Vetlanda

Till överst på sidan Gå ner

Nytt om Lovit´ - Sida 2 Empty Sv: Nytt om Lovit´

Inlägg  Daniel Lindgren tor dec 01, 2011 10:23 pm

I lördags var jag och Lovit på en av mina jaktkompisars mark i Vallentuna för att leta gris. Dagen till ära var vi fler hundförare än skyttar Smile. Jag var den enda hundförare som inte hade spets eller ställande hund. Direkt när jag släppte Lovit gjorde hon 2 riktigt bra sök. Efter ungefär 5 minuter hörs det dånande ståndskall 700m i nordlig riktning från oss. Lovit står och lyssnar går en bit, tittar på husse som säger NEJ. Kallar in henne och hon kommer. Går en bit och samma sak igen, men denna gång så gör hon en lov och drar direkt upp till de andra hundarna. Hör hur hon ansluter och kör på järnet. Får beskedet att hon samjagar med två stycken Karelare som är riktigt vassa och blir faktiskt orolig att hon ska bli övermodig.....

Helt plötsligt tappar jag kontakten med hunden och förstår nu att någon annan har samma ID på halsbandet och det är ju såklart en av de hundar som hon jagar tillsammans med. Beslutar mig för att gå in på ståndet och vilket ös det är Censor. Får tyvärr stå bakom en knalle och lyssna på sången, hade gärna sett hur de jobbade med grisarna. Det går runt runt fram och tillbaka. Efter ungefär 40 minuter när hon har släppt får jag kontakt med henne igen och ser att hon är på väg tillbaka klockrent i sina egna spår. När hon har 200m kvar till mig förvirrar hon bort sig WTF. Hör att hon är vilsen och springer fram och tillbaka på vägen och beslutar mig för att gå och ropa in henne. Tyvärr lyckades jag inte ropa in henne utan får gå hela vägen fram.

Fast hon blev vilsen så hade hon stor jaktlust under dagens jakt antagligen för att hon fick stöd av andra hundar och jag är lite kluven i den frågan. Man vill ju gärna att hunden skall söka upp grisarna själv men också att hon ska få kontakt och jaga. Man vill ju inte att hon ska sticka på andra hundars skall när man är ute och jagar ensam.......
Det kanske är det här man får leva med på större jakter med många hundar????

Åsikter????

Daniel Lindgren

Antal inlägg : 30
Join date : 11-07-21
Age : 39
Ort : Täby

Till överst på sidan Gå ner

Nytt om Lovit´ - Sida 2 Empty Sv: Nytt om Lovit´

Inlägg  Håkan fre dec 02, 2011 5:18 pm

Klart att hundar ibland jagar ihop, men att släppa en "vuxen hund" i en såt med andra hundar ser i varje fall inte jag som ett stort problem.

Klart att det kan påverka en unghund men annars så är det oftast inget problem.Men blanda inte in ställande hundar med drev hundar för då kan hundar bli skadade.Som sagt de ställande gör ju allt för att "just" ställa och kommer det då en drivande så blir det ju motsatt effekt.

Hur ska man undvika som hundförare att inte andra hundar hänger på en erfaren jakthund!? Omöjligt! Då har du ju bara ett val:
Aldrig släppa din hund med andra hundar.

Och jag har sett andra hundar som helt enkelt släpper grisen när andra hundar strömmar till på ståndskallet.

Hur tränar man in detta moment!! Det går helt enkelt inte, utan som alltid ligger det i hundens gener Very Happy

Och jag anser att du gör rätt Daniel! Låt hunden fungera som hon gör och ta vara på varje jakttillfälle och låt henne ta stöd med andra hundar.

Och då menar jag väluppfostrade hundar Very Happy.Har hon haft det jag beskriver ovan så har hon visat det för länge sedan Wink Bygg upp henne som du gjort!! cheers

Och jämnför inte med andra hundar utan ta det i er takt som du gjort! Smile


Håkan

Antal inlägg : 208
Join date : 10-03-03
Age : 60
Ort : Gimo

Till överst på sidan Gå ner

Nytt om Lovit´ - Sida 2 Empty Sv: Nytt om Lovit´

Inlägg  Daniel Lindgren sön dec 04, 2011 10:37 pm

Det ligger nog väldigt mycket i det du skriver Håkan. Men det jag fiskar lite efter är ju om jag skulle gå med Lovit på min mark och någon granne jagar rådjur med sin tax kan det bli intressant Very Happy. Alla chanser jag blir erbjuden tar jag. Hon måste gå så mycket jag orkar och mäktar med. Ska köra en repa med henne på nya marken i Nynäs i helgen. Vi ska gå ensamma. Sen blir det vakjakten på gammelmarken och hoppas det blir skjutet och att den går en liten en bit så hon får sammarbeta lite med husse ;D.

Dödspårade ju en skjuten kalv i helgen. Det gick super och hon tog spåret 100 procentigt. Det är ju inget fel på de här hundarnas näsor. Gick ett 5 dagar gammalt grisspår jag la åt Lovit för ett tag sen. HON TOG DET! Så jag ska satsa rejält på spår nu under vår och sommar.

Daniel Lindgren

Antal inlägg : 30
Join date : 11-07-21
Age : 39
Ort : Täby

Till överst på sidan Gå ner

Nytt om Lovit´ - Sida 2 Empty Sv: Nytt om Lovit´

Inlägg  Andreas/Laska mån dec 05, 2011 9:25 pm

Ja det är bara nöta, nöta och nöta så blir det så bra det kan bli. Har ju lite samma problem med Lesnik som gärna hänger på andra hundar istället för att leta upp eget. Så nu går jag med han kopplad tills han blir lite mer ensam i området innan jag släpper. Om han kommer tillbaka får han vara lös så länge han sköter sig och inte springer till andra hundar som skäller.

Andreas
Andreas/Laska
Andreas/Laska

Antal inlägg : 110
Join date : 10-05-18
Ort : Vetlanda

Till överst på sidan Gå ner

Nytt om Lovit´ - Sida 2 Empty Tungt..........

Inlägg  Daniel Lindgren fre jan 06, 2012 2:11 pm

Ja det var ju ett tag sen jag skrev något......

Nu har Lovit löpt och blivit släppt 3 gånger efter löpet. Vi har hittat gris 2 gånger. Första gången drev hon 20 sekunder men stannade vid kanten av tätningen där grisarna stod. Jag gick på igen med henne men hon vågar inte fullfölja.
Sen en vända till Sorunda. Vi gick i 3 timmar innan en annan hundförare (ingen grishund)sa att han stött upp ett gäng grisar (Tre svarta så troligtvis vuxna djur). Vi gick dit. Lovit försvann och skrotade med spåret. Fick tag i legan och drog iväg några skall. Kom tillbaka och var livrädd..... Vi lät henne lugna sig en stund och gick på löpan igen. Hon drog iväg och hade kontakt. Fem skall och tillbaka. Jag gick på igen, hörde grisarna. Lovit på sökte runt i buskaget och drog ifrån sig ett par skall. Tillbaka igen, jag gick in med henne i tätningen ungefär 20- 30 m ifrån grisarna. Skällde några gånger men vågar inte följa efter. Kanske börjar inse lite smått att det kanske inte blir mer än såhär när hon jobbar ensam med grisarna och inga andra hundar i skogen. Vad göra? Känns lite deppigt nu.....

Daniel

Daniel Lindgren

Antal inlägg : 30
Join date : 11-07-21
Age : 39
Ort : Täby

Till överst på sidan Gå ner

Nytt om Lovit´ - Sida 2 Empty Sv: Nytt om Lovit´

Inlägg  Håkan lör jan 07, 2012 2:14 am

Tja Danne!

För det första:

Deppa inte! Men förstå!!!!

Vad du har att jobba med!

Allt,och mycket:

Ligger i hundens ryggsäck:

Lovit har en väldigt!! "Tung ryggsäck" där samlas, likt vi människor,allt det vi upplevt som barn och även som vuxna människor.Från barndomens riktlinjer och föräldrarnas tycke och smak!!!

Så man måste!?

Ta det lilla lugna med en försvagad tik.

Inte lätt att sia om utvecklingen för Lovit eller vad som ska göras /tränas.? Du måste styra din träning med din hunds kvaliteer och medfödda egenskaper!

Sen får du skapa dina mål och träna in de olika momenten som krävs för pris sättning i hemländerna.

Och du får ha lite fingertopps känsla efter ditt förutsatta mål i ditt arbete med hunden!!

Håkan

Antal inlägg : 208
Join date : 10-03-03
Age : 60
Ort : Gimo

Till överst på sidan Gå ner

Nytt om Lovit´ - Sida 2 Empty Sv: Nytt om Lovit´

Inlägg  Henrik lör jan 07, 2012 2:38 pm

Hej Daniel.
Jag tycker inte att du ska deppa, min åsikt är att ni hittils har gjort ett kanonjobb med Lovit.
Ni har gjort otroliga framsteg med henne som individ och det ska ni ha en eloge för, alla hade inte lyckats lika bra som ni med Lovit.
Du/ni har sett till att hon har fått varit med i hetluften så mycket som möjligt.
Varför skriver jag nu detta, jo för att jag är säker på att det verkligen är så.
Jag vill att du tar fram testprotokollet från mentalbeskrivningen i Trosa den 24/7-2010.
Jag relaterar till Novinas beskrivning den dagen och du/ni tolkar Lovits protokoll vad du/ni tror om Lovit.
Novina beskrivdes som;
Öppen och tillgiven, stor jaktkamplust, liten social kamplust, livlig i teperament, måttlig skärpa, liten försvarslust, relativt nervfast, vek i hårdhet, liten dådkraft, god koncentration, mycket snabb avreaktion, skottfast.
Min bedömning av Novina med ovanstående som grund för hur jag tror att Novina kan bli som vildsvinshund.
Även om Novina är något nervfast har god koncentration och är mycket snabb i avreaktion så kommer det att påverka henne både positivt och negativt i olika situstioner,hon kommer troligtvis att/få/bli
- trångt sök ,modet (dådkraften) vid sökarbetet och drev begränsar henne, hon kommer inte att bli någon långdrivare.
- jaga med stor intensitet nära mig, jaktkamplusten, skärpan och koncentrationen påverkar och hon behöver mitt stöd när hon går i klinch med grisarna.
- hålla bra avstånd, nerverna, skärpan och försvarslusten påverkar till försiktighet.
- Hon är vek ihop med liten dådkraft och försvarslust, detta kan betyda att hon får svårt att komma igen om/när hon får styk av vuxna grisar även att hon har bra nerver. Hon kommer att ha lättare med mindre typ från randigt till årsgris.
Jag som förare bör hålla mig nära till en början så att hennes självförtroende stärks ihop med hennes erfarenheter av olika grisars beteende, eventuellt kan det också göra att utfallen blir mot mig istället för mot Novina innan hon är mogen att tackla problemet.

I vår skulle jag i ert ställe träna mycket spår, bara gris spår utan blod.
Låt henne ibland spåra sista biten lös så att om hon av någon anledning skulle tycka att det är olustigt få reda ut det själv, stötta henne då på avstånd, ha alltid skinn i spårslut endast klöv är för liten påverkan.
Gå något enstaka spår där skinn inkl.huvud på bräda och vajer är spårslut, låt henne jobba lös vid dessa tillfällen och låt henne jobba tills hon mer eller mindre drar ner skinnet själv.

Jag tycker att ert arbete och engagemang i Lovit är beundransvärt.
Hälsningar
Henrik
Henrik
Henrik

Antal inlägg : 70
Join date : 10-03-06
Age : 57
Ort : Degerfors

Till överst på sidan Gå ner

Nytt om Lovit´ - Sida 2 Empty Sv: Nytt om Lovit´

Inlägg  Andreas/Laska lör jan 07, 2012 9:50 pm

Jag vet vad du menar. Inte alltid så lätt att ta över en hund. Visst ska man tänka på vad hunden varit med om men man ska inte hänga upp sig på det. Hundar lever ju i nu tid. Men man måste ju vara med på att det kan komma "återfall" innan dom är rehabiliterade. Dock så är det ju inte så lätt att ta igen ett par års jakt träning. Därför ser jag stor skillnad på Laska och Lesnik. Lesnik va ju verkligen ingen tuffing i skogen fast han gärna visade sig tuff annars. Så det gäller att bygga upp självförtroendet i skogen ordentligt. Visa genom att man själv inte tycker nått är läskigt/farligt och verkligen inte ömka eller tycka synd om hunden om den nu skulle få sig en smäll eller bli jagad av grisar utan bara gå framåt utan att visa att nått har hänt. När mina hundar fått stryk eller varit efter grisar länge så gäller det att undersöka dom på ett sätt så dom tar det som en "belöning" istället för att nått läskigt har hänt. En hund kan ju skrika rätt bra av att den blir rädd så det betyder inte att den blivit allvarligt skadad. Efter mycket sånt så började det släppa lite för Lesnik i alla fall. han är absolut ingen topp hund och kommer nog aldrig bli men jag vet vad han kan och släpper honom där det passar honom så även han trivs i skogen och får utvecklas i egen takt. Skulle aldrig i livet släppa honom på en stor galt för då är risken att få bygga upp honom igen ett faktum. Detta är hur jag gjort med Lesnik. Så hoppas du fått lite hjälp av det i alla fall.

Andreas
Andreas/Laska
Andreas/Laska

Antal inlägg : 110
Join date : 10-05-18
Ort : Vetlanda

Till överst på sidan Gå ner

Nytt om Lovit´ - Sida 2 Empty Sv: Nytt om Lovit´

Inlägg  Håkan sön jan 08, 2012 1:19 am

Så sant som det är sagt Ante Very Happy Kör på Danne och träna på med skogsvana,spårning etc.

Så länge det är roligt i skogen och hunden får tömma lite energi så är all träning bra.En trött och nöjd hund är ju det bästa i hemmet.

Håkan

Antal inlägg : 208
Join date : 10-03-03
Age : 60
Ort : Gimo

Till överst på sidan Gå ner

Nytt om Lovit´ - Sida 2 Empty Sv: Nytt om Lovit´

Inlägg  Daniel Lindgren sön jan 08, 2012 5:00 pm

Tack för alla svar. Det är nog lätt att bli blind ibland kan jag erkänna. Hon har vuxit något otroligt på många plan. Vi har börjat träna henne i att vara ensam hemma. Det går jättebra. Från en början klarade hon av ungefär 2 minuter innan hon började yla. Nu har vi haft henne ensam i upp till 3,5h utan minsta ljud. Hur vet vi nu det, jo Millan kom med den smarta idén att vi låter en mobiltelefon ligga uppringd hemma medans vi tex handlar och har då stenkoll på hur hon agerar.

Vad tror ni om kombinerad hägn och spårträning? Innan släppet på Harg så la jag 10 spår under en 14 dagars period. Harg gick ju som sagt riktigt bra.
Jaktintresset hos henne är ju högt men hon vet nog bara inte att hon kan... Och det är ju det du säger Henrik. Modet är ju litet.
Nu när säsongen nästan är slut så ska jag lägga mycket tid i vakkojan och försöka skjuta en gris. För Lovits del hoppas man ju att den går en bit med ett bra lungskott. Då får husse och hund jobba tillsammans.

//En lite klokare husse

Daniel Lindgren

Antal inlägg : 30
Join date : 11-07-21
Age : 39
Ort : Täby

Till överst på sidan Gå ner

Nytt om Lovit´ - Sida 2 Empty Sv: Nytt om Lovit´

Inlägg  Håkan sön jan 08, 2012 5:40 pm

Jajjemän Danne, spårning med belöning är det bästa så ut i tornet och kläm till en lagom gris Wink

Håkan

Antal inlägg : 208
Join date : 10-03-03
Age : 60
Ort : Gimo

Till överst på sidan Gå ner

Nytt om Lovit´ - Sida 2 Empty Nytt år, mya möjligheter

Inlägg  Daniel Lindgren fre jan 20, 2012 9:37 pm

Ja nu är det 2 helger kvar på säsongen för Lovit och husse. På söndag har jag anordnat en lite större jakt på en av mina marker utanför Rimbo. Lovit kommer att få gå med Matte när husse sitter på pass. Har lagt spår och gått ett hett spår på gris som i förra helgen! De heta spåren var ju helt klart mycket mer värt att gå, Lovit drog i kopplet som en dåre Very Happy, faktist mindre avvaktande än klövsläpade spår!!!!. Nu är det fullt ös på alla jakter, hon får samjaga bäst hon vill. Som du sa Håkan, ha kul i skogen Very Happy. Även om hon inte jagar som den bästa hunden har hon ju det helt underbart i skogen. Bästa hon vet. Hon har blivit en annan hund. Fått ett bättre liv. Jag har nog ställt för höga krav....... Nu kör vi mot nya mål 2012!!!!!

Daniel Lindgren

Antal inlägg : 30
Join date : 11-07-21
Age : 39
Ort : Täby

Till överst på sidan Gå ner

Nytt om Lovit´ - Sida 2 Empty Sv: Nytt om Lovit´

Inlägg  Håkan fre jan 20, 2012 10:13 pm

Ja Danne, nu börjar det så sakta bli slut på det roligaste under jaktåret!!

Jakten med hund Smile Crying or Very sad

Purchjakten på gris i all ära och då menar jag främst att lura de "stora",ju svårare desto roligare är ju i alla fall mitt motto. Vem vill åka ut och bara hämta en gris?Nej det roliga ligger i att börja en ny åtel och "mata fast" grisen Smile för att sedan med åtelkamerans hjälp se vad som rör sig på åteln.Det gillar i varje fall jag.

Sen Danne! Kul att läsa det du skriver: " Även om hon inte jagar som den bästa hunden har hon ju det helt underbart i skogen. Bästa hon vet. Hon har blivit en annan hund. Fått ett bättre liv. Jag har nog ställt för höga krav....... Nu kör vi mot nya mål 2012!!!!!"

Ni har jobbat helt rätt med Lovit och hon har det bra nu!!Grunden är skapad och hon har något att utgå ifrån. Klart man har förväntningar och kanske ställer för höga krav på sin hund!! Helt klart.

Spelar nog ingen roll hur duktig hund du har,även om den är bäst i hela världen.Så har vi, tyvärr en förmåga att tro att hunden bara ska leverera vilt till pass skyttarna i hela jaktsäsongen,dag efter dag!!! Och lite är det väl så att man tänker:Nu jävlar ska de få se på en duktig jakthund trots allt skitsnack om rasen Rolling Eyes

Men vi har våra dagar oxå och jag själv skulle bli jävligt förbannad om någon kom och sa: UPP UR SÄNGEN DIN JÄVEL och du ska jaga gris/älg i 3-4 mil varje dag denna vecka och FAAN ta dig om inget skjuts för dig!!! Då får du sova ute i garaget!!(Hundkojan bakom huset)

Håkan

Antal inlägg : 208
Join date : 10-03-03
Age : 60
Ort : Gimo

Till överst på sidan Gå ner

Nytt om Lovit´ - Sida 2 Empty Sv: Nytt om Lovit´

Inlägg  Daniel Lindgren mån jan 23, 2012 7:08 pm

Som sagt var det älg/grisjakt på ena marken igår. Vi stod och väntade på att släppa medans Lovit ovanligt nog satt rastlös och gnydde. Vi fick klartecken att släppa och det blev som ett hål i luften när kopplet ströks. Nosen i backen och hög, ivrig fart. Låg ute samtliga sök på runt dryga 100m. Kände inte igen hunden. Vad har hänt? Helt plötsligt får jag syn på en älg på runt 30 meter. Går mot löpan när Lovit kommit tillbaka. Då precis tyvärr tar 2 andra hundar upp de älgarna vi stött iväg och hon drar på deras skall istället fast samma älgar Sad. Eftersom jag nu inte bryr mig speciellt om att hon går på andra hundar så kände jag att Lovit får ha kul sista 2 jakthelgerna. Hon följde efter men låg långt efter och sa inte ett pip. Tyvärr fel djur så vi fick ropa av henne. Det lyckades efter en stund och det kändes bra. Vi hade runt ett drygt tiotal älgar igång i samma såt.....
En kalv skjuten som hon fick dödspåra och rugga i.

Vi hann med att lägga ett spår under helgen och nu ska vi satsa på 2-3 spår i veckan. Det känns som att det här kan bli bra. Jaktlaget säger att de märker utveckling varje gång vi ses och att hon blir säkrare och säkrare med nya människor.

Jag inser att vi har mycket att jobba med men när man ser dessa framsteg blir man lycklig och inser att det finns hopp.

Daniel



Daniel Lindgren

Antal inlägg : 30
Join date : 11-07-21
Age : 39
Ort : Täby

Till överst på sidan Gå ner

Nytt om Lovit´ - Sida 2 Empty Sv: Nytt om Lovit´

Inlägg  Daniel Lindgren tis jul 03, 2012 9:40 pm

Ja det är dött så länge det inte är säsong här på forumet så jag skvallrar lite. Jag har i alla fall vakat en del gris under våren/försommaren (runt 30 vak) med massor av kontakt men dock fel djur. En kväll i maj var jag och Lovit på väg hem från ett vak. På ett hygge 15m från vägen stod 5 fjolingar och bökade. Stannade bilen och var så grymt sugen på att släppa men man får vänta till den 1 augusti intalade jag mig. Men tro inte att jag åkte hem för det. Ut med henne i koppel och gick på spåren, gick 200m efter dem med fullt drev. Hon var som tokig, hon ville jaga.

Har en kompis som har två vildsvin i ett hägn i närområdet som jag har fått släppa i. Hon körde på ordentligt både med drev och jobbade rejält för att få dem att röra på sig. Åkte på en del smällar och trodde hon skulle bli rädd men hon vart ännu mer taggad men försiktigare med avståndet. Vet inte om detta beror på någon slags utveckling i modet eller att hon bara inte har fått jaga på ett bra tag men det kändes bra.

Är det någon som har planer på släpp på premiärdagen??? Det har i alla fall vi om allt funkar som det ska.

Daniel Lindgren

Antal inlägg : 30
Join date : 11-07-21
Age : 39
Ort : Täby

Till överst på sidan Gå ner

Nytt om Lovit´ - Sida 2 Empty Sv: Nytt om Lovit´

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 2 av 2 Föregående  1, 2

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet